Etikk i møte med mennesket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Møteplass for etisk refleksjon
Etikkutvalg for fagskolen
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Etikk i psykologisk forskning
De Nasjonale Forskningsetiske Komiteer
Etiske modeller - hva er det?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Hvordan skrive en god utredning?
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Forelesning 14: Kants Etikk
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og helseprofesjonene
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Etisk vanskelig situasjoner
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk i skole og arbeidsliv
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i møte med mennesket ASVL’s vinterseminar 2008 Aage Støren Tøssebro

"Etikk i møte med mennesket" Program: Presentasjon og innledning; hvorfor etiske vurderinger i møte med mennesker? Plenum: Presentasjon av ulike modeller for etisk tenkning og etisk analyse. Gjennomgang av ett eksempel. Gruppearbeid: Gruppene gjennomfører en etisk analyse av ulike case. Plenum: Gjennomgang av sentrale metodiske og/eller etiske spørsmål fra gruppene. "Etikk i møte med mennesket"

Modeller for etisk tekning / etisk analyse. Forholdet mellom menneskesyn, livssyn og etikk er tett. Etikk = ethos Moral = mos Begge beskriver menneskets handlinger, og betyr skikk, bruk og sedvane. Etikk er moralens teorilære. "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Hvorfor etikk? ” Som menneske er vi ikkje det vi er, uavhengig av dei teoriar vi måtte ha om mennesket. Våre holdningar er ikkje uavhengige av dei teoriane vi måtte ha om menneskelege holdningar, våre oppfatningar og vårt tilhøve til andre menneske er ikkje det dei er uavhengige av dei teoriar og oppfatningar vi måtte ha om menneskelege oppfatningar og om mellommenneskelege tilhøve.” Hans Olav Skjervheim: ”Deltakar, tilskodar og andre essay, 1976. "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Tre etiske modeller: Pliktetikken: Klare forestillinger om hva som er rett og galt før en kommer til handlingsvalget; noe er godt og ondt, rett og galt i seg selv. (Kants kategoriske imperativ.) 2) Konsekvensetikken: Man kan først uttale seg om hva som er den rette handling når man har analysert konsekvensene av ulike alternativer. (Mill utilitarismen.) Sinnelagsetikken: Legger stor vekt på individets motiver for å handle slik det gjør. (Strafferetten.) "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Tre etiske modeller: Pliktetikken: Urokkelig, prinsippfast, nådeløs. Konsekvensetikken: Åpen, sensitiv, likegyldig. Sinnelagsetikken: Begrenset verdi i på forhånd-analyser – god i retro. "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Etisk analyse: Ingen av modellene er alene tilstrekkelig når du skal foreta en etisk analyse – de må kombineres. Modellene er rene verktøy. Modellene må suppleres med en verdilære som gir et grunnlag for den etiske analysen. Eks. på verdier er menneskeverd, likeverd, rettferdighet. "Etikk i møte med mennesket"

Etisk hierarki: Verdier I Normer Bud Plikter og rettigheter Et etisk valg er styrt av både fornuft og følelser. "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Etisk analyse: ”De etiske modellene må operere sammen med en verdilære for å kunne bli fylt med et innhold. Man finner ikke ut hva som er rett eller galt i en valgsituasjon hvis man ikke på forhånd har forestillinger om hva det gode liv er i seg selv.” Paul Leer-Salvesen, 2005 "Etikk i møte med mennesket"

Skjema for etisk analyse: Beskriv problemet kort og presist. Hvem er moralsk subjekt (tar avgjørelsen) og moralsk part (berørt av valget)? Drøft hvilken verdilære (verdier) som er aktuell på dette feltet. Er problemet/dilemmaet beskrevet i nasjonale eller internasjonale lover? Etiske modeller: Gi en analyse ut fra en pliktetisk, konsekvensetisk og en sinnelagsetisk modell. Gi en ny beskrivelse av problemet med alternative valg. Konklusjon (handlingsvalg). "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Eksempel: I en daginstitusjon for psykisk utviklingshemmede barn bruker man atferdsterapi i opplæringen og behandlingen av barna. Knut har store hjerneskader og er autist. Ulike atferdsterapeutiske opplegg har vist god effekt. Knut har lært mye nytt. Et stort problem er at Knut dunker hodet i veggen, ofte og hardt. Det er fare for at dunkingen kan påføre ham ytterligere skade. En psykolog vil gjennomføre intens og skjerpet atferdsterapi for å avlære Knut den destruktive vanen. Vernepleieren som er Knuts spesialkontakt får følgende beskjed: Når Knut dunker seg, skal hun straffe ham ved å stikke en nål i baken på ham. Når han holder opp skal hun belønne ham med kjærtegn. Er det rett av vernepleieren å påføre Knut smerte ved å stikke ham med en nål? "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Etisk analyse Framstill dilemmaet klart og tydelig; Er det rett av vernepleieren å påføre Knut smerte som et ledd i et atferdsterapeutisk opplegg som er ment å skulle bedre Knuts livssituasjon? Hvem er moralsk subjekt / berørte parter? "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Etisk analyse forts. 2) Verdilæren er omfattende. Verdier om smertefrihet, mestring, framgang/utvikling og det å påføre andre smerte. Det moralske subjektets eget livssyn? 3) Juss; bruk av tvang og vold i behandling. Knuts rettigheter, institusjonsregler? "Etikk i møte med mennesket"

"Etikk i møte med mennesket" Etisk analyse forts. 4) Pliktetikeren vil vurdere om handlingen i seg selv er rett eller gal uavhengig av konsekvensene. Konsekvensetikeren har motsatt utgangspunkt; rettferdiggjør resultatene framgangsmåten? Sinnelagsetikeren vil legge vekt på intensjonene. 5) Utførlig beskrivelse av problemet / dilemmaet og de ulike alternativer vernepleieren kan velge. 6) Konklusjon trekkes og begrunnes. "Etikk i møte med mennesket"