Tilbudskonferanse 23. april 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Barn og unges rett til deltakelse
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Vernetjenesten i Kristiansund
Signe Louise Berthelsen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Diskriminerings lovgivningen
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
ETISKE RETNINGSLINJER VED REISE FOR INDUSTRI ENERGI Ketil Krohn-Pettersen Berlin 22.oktober 2015.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Korrupsjon og habilitet
Kvalitet, risiko og avvik
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
HMS © Caritas Norge..
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Forskrift om Internkontroll
Trakassering i norsk arbeidsliv
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Tilbudskonferanse 23. april 2014 Anti-korrupsjon, etiske regler og handlingsregler for leverandører

Vi når våre mål ved å være nytenkende innenfor regelverket

Ruters program for å forhindre korrupsjon og andre alvorlige regelbrudd Forebygge Etisk regelverk (Personalhåndboken) Handlingsregler for leverandører (jf FNs Global Compact 10 prinsipper, www.kollektivanbud.no) Klar lederforankring: «Tone from the top» er viktig! Administrative rutiner (Innkjøpsveilederen, fullmaktsreglene m.m. i Personalhåndboken) Økonomirutiner Risikostyring Regelmessig opplæring i etisk regelverk og sentrale rettslige rammevilkår Kultur for å opptre ordentlig! Oppdage Kultur for åpenhet og redelighet Varslingstjeneste; intern og ekstern kanal, mulighet for anonym varsling. Internkontroll Reagere Gjennomtenkte, effektive og konsekvente reaksjoner ved regelbrudd Gode rutiner for å følge opp regelbrudd Kultur og prosesser for kontinuerlig forbedring.

Fokus for Ruters revisjon av etiske regler (Gjeldende etiske regler vedtatt 23. mars 2012 – revisjon annethvert år). Kultur for å opptre ordentlig! Klar lederforankring og klart lederansvar. Etablere gode verktøy som gir trygghet for de ansatte og Ruter (f.eks. med utgangspunkt i Transparency Internationals veiledere, NHOs veiledere, bl.a. «Over streken» m/trafikklys). Diskusjoner i teamene og mellom ansatte og nærmeste ledere, slik at etiske vurderinger og valg blir en naturlig del av arbeidshverdagen. God opplæring – dilemmatreninger – regelmessig oppfriskning – ALLE ansatte! Regelmessig gjennomgang av rutiner og retningslinjer.

NHOs veileder: «Over streken!» Rødt lys: Forhold som må unngås, oftest fordi de er klart eller med stor sannsynlighet ulovlige. Gult lys: Kan etter omstendighetene være ulovlig eller uetisk, men behøver ikke være det. Grønt lys: Lovlig og etisk forsvarlig i de fleste tilfeller. Hovedpoenget med veilederen er tre skjemaer, for gaver, representasjon og utgiftsdekning. I teksten finner du skjemaer med eksempler på vurderinger, bakerst i heftet finner du de viktigste skjemaene, de du skal bruke selv.

HANDLINGSREGLER FOR RUTERS LEVERANDØRER 1. Overholdelse av rettsregler I tillegg til å følge disse handlingsreglene skal leverandøren overholde gjeldende lover og regler. Ved motstrid skal høyeste standard gjelde. 2. Menneskerettigheter Leverandøren skal respektere grunnleggende menneskerettigheter, herunder: - Arbeide for like muligheter og lik behandling av ansatte uavhengig av hudfarge, rase, nasjonalitet, sosial bakgrunn, funksjonshemming, seksuell legning, politisk og religiøs overbevisning, kjønn eller alder. - Respektere enhver persons verdighet, privatliv og rettigheter. Ikke tolerere uakseptabel behandling av ansatte, herunder psykisk mishandling, seksuell trakassering eller diskriminering. - Forby oppførsel som innebærer uttalelser, kroppsspråk og fysisk kontakt som er av seksuell, tvingende, truende, fornærmende eller utnyttende karakter. 3. Arbeidsmiljø Leverandøren skal - Anerkjenne de ansattes rett til å organisere seg og retten til å være uorganisert, og verken begunstige eller diskriminere ansatte på grunnlag av sitt forhold til arbeidstakerorganisasjoner eller fagforeninger. - Overholde bestemmelser om minstealder for sysselsetting i norsk lov (jf. ILO-konvensjon nr. 138 forbud mot barnearbeid). Ikke ansette noen mot sin vilje eller for øvrig ha noen form for tvungen arbeidskraft. - Sørge for rettferdig lønn som minst svarer til de vilkår som fremgår av en av de landsomfattende tariffavtalene i Norge eller andre nasjonale regler om minstelønn. - Overholde gjeldende arbeidstidsbestemmelser i henhold til nasjonal lov. 4. Korrupsjon og bestikkelser - Ikke akseptere eller ta del i noen form for korrupsjon eller bestikkelser, herunder enhver form for betaling eller annen fordelsoverføring til offentlige tjenestemenn i den hensikt å påvirke vedkommendes avgjørelser. - Verken direkte eller indirekte gi gaver til Ruters ansatte eller representanter. Unntatt er gaver av ubetydelig verdi i forbindelse med foredrag eller lignende. - Verken direkte eller indirekte bekoste bevertning, sosiale arrangementer, underholdning, reiser eller lignende for Ruters ansatte eller representanter. - - Unntatt er nøkterne arbeidsmåltider. Ikke tilby Ruters ansatte eller representanter bevertning, utgiftsdekning, gaver, rabatter eller andre ytelser i situasjoner knyttet til anbudskonkurranser, kontraktsforhandlinger eller tildeling av kontrakt. 5. Miljøvern Leverandøren skal - Etterleve gjeldende lovgivning og internasjonale standarder for miljøvern. - Begrense forurensning og iverksette tiltak for bedre miljøvern. - Benytte eller ta i bruk et tilfredsstillende styringssystem for miljø (f.eks. ISO 14001). 6. Ansattes helse og sikkerhet - Ta ansvar for de ansattes helse og sikkerhet. - Ha kontroll på eventuelle farer og ta forholdsregler for å unngå ulykker og arbeidsrelaterte sykdommer. - Sørge for opplæring og sikre at de ansatte har den nødvendige kunnskap vedørende helse- og sikkerhetsforhold. - Ha et tilfredsstillende styringssystem for yrkesrelatert helse og sikkerhet i henhold til arbeidsmiljøloven. 7. Hvitvasking - Leverandøren skal motsette seg enhver form for hvitvasking av penger og skal ta nødvendige skritt for å forhindre at slikt skjer i forbindelse med sine finansielle transaksjoner. 8. Konkurranse - Leverandøren skal ikke under noen omstendigheter forårsake eller være delaktig i brudd på konkurransereglene; herunder ulovlig prissamarbeid eller markedsdeling. 9. Leverandørkjeden - På best mulig måte sikre egne leverandørers etterlevelse av disse handlingsreglene. - Basere utvelgelse og behandling av egne leverandører på saklige kriterier.

«Sammen gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg» (Samspillsreglene) La oss: sikre trygge og forutsigbare rammer for ansatte og virksomheter i bransjen, og nå våre mål ved å være nytenkende innenfor regelverket!

Vi når våre mål ved å være nytenkende innenfor regelverket