HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

Miljørådgiver i grønn hverdag
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Evaluering av oktober på blå
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Rosenholm M-gruppa`s lokalplan 2013
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Nærmiljøet som klasserom - Norske erfaringer med uteskole
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Natur – helse og bevegelse Forskningsgruppe ved instituttet UiT Norges arktiske universitet - Idrettshøgskolen.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Barns læring, voksnes ansvar!
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Velkommen til ungdomstrinnet.
Borre ungdomsskole
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
BEVEGELSESGLEDE.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
"God bagasje på livets reise."
Valgfag på Kastellet skole
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Forslag til endring i forskrift :
Kroppsøvingsdidaktikk
Natur, miljø og teknikk i ny rammeplan for barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
BOGAFJELL SFO.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Hva: Leik og fysisk aktivitet ved Dette kan alle være med på,
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Ny Rammeplan – ny praksis?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER: AKTIVITETER / LÆRING SOM FOREGÅR I NATUREN ELLER I NÆRMILJØET FORØVRIG. AKTIVITETEN HAR TIL HENSIKT PÅ EN NATURLIG MÅTE Å IVARETA DELER AV SKOLENS MÅLSETTING OG / ELLER FAGPLANER Begrepet uteskole er ikke direkte nevnt i L - 97. Hva vi vil legge inn i denne delen av skolehverdagen er opp til oss. Likevel vil jeg komme med en definisjon som jeg selv kan stå inne for. AKS 2000

HVORFOR UTESKOLE? HVORDAN DRIVE Disse spørsmålene skal vi ha med oss i løpet av denne ettermiddagen. Forhåpentligvis har du funnet noen svar før vi skilles om 2 timer. AKS 2000

HVA STYRER OSS? L97 -OVERORDNET MÅL L97 - GENERELL DEL L97 - FAGPLANER SKOLENS LOKALE PLANER MENNESKELIGE RESSURSER SKOLENS BELIGGENHET - HVILKE MULIGHETER? HAR JEG TID TIL DETTE? AKS 2000

RETNINGSLINJER FOR OPPLÆRING I GRUNNSKOLEN Lokalsamfunnet MÅ brukes på en aktiv måte. Elevene må bli fortrolige med den lokale naturen og miljøforholdene.(s.61) OPPLÆRINGA SKAL STIMULERE UTVIKLINGEN AV HELE MENNESKET Det meningssøkende mennesket. Det skapende mennesket Det arbeidende mennesket Grunnleggende kunnskap DET SAMARBEIDENDE MENNESKET. Kunnskap om natur , miljø og teknologi. (Det miljømedvitende mennesket) (s.63) 4 AKS 2000

UTESKOLE NATUR MILJØ PRAKTISK SAMF. DUGLEIK KUNNSKAP HEIM- K & H KR.ØVING OPPDRAGELSE SOSIAL KRL NORSK MAT. AKS 2000

UTDRAG FRA FAGPLANER 1. OG 2. KLASSE. Undersøke /utforske i naturen. Utvikle evner til undring-bruke sansene. Glede av naturopplevelser. Kunnskap om natur/samspill natur - menneske Bruke redskap Kjennskap til nærmiljøet Hjelpsomhet og omtanke for andre Teknikker i matlaging / naturens spiskammer Førstehjelp Miljøvern ( kildesortering, kompostering) AKS 2000

Arbeidsfellesskap / omsorg LEIK. Utvikle samarbeidsevne og gruppefølelse. ELEVEN SKAL HVER DAG få anledning til fysisk aktivitet og oppleve glede over å være i bevegelse. TA I BRUK NATUR OG NÆRMILJØ SÅ OFTE SOM MULIG. Erfaring med leik på ski og skøyter. Bli oppmuntret til å være i naturen i fritida. AKS 2000

UTDRAG FRA FAGPLANER 4. OG 5. KLASSE. Mangfoldet i naturen. Ulike biotoper - undring og respekt - samspill i naturen -kunnskap om planter, dyr og sopp. Bruk av kart og kompass. Teknikker i matlaging. Utføre oppgaver hvor de viser hjelpsomhet og omtanke for andre. Naturen som spiskammer. Ta ansvar for ressurser og verne om miljøet. Bidra i ulike arbeidsfellesskap. AKS 2000

Sansemotorikk. Grunnleggende bevegelser,- også i variert terreng. Glede over å være i bevegelse. Samarbeid - hensyn Opplevelser i naturen. Mestre grunnleggende ”dugleik” innenfor friluftsliv - bruk av redskap. Bli kjent med mulighetene for friluftsliv i lokalmiljøet. Dagsturer i ulike miljø. Førstehjelp. Ski og skøyteteknikk. Leik. AKS 2000

OPPARBEIDING AV LEIRPLASSEN Det elevene gjør selv og har ideer til får de et forhold til. Prosessen er viktig. Det er greit at TING TAR TID. Praktisk dugleik oppøves ved å arbeide. Foreldreengasjement er positivt, men gjør vi barna en bjørnetjeneste ved å ”servere” en flott leirplass? Viktig å arbeide SAMMEN MED barna. AKS 2000

FELLESUTSTYR AKS 2000

GRUPPENES UTSTYR AKS 2000