Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Advertisements

Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Et program for ungdomsskolen
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Fra prøving og feiling til
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Fordeling av roller og ansvar
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Cafédialog – elevmedvirkning
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Cafédialog – elevmedvirkning
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Slåtthaug ungdomsskole
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Vurdering for læring i Fysikk 1
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Ungdomsbedrift på Mære
Framtid - Samspill - Skaperglede
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Bedre gjennomføring i matematikk
Trygge pasientforløp Opplegg til fagdag.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Rammer for Marte Meo Praktikeropplæring
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Energi for framtida • Enova SF er oppdragsgiver. • Oppdraget vil være innenfor tematikken energi og klima. • Struktur – Forberedelser i klassen – Eventuelt gründercamp på skolen – Gründercamp i fylket – Nasjonal Gründercamp FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Forberedelser • Ta kontakt med UE i fylket for å få informasjon og program. • Hold av dato og sørg for å informere involverte lærere og elever på skolen. • La elevene jobbe med temaet energi, sett av tid. – Heftet Energi og klima – Quiz – Elevene kan jobbe med tidligere oppdrag – Bruk filmer fra Kraftskolen som ”teaser” – Eventuell Gründercamp på skolen • Del elevene inn i grupper (maks 5 per gruppe). Informer elevene om hvilken gruppe de tilhører. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Gjennomføring av en gründercamp Fase 1: Åpning, bli kjent og kreativitetsfokus • Høytidelig åpning, presentasjon av oppdragsgiver og rammer for arrangementet • ”Bli kjent”- og samarbeidsøvelser i grupper • Utprøving av kreative verktøy • Faglig innføring i temaet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Gjennomføring av en gründercamp Fase 2: Oppdraget blir avslørt, arbeidsfase og veiledning • Oppdragsgiver presenterer sitt oppdrag for elevene, og vurderingskriteriene gjøres kjent. • Elevene jobber i grupper. • Veiledning av gruppene. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Gjennomføring av en gründercamp Fase 3: Felles måltider og sosialt program • Alle henter energi fra mat, moro og avkobling slik at arbeidet videre går lettere. • Det er opp til den enkelte skole / det enkelte UE fylke hvor mye man vil vektlegge dette, avhengig av tid og ressurser. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Gjennomføring av en gründercamp Fase 4: Innlevering forretningsplan og presentasjon. Vurdering av en jury. • Innlevering av en skriftlig forretningsplan (etter en gitt mal) • Gruppene får 3–5 minutter til sin presentasjon. Presentasjonen kan foregå på stand/stasjon eller fra en scene. • Juryen vurderer de ulike løsningsforslagene etter gitte vurderingskriterier. • Juryen rangerer løsningsforslagene, og de beste løsningene premieres. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE