Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LP-MODELLEN PÅ SOLVANG SKOLE, HAMAR
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kari Pape Den gode assistenten
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LP-modellen SePU, Lars Arild Myhr
Hvordan forstår jeg årets opplegg innen LMH ?
Veiledning av elever / lærlinger
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Ulikheter og variasjoner
Presentasjon av LP-modellen
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Pedagogisk analyse FoU relasjonsbasert klasseledelse
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
-ikke bare for zippylæreren…
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Felles tema i mars: Selvkontroll
ANALYSEMODELLEN Presentasjon av Analysemodellen Arbeid i refleksjonsgrupper Rauma og Vestnes Tirsdag 02. April 2013 Erik Nordgreen Læringsmiljøsenteret,
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Presentasjon av hovedelementer i
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa Spesialpedagogisk dag 2010 Rådgiver Frank Rafaelsen

Læringsmiljø og pedagogisk analyse Perspektivutvidelse: fra individ til system Fokus på lærerens praksis - ikke eleven. Omfatter atferd i ordets videste forstand Nytt språk – nye tanker. Tilbyr ingen ferdigsydde løsninger Effektive tiltak rettes inn mot relasjoner og klasseledelse.

Ros, oppmuntring, belønning Sanksjoner Struktur og regler Ros, oppmuntring, belønning Relasjoner

Analysemodellen Revidering Formulering av problemstilling Evaluering Gjennomføring av valgte strategier Utvikling av strategier og tiltak Analyse og refleksjon Innhenting av informasjon Målformulering Formulering av problemstilling Revidering

Problemformulering Hva er et problem for LP-modellen? Det skal være noe veisøker har mulighet til å endre Årsaken(e) til problemet må være ukjent Konkret og avgrenset er alltid lettere en generelt og ambisiøst Veisøker eier problemet Problemet er noe veisøker opplever selv Det er først og fremst veisøker er den som skal gjøre noe med det. Alle kan spørre og foreslå, men veisøker er suveren når det gjelder å konkludere om hva som skal være problemformuleringen Det underforståtte ”Jeg…”. En elevs uhensiktsmessige atferd er ikke problemet – problemet er hva jeg som pedagog kan gjøre med det.

Er ADHD elev, er værsting, er impulsstyrt, er atferds-vanskelig o.a. Gjør Drømmer, håp, følelser, mestring, anerkjennelse Virkelighetsoppfatning Ekskluderer en annen måtte å forstå vedkommende på.

Analyse og refleksjon: Systemperspektivet System Eleven i samspill med de ulike sosiale systemene. Omfatter tre perspektiver. Kontekst Læringsmiljø Undervisning Relasjoner For å analysere hva som opprettholder symptomene er det viktig å se problemet fra flere sider. Her kommer tre meget viktig perspektiv inn. Individperspektiv: elevens forutsetninger. Her er vi ofte dyktige fra før. Aktørperspektiv: Hva var elevens egen begrunnelse for handlingen? Gå ut fra at eleven – som oss – gjør rasjonelle og begrunnede valg. Kontekstperspektiv: Hvilke rundtforliggende faktorer kan vær med å belyse handlingen. Disse tre perspektivene går igjen gjennom hele LP-modellen, og handler om å synliggjøre det komplekse og uoversiktlige i sosiale systemer. Individ Elevens individuelle forutsetninger, hjemmeforhold, særlige skader og vansker Aktør Elevens virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier

Analyse og refleksjon: Fokus på opprettholdende faktorer Spør ikke hvorfor noe oppsto: det kan du ikke gjøre noe med Spør heller hvorfor noe vedvarer: det kan du gjøre noe med Opprettholdende faktorer viktig begrep i LP-modellen: ”Bidrar til å flytte fokus fra egenskaper hos elevene, til faktorer i omgivelsene”. Systemfokus ”Bidrar til å legger debatten om skyld, død” ”Åpner for at flere ting kan bidra til den uhensiktsmessige atferden. Det er ikke nødvendig å finne den egentlige årsaken” ”Gjør det lettere å se seg selv som en mulig opprettholdende faktor” Gir innsikt og muligheter for å se ting på nye måter. Er bevisstgjørende”

Analyse og refleksjon: Sammenhengsirkelen Ikke her Tiltak settes inn her Problem- formulering Opprett-holdende faktor

Evaluering Kanskje det viktigste punktet i strukturert utviklingsarbeid Kanskje det punktet man synder mest mot En hjørnestein i systemtenkning Tiltaksutviklingen er ikke avsluttet før det er gjort avtale om evaluering av tiltakene Når skal det gjøres og på hvilken måte? Har tiltakene hatt funksjon? Har tiltakene blitt gjennomført? Skal tiltakene videreføres? Skal tiltakene endres? Er det behov for en ny analyse?