Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon av hovedelementer i

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presentasjon av hovedelementer i"— Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon av hovedelementer i
LP-modellen. Narvik Onsdag – 2010. Erik Nordgreen – Lillegården kompetansesenter. Presentasjon: Egen bakgrunn Hotellet i Trondheim – praktisk tilnærming. Mange praktiske eksempler – mindre systematikk. Ideer til å kunne gjøre ting annerledes. ”Er det noe dere IKKE har gjort? Spørsmål – dumme svar. Tre ting - Aktørperspektivet Forskning

2 Tenk på en elev dere har eller har hatt:
LITT OPPVARMING Tenk på en elev dere har eller har hatt: Som er blid, smilende og hyggelig Som er faglig flink og pliktoppfyllende. Som dere liker.

3 FORSKNINGSBASERT MODELL
Evidensbasert, Empirisk validert, Forskningsbasert, Kunnskapsbasert……… Fra «Prøve/feile» til mer dokumenterte og effektive tiltak. En faglig og etisk begrunnelse. Kan instrumentelle verktøy skape helse og trivsel…..? AUGUSTIN: «Enighet i det sentrale, frihet i det perifere og kjærlighet i alt.» «Te ka slags nøtte er Lys og Varme?»

4 Noen hovedprinsipper. En systemteoretisk forståelse.
Aktørperspektivet. Basert på forskning og empiri. Refleksjon, Analyse og tiltaksutvikling. Fokus på utvikling av læreres pedagogiske praksis. Fokus på hva som virker. Fremme elevenes faglige og sosiale læring. Lærende organisasjon, forankring. Et etisk perspektiv.

5 Erfaringer Begeistring for ”Oppskrifter”, – men de fungerer ofte dårlig og bidrar ikke til varige endringer Det er en tendens til å gå direkte fra utfordring/problem til tiltak Det er også en tendens til å fortsette med samme type tiltak selv om det ikke virket Liten tid og anledning i skolen til analyse og refleksjon Det var få skoler som arbeidet systematisk med endring av elevers atferd, relasjoner og klasseledelse

6 Systemteori som teoretisk forankring
Systemteori er et samlebegrep på flere teorier som vektlegger at det enkelte individ er i interaksjon med ulike sosiale systemer. Fellestrekket i sosial systemteori er at aktører deltar i et system der den enkelte påvirker helheten og selv blir påvirket av denne helheten. Påvirkning fra de sosiale systemer vi deltar i, kan ingen unndra seg. Sosial påvirkning finner sted enten vi ønsker det eller ikke. Kommunikasjon og samhandling etablerer de mønstre og den struktur som gjør at ulike fellesskap framstår som forskjellige sosiale systemer. I klasserommet når problematferd etableres! Konsekvens: forestillingen om hvordan det er hensiktsmessig å prøve å forandre på noe! Det er ikke årsak-virkning sammenhenger - men sirkulære sammenhenger!! Høna og egget??

7 Lineær årsakssammenheng.
ÅRSAK - VIRKNING – TILTAK. Petter har ADHD Derfor er han urolig. Siri er lat Derfor gjør hun ikke lekser. Guro har dårlig oppdragelse Derfor griser hun ved matbordet. Roger er umulig Derfor hører han ikke etter.

8 Lillegården Kompetansesenter
PPT`s LP-veiledere Arbeidsgruppe i kommunen (kommunekoordinator, PPT, rektorer, skolekoordinatorer) Arbeidsgruppe ved skole : Skolekoordinator Rektor Lærergruppe-ledere PPT Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Lærergrupper (5 – 7 rep.) Nettverk for skolene: Lærergruppeledere Skolekoordinator Rektor PPT Kommunekoordinator

9 Implementeringsstrategien
Plan for lokal implementering, Videreføring og spredning Opplæring Forpliktelse av alle ansatte og integritet på flere nivåer Strategi Læringsutbytte Utvikling av Tilpasning til skolens kultur lokal kontekst (lærende organisasjon) (utgangspunkt i egne utfordringer) Forankring og legitimitet hos ledelsen (fylke/skole)

10 Ulike teoretiske perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen
Kontekst Læringsmiljø Undervisning Relasjoner Venner Uvenner Hjemmeforhold System Eleven i samspill med de ulike sosiale systemene. Omfatter alle de tre perspektivene. Aktør Elevens virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier Individ Elevens individuelle forutsetninger, Stabile handlingsmønstre. En relasjon kan analyseres i disse tree perspektivene. Lage et eksempel – LIVE?

11 Analysemodellen Formulering av problemstilling Målformulering
Innhenting av informasjon Analyse av opprettholdende faktorer Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte tiltak Evaluering Revidering

12 Flere elever er urolige når lærer underviser.
UTFORDRING Flere elever er urolige når lærer underviser. (Baseline, hvilke timer, hvor mange elever, hvor stor del av timen, hva gjør elevene helt konkret).

13 Systemanalyse Lite god relasjon mellom lærer og noen elever.
Flere elever er urolig når lærer underviser Lite god relasjon mellom lærer og noen elever. Lærer står mye vendt mot tavlen Elevene bestemmer selv hvor de sitter. Uklare læringsmål for timen Elever henter stadig ting de trenger Lærer beveger seg lite rundt i klasserommet. Manglende kollegial støtte. Noen foreldre omtaler lærer negativt. Lite variasjon i undervisningen. Noen elever opplever lav mestring i faget.

