Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar 2014 www.hive.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Ferdige veiledere høring fra –
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon til øving 3
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Arbeidet med prosjektskissen
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
NORDPLUS junior Programmet
Prosjekt og forskningsrapport
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Ny som universitetslærer
Om opprykk til førstelektor
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar 2014 www.hive.no

Faglig innretning Pedagogiske ressurser: tradisjonelle læremidler, samtaler og samhandling, symboler og språk, uttrykksformer som film, musikk og teater, skriftlige tekster eller undervisnings- og vurderingsformer Læreprosesser: Hvordan de pedagogiske ressursene settes i spill, tolkes og inngår i kollektive og individuelle læreprosesser

«Søkernes prosjekter bør orientere seg mot ett eller fler av følgende foki»: Hvordan pedagogiske ressurser inngår i de aktiviteter som utspiller seg i barnehage, skole og høyere utdanning. Hvordan ressursene settes i spill og transformeres gjennom individuelle og kollektive læreprosesser. Utvikling, utprøving og analyse av de pedagogiske ressursene. Empiriske studier av læreprosesser i skole og barnehage.

«De øvrige fire stillingene lyses åpent ut innen programmets «En av de fem stillingene er knyttet til NFR-prosjektet ”Better Provision for Norway´s Children” om kvalitet i norske barnehager» Nettside: http://www.hioa.no/Forskning/FoU-LUI/Better-Provision-for-Norway-s-children-in-ECEC «De øvrige fire stillingene lyses åpent ut innen programmets faglige innretning»

Søknaden må inneholde Prosjektskisse (maks 10 sider). Prosjektskissen skal inneholde beskrivelse av tema, redegjørelse for tidligere relevant forskning, prosjektets teoretiske rammeverk, metodevalg og en fremdriftsplan for forskningsarbeidet. CV Dokumentasjon av utdanning som ligger til grunn for å bli tatt opp i en ph.d.-utdanning med bekreftede kopier av vitnemål og lignende. Eventuelle vitenskapelige arbeider som ønskes tatt i betraktning ved vurderingen. Eventuelle planer for opphold ved andre institusjoner underveis i ph.d.-forløpet.

Grunnlag for opptak Program- og emneplaner for Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (s. 4) For å bli tatt opp på ph.d.-utdanningen bør søker ha en utdanningsvitenskapelig eller utdanningsvitenskapelig relevant mastergrad eller tilsvarende femårig utdanning på mastergradsnivå. Programstyret for ph.d.-utdanningen vurderer søkere med annen bakgrunn enn de nevnte masterutdanningene. Utover formalkravene i forskriftens § 5, skal det foreligge en plan for studiet som grunnlag for vurdering av opptak. Planen skal inneholde prosjektbeskrivelse for avhandlingsarbeidet, plan for opplæringsdelen, tidsplan for studiet, finansieringsplan og forslag til veileder(e) og opplysninger om hvilken forskerskole søkeren vil knytte seg til. Prosjektbeskrivelsen skal gjøre rede for tema, problemstilling, teoretiske perspektiver og metodevalg, og konkretisere en realistisk framdriftsplan for forskningsarbeidet.

Grunnlag for opptak Program- og emneplaner for Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (s. 5) Som grunnlag for opptak skal programstyret vurdere om prosjektbeskrivelsen ligger innenfor programmets fagområde, og om profesjonsperspektivet er ivaretatt i tilstrekkelig grad. Prosjekter som kan knyttes innholdsmessig til pågående forskning ved HiVe innenfor programmets forskningsfelt, vil normalt gi grunnlag for opptak. Programmet skal samtidig være åpent for prosjekter som retter seg mot nye tematiske områder og/eller vil anvende andre teoretiske perspektiver eller forskningsmetodiske tilnærminger.

Struktur for forskningssøknad (Flick, 2011*, noe endret) Introduksjon Tema, bakgrunn Begrunnelse 2. Problemformulering (Kunnskapsstatus) Aktuell teori og forskning om temaet Identifisert kunnskapsmangel og egen forskningsinteresse 3. Formål og hensikt med studien 4. Forskningsspørsmål *Flick, U. (2011). Introducing research methodology: a beginner's guide to doing a research project. Los Angeles, Calif.: Sage.

Struktur for forskningssøknad (Flick, 2011, noe endret) 5. Metoder og prosedyrer Vitenskapsteoretisk forankring, forskningsstrategi, forskningsdesign Utvalg av dokumenter, informanter, steder, cases … i. Kriterier for utvalg, utvalgsprinsipper ii. Evt.: hvordan ulike kilder (utvalgselementer) kombineres og hvorfor iii. Forventet størrelse/omfang på deltagere, steder, dokumenter d. Metoder for data- generering e. Metoder for analyse f. Kvalitetsspørsmål og feilkilder (Reliabilitet, validitet, pålitelighet, troverdighet) 6. Forskningsetisk refleksjon 7. Tidsperspektiv, publiseringsplan (særlig for artikkelbaserte arbeider!) 8. Referanser 9. Vedlegg; tidsplan

Nyttige lenker http://www.hive.no/forskning/doktorgradsutdanning-ph-d/pedagogiske-ressurser-og-laereprosesser-i-barnehage-og-skole/ http://www.nafol.net/ Eksempel: Kvalitet i ph.d.-utdanningen: Felles standard for NTNUs ph.d.-utdanning

Hjelp til posisjonering- CARS- create a research space Tidligere forskning om pedagogiske ressurser HiVe-skriftserien, Forskning etter LK06: http://www.hive.no/2010/rapport-1-2010- article16787-4118.html Sakprosabibliografi: http://bibliografi.hive.no/sakbib/nyesakbib/ Norsk barnebokinstitutt: http://barnebokinstituttet.no/forskning