Rammebetingelser for geodata-innhold – Spleiselag eller kartell? Pål Gretland underdirektør Nærings- og handelsdepartementet Nordisk GIS-konferanse 2003,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Nye muligheter for private oppmålingsfirma Bjarne Pedersen, siviløkonom NHH styreleder GeoLofoten AS.
Hovedstrategi for Statsbygg
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Et sikkert og godt arbeidsmiljø-kampanjen Foredragsholders.
Velkommen til Pensjonsforum Dagsorden  Erfaringer fra Sverige  Pensjonssystem og pensjonsmarked i endring v/Joakim Palme – VD Instituttet.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Den store Skattejakten
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Forretningsideer & Markedsanalyser
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
Gjenbruk av offentlig informasjon ePSIplus/Asplan Viak, Vinderen Konferansesenter, Oslo 16. januar 2009 Seniorrådgiver Mette Bredengen.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Prising av offentlige geodata og eiendomsinformasjon etter implementeringen av PSI-direktivet i Norge Nasjonalt møte i regi av ePSIplus Tom Slungaard,
Dag Wiese Schartum, AFIN
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Er det krig mellom meglere og myndigheter? Kjell Erik Øie Statssekretær Barne – og likestillingsdepartementet.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
[Firmanavn] Forretningsplan.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
[Firmanavn] Forretningsplan.
Nye retningslinjer internfakturering
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

Rammebetingelser for geodata-innhold – Spleiselag eller kartell? Pål Gretland underdirektør Nærings- og handelsdepartementet Nordisk GIS-konferanse 2003, 24. november 2003

Utgangspunkt (1) Regjeringen prioriterer bedre tilgang til data i offentlig eie  St.meld. Nr. 49 ( ): ”Breiband for kunnskap og vekst”  ”Status for elektronisk innhold 2003”  ”Strategi for elektronisk innhald ” eNorge 2005

Utgangspunkt (2) Påstander om Geovekst  ”Kartellvirksomhet”  ”Skrekkeksempel” Utredninger  Europakommisjonen: Pira- rapporten, 2000  Teleplan: ”eInnhold i Norge”, mars 2003  Fellesforum for e-handel: ”On the house or pay to play?”, april 2003  Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon”, oktober 2003

Pira-rapporten Økonomisk verdi av offentlig informasjon i Europa i 1999 – tall i milliarder euro. Fra ’Commercial exploitation of Europe's public sector information’.

Annet internasjonalt materiale Prosentvis del av befolkningen som har benyttet offentlige on-line informasjon de siste 12 måneder Kilde: ” Government Online – an international perspective”, 2002, Taylor Nelson Sofres Kilde: ” Government Online – an international perspective”, 2002, Taylor Nelson Sofres

Teleplan: ”eInnhold i Norge” (1) ”Åpen og lukket infrastruktur”

Teleplan: ”eInnhold i Norge” (2) ”Walled garden” eller ”Open garden”?

Teleplan: ”eInnhold i Norge” (3) ”Content Provider Access” Eksisterende foretningsmodell for SMS-tjenester

Fellesforum: ”On the house or pay to play” (1) Mønstre for kostnadsinndekning av offentlig informasjon Mønstre for kostnadsinndekning I Europa LavMiddelsHøy •Lover og regler •Allmenn statistikk •Publikums- informasjon Økonomisk informasjon og finansiell statistikk •Kart og geodata  •Meteorologisk informasjon  Patenter og merkevarebeskyttelse

Fellesforum: ”On the house or pay to play” (2) Forretningsmodeller Utgangspunkt • Direkte brukerbetaling • Indirekte finansiering • Åpne og lukkede systemer • “Walled Garden” • Content Provider Access Lovmessige forhold og avtaleverk • Moms bidrar til konkurransevridning og forskjellsbehandling ”Prising av grunndata er et stort hinder for utvikling av private produkter basert på offentlig informasjon. Manglende skille mellom statlig forvaltningsvirksomhet og statlig forretningsdrift hindrer privat forretningsutvikling rundt elektronisk innhold. Statlige virksomheters tilgang til rimelige penger hindrer utviklingen av privat næringsvirksomhet knyttet til elektronisk innhold.”

Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon” (1) Forslag til hovedprinsipper (1):  Måledatavirksomheter finansieres av det offentlige, evt. med noe bidrag fra inntekter fra private hvor disse er hovedinteressentene til måleaktivitetene  Strukturdatavirksomheter finansieres ved gebyrer for strukturdata i forbindelse med forretningsmessige og økonomiske forhold. Strukturdatavirksomhet rundt personlige forhold finansieres av det offentlige.  Informasjonsvirksomheter (tekst, lyd, bilde) finansieres av det offentlige eller ved gebyrer e.l. der hvor det er ønskelig og praktisk mulig å gjennomføre. 

Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon” (2) Forslag til hovedprinsipper (2):  Enkelt oppslag på data som ikke har begrenset tilgjengelighet ut fra lover og regler skal være gratis tilgjengelig bl a ut fra ønske om åpenhet i samfunnet.  Data bør stilles til rådighet for videreforedling gratis eller til priser som dekker marginalkostnader for å sikre mulighet for verdiskapning basert på dette fellesgodet. Det er klart at det offentlige kan velge prismodeller for å få mest mulig inntekter, men derved blir det offentlige en aktør som påvirker markedet slik at totalutnyttelsen kan bli dårlig.

Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon” (3) Forslag til hovedprinsipper (3):  Priser og betingelser bør normalt ikke variere ut fra hva mottakeren skal bruke informasjonen til (unntak for forskningsinstitusjoner)  Videreforedling, pakking og prising for å utnytte de forskjellige markeders betalingsevne og villighet bør ikke gjøres i offentlig regi, men i det private markedet l Det bør ikke kunne oppstå private monopoler basert på offentlig informasjon, og dette bør være et overordnet hensyn ved valg av organisasjon og prismodell.

Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon” (4) Nærmere om geodatasektoren (1): l Kartverket har gjennom Geovekst praktisert en to- pris politikk. I praksis har Geovekstmedlemmene fått tilgang til kart og geodata fritt. I stor grad utveksles informasjon og kartdata i en form for byttehandel uten formelle rammebetingelser på plass. l Det er behov for klarere retningslinjer og bedre oversikt over administrasjonen av dagens prispolitikk. Samlet salg til ”eksterne” brukere basert på Geovekst- samarbeidet er svært begrenset – under 2 mill.kr i året.

Pharos: ”Prising og tilgang til offentlig informasjon” (5) Nærmere om geodatasektoren (2): Geovekstsamarbeidet har positive sider men også dysfunksjoner: l De-facto innkjøpsmonopol l I ferd med å bli et salgsmonopol l ”Spleiselaget ”Geovekst” utgjør en kartelldannelse som hemmer fleksibel prising og produkt­differensiering. Partenes og fellesskapets behov står sentralt – elastisiteten mot andre markedsbehov er ikke fremtredene. Gratispassasjerer må unngås.”

Hvordan motivere et spleiselag? Er unngåelse av gratispassasjerer kartellvirksomhet? Noen forslag til prinsipper:  Ja til prisdifferensiering, men prisstrukturen må være transparent  Salget til ikke-medlemmer bør ha et betydelig omfang  Det bør være en overkommelig inngangspris for nye medlemmer…  …og motivasjonen for å være medlem bør være deltakelse i produktutvikling, ikke mulighet til å kjøpe billig

Prising av offentlig informasjon Noen dilemmaer  Betale for kvalitet  Inntjeningskrav  Kultur for innsyn eller for mest mulig bruk?  Statens roller som avgiver/selger kjøper kunnskapsforvalter —>Tilgang til offentlige data (TOD)

Prising av offentlig informasjon  EU-direktiv vedtatt. Samarbeid mellom AAD og NHD om implementeringen  Prising av offentlig informasjon er et fokusområde i oppfølgingen av Regjeringens strategi for elektronisk innhold  Geodata og Geovekst spesielt gjenstand for særlig oppmerksomhet.  Det bør være mulig for Geovekst å bli kvitt stempelet som ”skrekkeksempel”!