Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi 1131113 - GVi Norsk Teknologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Registrert elektroinstallatør
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
FAGSKOLEUTDANNING.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hvem er vi? Vi er et jentenettverk som i hovedsak holder til i Trondheim. Vi er et nettverk som er en videreføring av prosjektet «Jenter i bil og elektro».
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Faglig ledelse, hva er det?
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fagforbundet Vest-Agder
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Samling for FFU 26. oktober
Utskrift av presentasjonen:

Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi

Fagskolens utfordring •Hvem er målgruppen? •Hvilket marked leverer fagskolen til? •Hvordan er produktet tilpasset markedet? •Hvilke rutiner har fagskolen for løpende markedstilpasning? GVi Norsk Teknologi2

Fagskoleutdanning elektro •Fagskolen er elektrofagarbeiderens viktigste utdanningstilbud for karriereutvikling og formell kompetanse •Fagskolen er håndverks- og servicebedriftenes viktigste utdanning for rekruttering av ledere •§ 1 a. Fylkeskommunalt ansvar for fagskoleutdanning –Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. –Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. •Fagskoleutdanningen må til enhver tid være ajour med teknologi- og markedsutviklingen for å dekke bransjens kompetansebehov GVi Norsk Teknologi

Viktig for bransjen ved revisjon nasjonale planer •Overordnet nasjonal kompetansebeskrivelse av bransjens kompetansebehov på fagskolenivå •Ivareta formelle krav til kompetanse i elektrofagene (DSB, PT, etc) •Læringsutbytte beskrivelse •Integrering av realfag og kommunikasjon •Et godt grunnlag for utarbeiding av lokale læreplaner og pedagogisk tilrettelegging på den enkelte fagskole GVi Norsk Teknologi

Dekker fagskoleutdanningen næringslivets behov når: •Ca 90 % av kandidatene til installatørprøven har fagskolen som formell utdanning –Mindre enn 50 % av kandidatene består prøven –Årsaken til ikke bestått ligger i hovedsak på for lite kunnskap om bedriftsledelse –DSBs sjekkliste for installasjonsvirksomhetersjekkliste •Byggfagene: Byggeplasser stoppes pga. dårlig ledelse •Balanse mellom teknologi og ledelse må ivaretas bedre –LØM skal ikke reduseres, men integreres bedre gjennom ”faglig ledelse” •For mange byggerprosjekter havner i retten –Kommunikasjon, kontrakter og avtaler må styrkes og være fagrettet •Mulighet for spesialisering og lokal tilpasning •Men - hvordan løse dette mht. tid, ressurser, lærekrefter etc.? GVi Norsk Teknologi

•På konferansen 2012 ble det orientert om: •Behov for styrking av faglig ledelse •Formalisere Ekom utdanning •Formalisere regionalt faglig samarbeid mellom skole og bransjer. •Hva er status ? GVi Norsk Teknologi

•Norsk Teknologi er avhengig av en god teknisk fagskoleutdanning og arbeider aktivt for at den skal få gode rammevilkår •Norsk Teknologi påvirker aktivt for at fagskolen skal gi en god fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov GVi Norsk Teknologi7

•Takk for oppmerksomheten ! GVi Norsk Teknologi8