Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Advertisements

Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Samhandlingsreformen
Veiledning av elever / lærlinger
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Bli helsefagarbeider.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Helse- og sosialfag.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Velg HO? Er du / kan du? Glad i mennesker Jobbe i team
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Prosjekt til fordypning
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Helsefagarbeidar (Fagbrev)
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Etikk i Haugesund Kommune
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Notodden Ressurssenter Kursavdelingen ved Notodden vgs.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
1 Muligheter og utfordringer som møter deg når du utdanner deg til helsefagarbeider.
Fokus: den formelle læreplanen: Er det samsvar mellom det som står i læreplanen og intensjoner i Kunnskapsløftet? Ellen Bjerknes.KIP-konferanse 27 oktober.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
1 Samhandlingsseminar Innledning om kostnadsflyt.
Utdanningsvalg 10.klasse
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Kapittel 1 SAMSPILL.
Nå er de revidert!.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER” Basert på en ny Kompetanseplattform. Helsearbeiderfaget bygger på utdanningene fra Reform 94 for henholdsvis hjelpepleier og omsorgsarbeider, MEN er en ny utdanning  Nye LÆREPLANER Prosjekt til fordypning.

Helse- og sosialfag

Kompetanseplattform for Helsefagarbeider Helsefagarbeideren utfører praktisk pleie, omsorg og miljøarbeid for pasienter og brukere av helse- og sosialtjenesten. Helsefagarbeideren utøver sitt fag med utgangspunkt i pasientens/brukerens forutsetninger, med sikte på å bedre livskvaliteten og funksjonsnivået for den enkelte. Helsefagarbeideren arbeider i somatiske institusjoner i spesialisthelsetjenesten, i psykisk helsevern på alle nivåer og i institusjoner og varierte omsorgs- og behandlingstilbud i kommunal og privat sektor. Det er viktig med personlig egnethet i forhold til yrkesutøvelsen.

Sentrale arbeids- og ansvarsområder er å yte faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp, med brukeren i sentrum å arbeide med helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende pleie- og omsorgstiltak å vise gjennom yrkesutøvelsen at respekten for menneskeverdet er den grunnleggende verdi, og å utføre arbeidet i henhold til etiske retningslinjer

Sentrale arbeids- og ansvarsområder er å planlegge, utføre og delta i det totale behandlingsopplegget for pasienten/brukeren å samarbeide med pasienten/brukeren, pårørende og andre yrkesgrupper, uavhengig av kulturell bakgrunn, livssyn og sosial status å bruke kultur og kulturopplevelser som helsefremmende og mobiliserende tiltak å arbeide etter gjeldende hygieniske, ernæringsmessige og ergonomiske prinsipper å håndtere medikamenter etter gjeldende lovverk

å håndtere pasientinformasjon gjennom dokumentasjon og rapportering å bidra til et godt og inkluderende arbeidsmiljø med åpenhet, tverrfaglig samarbeid og respekt å arbeide etter prinsipper for helse, miljø og sikkerhet og ta ansvar for egen helse å veilede elever, lærlinger og andre i praksissituasjoner å arbeide under gjeldende lov- og forskriftsverk som regulerer helse- og sosialtjenesten i sitt arbeid å være bevisst på sin rolle som arbeidstaker, medarbeider, fagperson og medmenneske

Fagets utvikling og plassering i samfunnet Helsearbeiderfaget bygger på utdanningene fra Reform 94 for henholdsvis hjelpepleier og omsorgsarbeider.

Prosjekt til fordypning Formål: Eleven skal få mulighet til å: Prøve ut enkelte sider av det aktuelle lærefaget…. Få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter…. Fordype seg i kompetansemål på VG3 nivå.. Ta relevante fellesfag fra VG3 og programfag fra læreplanene fra studiespesialiserende utd.pr..