14 ELEVENE HAR OPPMERKSOMHETEN RETTET MOT LÆRER.
MÅLFORMULERING. ELEVENE HAR OPPMERKSOMHETEN RETTET MOT LÆRER. (Rekker opp hånden, prater etter tur, er aktive og spør om det de ikke forstår)

15 MULIGE TILTAK OG STRATEGIER.
Lærer gir konkret, kortfattet positiv feedback til elevene. Læringsmål skrives på tavlen før timen og gjennomgås. Lærer beveger seg rundt i klasserommet og går nær de elever som uroer. Gjør tidlig klart hvilket utstyr elevene trenger og sikrer at alle får hentet i starten av timen. Rokerer på hvem som sitter ved siden av hvem. Elevsamtale Foreldresamtale. Varierer med mer godt forberedt og velorganisert gruppearbeid timene.

16 Intensjonale handlinger
Vi handler ut fra våre virkelighetsoppfatninger og de mål, ønsker eller verdier vi ønsker å realisere med handlingen Handling Mål, ønske, verdi Virkelighetsoppfatning

17 Fra egenskapsforklaringer til fokus på pedagogisk praksis.
Individ- faktorer Kontekstuelle Atferd

18 Det vi kan gjøre noe med. Vi har bedre tilgang til å endre betingelser rundt elever enn deres egenskaper. Det er enklere å endre på egen atferd enn andres. Den voksne har ikke skylden, men mulighetene. Urettferdighet er en forutsetning. «Han kan hvis han vil Eller Han vil hvis han kan?»

19 Foreldremedvirkning og læringsutbytte.
Forskning viser at foreldreinvolvering er viktigere enn familiebakgrunn når det gjelder å påvirke hvordan elever lykkes i skolen. Foreldres involvering kan altså bidra til å forbedre skolen og forbedre elevers suksess i skolen. På skolen gjelder bestemte standarder, visse typer prestasjoner blir premiert og det er bestemte omgangsformer som aksepteres. Noen foreldre føler seg hjemme i denne kulturen, andre føler seg fremmede. Videre finner forskerne at foreldre til barn som sliter på skolen, generelt opplever stor grad av avmakt i sin relasjon til skolen. De føler seg mindre velkomne på skolen. Kunnskap, utdanning, læring – Hva lærte vi? Liv Langfeldt – NIFU STEP

20 SEKVENSANALYSE PER KOMMER ROLIG INN 5 MIN ETTER AT TIMEN HAR STARTET.
LÆRER SIER: ”Nå får du gå rett til plassen din og ta opp bøkene.” PER STOPPER OPP, SNUR SEG OG VISER FINGEREN! LÆRER GÅR MOT PER OG SIER: ”SÅNNT VIL JEG IKKE HA NOE AV.” 2 KAMERATER AV PER BEGYNNER Å FNISE. PER SER PÅ DEM OG FLIRER MENS HAN TAR OPP BØKENE FRA SEKKEN. LÆRER SIER ”DETTE ER IKKE NOE Å LE AV!” PER SIER: ”DU MANGLER HUMOR!” LÆRER SIER: ”OG DU MANGLER FOLKESKIKK. HER ER DET JEG SOM BESTEMMER!” PER: SLENGER BOKEN I GULVET OG SIER ”DU BESTEMMER IKKE EN FORBANNA DRITT!” PER BLIR SITTENDE OG KIKKER NED. LÆRER: ”NÅ KAN DU GÅ UT OG KOMME TILBAKE NÅR DU HAR LÆRT Å OPPFØRE DEG! PER GÅR UT MENS HAN SIER: ”DU VIL BARE HA MEG VEKK! Har vært litt urettferdig og kritisk mot læreren: Gjør de fleste feilene. Er den mest ansvarlige. Skal være dirigenten. Forskjell på SEKVENSanalyse og FU`NKSJONSanalyse Den første er primært deskriptiv. Den andre er ladet og differensiert.

21 FUNKSJONSANALYSE PER KOMMER ROLIG INN 5 MIN ETTER AT TIMEN HAR STARTET. LÆRER SIER: ”Nå får du gå rett til plassen din og ta opp bøkene.” PER STOPPER OPP, SNUR SEG OG VISER FINGEREN! LÆRER GÅR MOT PER OG SIER: ”SÅNNT VIL JEG IKKE HA NOE AV.” 2 KAMERATER AV PER BEGYNNER Å FNISE. PER SER PÅ DEM OG FLIRER MENS HAN TA OPP BØKENE FRA SEKKEN. LÆRER SIER ”DETTE ER IKKE NOE Å LE AV!” PER SIER: ”DU MANGLER HUMOR!” LÆRER SIER: ”OG DU MANGLER FOLKESKIKK. HER ER DET JEG SOM BESTEMMER!” PER: SLENGER BOKEN I GULVET OG SIER ”DU BESTEMMER IKKE EN FORBANNA DRITT!” PER BLIR SITTENDE OG KIKKER NED. LÆRER: ”NÅ KAN DU GÅ UT OG KOMME TILBAKE NÅR DU HAR LÆRT Å OPPFØRE DEG! PER GÅR UT MENS HAN SIER: ”DU VIL BARE HA MEG VEKK! Definere alternative formuleringer, handlemåter. Særlig fokus på blå linjer. Hvordan forsterke påbegynt ok atferd.

22 Noen sier den forbaskede
LP-modellen funker ikke

23 Ha en riktig fin ettermiddag og kveld!
TUSEN TAKK! Ha en riktig fin ettermiddag og kveld!


Laste ned ppt "Presentasjon av hovedelementer i"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google