Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Samhandling.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
22 tips for den faglitterære forfatteren
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Evaluering av september på blå
Min Møtebok Navn: ____________________________________
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Velkommen til klasse- foreldrene
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Livets tog.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Problemløsning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS februar 2017
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Siste året i barnehagen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Periodeplan for februar 2019
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen Lek for livet ! Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen Dette er en tittel med dobbel betydning, jeg mener det er livsviktig å leke og jeg tror leken står i fare for å bli glemt, gjemt og politisk sett blir sett på som lite viktig.. Derfor unger lek for livet lek og lek og lek mens det ennå er tid.. Tittelen på en bok skrevet av..

Hvorfor skal vi leke? DET ER GRATIS OG DET ER MORO DET BESTE BARN VET Å HOLDE PÅ MED DET VIKTIGSTE BARN GJØR I BARNEHAGEN ER Å LEKE (mener jeg)

Vil du være med å leke ? Vi leker eksperten..

To syn på lek NR 1 Leken betraktes som positiv, rasjonell og assosieres med orden. Der barns lek ses på som den essensielle forberedelse til voksendommen, det å bli voksen, human becomming. Lek og utvikling, barn utvikler seg gjennom lek. Fordeler og positiv nytte av lek. Fremfor glede og fornøyelse.

Nr 2 Et annet syn er knyttet til det irrasjonelle , det uforutsigbare og kaos. Forvirring, risiko, tull og tøys, og ikke minst om fest og moro. Gjennom karneval og lek mister vi oss selv og lar oss rive med av begivenhetene. Barna glemmer seg selv og de regler og adferdsnormer som rår. Klarer ikke å stoppe latter, selv om vi blir irettesatt «Vi kjefter på en glede og en lek» Lek kan ikke planlegges hverken av barn eller voksne, det er bare noe som skjer, og det er ikke mulig å knytte mål til leken om et bestemt læringsutbytte. Hva husker vi fra en fest, hva snakker vi om? Vi kan planlegge en fest, mat, servietter osv, men vi kan ikke styre innholdet,,

Å bli noe . Å være noe her og nå. Human becomming Human beeing

Hva kjennetegner LEK Lystbetont Morsomt, fest og tull, Frivillig Det å leke er det viktigste Leken er sin egen belønning Nytt, spennende, uvanlig, annerledes. Kaos, improvisasjon, hit og dit. Det som skjer skjer Her og nå, tidløsheten råder På liksom, som om Liten risiko for å feile Håndtering av virkeligheten

Leken skaper Aktivt engasjement Konsentrasjon Gjensidighet, gi og ta Indre forestillingsevne, jeg kan forestille meg, lage bilder, sette meg inn i andres situasjon. Sosialt samspill Språket skapes, meta kommunikasjon, i fortid, ut og inn i leken Kommunikasjon, forstå kropsspråk Risiko, dristighet, på liksom Fantasi Humor Alvor Ut og inn av roller Planlegging Vennskap Utholdenhet, leken fortsetter i morgen

Leken krever ro og konsentrasjon Jeg er ikke meg Du er ikke deg Disse tingene er ikke det det ser ut til å være Eksempel…

Grunnlag for å forstå demokratiet Det sosiale Samarbeid og kompromisser Regler i leken Grunnlag for å forstå demokratiet konsentrasjon

De minste barna Improvisasjon Leken fødes på stellebordet Leken føres inn på område etter område Leken varer livet ut og gjør livet rikt I lek er alt lov, for det er på liksom Jeg kan forlate leken når jeg vil

Barn trenger ikke mange leker… de trenger mange ting å leke med

Det å ha et skjul å hente fra.. Klyper og gardin

Å leke alene Sammen med seg selv

Og noen å leke med

Og voksne å leke med

Artikkel fra Aftenposten 16 mars 2013 «Hjemme hos Haakon og Herman er det ingen TV. Ingen kjøring til og fra aktiviteter. Ingen nye leker utenom bursdag og jul « De passive foreldres manifest..

Jeg tror barn som hele tiden får ønskene sine tilfredsstilt, Blir ganske sårbare i møte med voksenverden Katrine Aalstad, mor

Leken settes i skyggen av læring Forskningsrapporten «Alle teller mer» antyder at leken kommer i skyggen av læring Rammeplan for barnehager. «Leken skal ha en fremtredende plass i barns liv i barnehagen» «Den har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen» Økt fokus på formell læring og kartlegging av enkeltbarnets faglige ferdigheter i språk og matematikk.

Lek og læring Seland 2009 «Peker på at det kan se ut til at lekens egenverdi for barnet er mindre vektlagt og at det er skjedd en sterkere forskyvning mot en forståelse av at lek er nærmere knyttet til barns læring.» «Når læring blir det sentrale omdreiningspunktet, vil lek vektlegges i mindre grad enn tidligere»

Fokus på læring i barnehagen, i konflikt med lekens plass i barnehagepedagogikken? Syn på læring: Lærer barn best/mest ved formelle eller uformelle læringsprosesser? Hvordan fremmer man best ”grunnleggende lese-, skrive- og matematikk-ferdigheter”? Viktig spørsmål: Hva skal vi bruke tid på i barnehagen? – Vil fokus på formelle læringsprosesser gå ut over tid og rom for den ”unyttige” leken? Går det an å tenke at ved å vektlegge leken, vil barna også gjøre erfaringer som fremmer ”læring”? – Særlig kanskje hvis voksne deltar i og viser at leken har verdi? Lek og kreative prosesser: Lek som forutsetning for arbeid med estetiske læringsprosesser (a la Reggio Emilia). Dvs at fantasien er en viktig kraft i læring ved hjelp av sanser og dokumentasjon av læringsprosesser.