De Utrolige Årene: Lærerprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vurdering av program for rusforebyggende arbeid i skolen
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Prosjekt barn og unge i hedmark
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Mobbing og atferdsproblemer
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton,
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
En introduksjon.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Negative konsekvenser
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utskrift av presentasjonen:

De Utrolige Årene: Lærerprogrammet Presentasjon av treningsprogram utviklet av Carolyn Webster-Stratton, Ph.D. Seattle, USA Arne Tveit MKA Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Et program som hever læreren og førskolelærerenes kompetanse i : Proaktiv klasse/gruppeledelse Håndtering og forebygging av atferdsproblemer Utvikling av sosial og emosjonell kompetanse hos barn Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

De Utrolige Årenes - programserie Lærer-program Barn: Dinosaurus Skolen Behandling Barn: Dinosaurus Skolen Klasserom ACADEMIC Foreldre- program BASIC Foreldre- program ADVANCE Foreldre- program The Incredible Years Training Series

Multisystemiske modeller: MST- Multi- Systemisk Terapi PMT- Parent Management Training Webster Stratton modellen for barn med atferdsvansker Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd Fellestrekk: Metodene er kunnskapsbaserte – med en klar teoretisk forankring og basert på omfattende empirisk forskning Har dokumentert positive effekter Bygger på prinsippene om inkludering og myndiggjøring. Krever spesiell kompetanse av de voksne som skal gjennomføre dem – sertifisering/opplæring Manualbaserte Under utprøvelse i Norge Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

”Forebyggende innsatser i skolen” Rapport fra forskergrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet om problematferd, rusforebyggende arbeid, læreren som leder og implementeringstrategier Oktober 2006 Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

To viktige forutsetninger: Det er en sammenheng mellom elevenes atferdsproblemer i skolen og deres faglige læringsutbytte Elever med god sosial kompetanse har bedre faglige prestasjoner enn elever med lav sosial kompetanse Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Anbefalinger av program for forebygging og reduksjon av problematferd Totalt 13 program er vurdert 9 er vurdert til å ha dokumenterte resultater 4 program er vurdert til å ha god sannsynlighet for resultater Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Oversikt over de ulike programmene Hovedfokus Kategori ART Trening i moralsk resonnering, sinnekontroll og sosiale ferdigheter 3 – dok resultater Connect/Respekt Disiplin, konsentrasjon og mobbing 3 - dok resultater De utrolige årene – Webster-Stratton Forebygging og behandling av små barn med problematferd Dette er mitt valg Utvikle et godt skolemiljø, ta ansvar for egne valg og handlinger 2 – sannsynlige resultater

Program Hovedfokus Kategori Du og jeg og vi to Fremme barns sosiale kompetanse 3 – dok resultater Kreativ problemløsning i skolen Sos. kompetanseutvikling for å redusere problematferd 2 - sannsynlige resultater Læringsmiljø og pedagogisk analyse – LP modellen Lærerens pedagogiske praksis, endre betingelser i skolen, fremme sosial og skolefaglig læring Olweus – programmet mot mobbing og antisosial atferd Redusere og forebygge mobbing og antisosial atferd 3- dok resultater Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - PALS Skoleomfattende i forhold til elever og ansatte

Betydningen av tidlig intervensjon: Desto tidligere atferdsproblemer kommer til uttrykk hos barnet – jo større er faren for en negativ og alvorlig atferdsutvikling Hvis vi ikke lykkes med behandling og hjelp til barn som tidlig viser alvorlige atferdsproblemer er det stor sannsynlighet for at de utvikler en kriminell, misbruker og voldelig atferd som ungdom og voksne Effektiv tidlig intervensjon øker i betydelig grad muligheten for å redusere atferdsproblemene Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Relasjoner Struktur, regler og klare rammer Lære pyramiden Konsekvenser -grensesetting Struktur, regler og klare rammer Ros, oppmuntring, positiv oppmerksomhet Relasjoner

Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

To hovedprinsipper for programmet: Positiv forsterkning og oppmerksomhet mot atferd vi vil ha mer av - minimal oppmerksomhet og fokus på atferd vi vil se mindre av En viktig årsak til atferdsendring/læring hos elevene skjer gjennom endring av de voksnes atferd Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Ansatte som har gjennomgått kurset vil få økt kompetanse i tydeligere klasse/gruppeledelse med vekt på håndtering av negativ atferd og i å fremme positive relasjoner med utfordrende barn. å ha et positivt samarbeid med hjemmet rundt utfordrende barn å fremme barnas sosiale, emosjonelle og akademiske ferdigheter å redusere omfanget av utfordrende atferd i skole og barnehage Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Tema for samlingene er: Den proaktive voksne – hvordan bygge positive relasjoner til barna Bruk av positiv oppmerksomhet, oppmuntring og ros Hvordan motivere – ved bruk av belønning Hvordan redusere utfordrende atferd Hvordan utvikle sosial og emosjonell kompetanse Hvordan lære barna å håndtere følelser og sinne Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Organisering og utprøving av lærergrupper Lærergrupper er prøvd ut siden 2002, hovedsakelig i Sør-Trøndelag, men også i Troms,Finnmark og Oslo Retter seg mot alle ansatte i skole,SFO og barnehage Går over 6 hele dager i løpet av ca ett halvår Programmet er manualbasert og er organisert i grupper på 12-18 deltakere Deltakerne får oppgaver og oppfølging av gruppeledere mellom samlingene Det avholdes oppfølgingsmøter - veiledningssamlinger i etterkant av kursene Gruppelederne må gjennom en omfattende sertifisering Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Sertifiseringsprosessen: Gruppeleder oppstart work-shop i lærer programmet over tre dager Gjennomføring av to grupper med 12-18 deltakere – 2 x 6 samlinger over tilsammen ca 1 år Gruppelederne får veiledning underveis av mentorer Sertifisering etter fullført opplæring og gjennomkjøring av minimum 2 runder med grupper Oppfølging av gruppelederne i etterkant, en ½ konsultasjonsdag 2 ganger pr år Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Sjekk: www.incredibleyears.com www.deutroligaarene.no www.mka.no Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd

Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd Anbefalt litteratur: Webster- Stratton, C 2005 HVORDAN FREMME SOSIAL OG EMOSJONELL KOMPETANSE HOS BARN Oslo: Gyldendal forlag Webster- Stratton, C. 2000: DE UTROLIGE ÅRENE Gyldendal Akademiske Nordahl, T, Sørlie, M-A, Manger,T og Tveit,A 2005: ATFERDSPROBLEMER BLANT BARN OG UNGE. TEORETISKE OG PRAKTISKE TILNÆRMINGER. Bergen: Fagbokforlaget Midt-norsk Kompetansesenter for Atferd