Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menigheter i Forvandling
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
FIRST LEGO League i Molde ?
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Avdeling for sosionomutdanning
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Nasjonale prøver.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Estetisk læreprosesser
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Engler i Det gamle testamentet
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Den kulturelle skolesekken
Valgfaget design og redesign
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole Edvard Munch, Melankoli, 1892. Maleri, tilhører Nasjonalmuseet ukenskunstverk.no

Gamle Persbråten 1959-2005 Tradisjonelle skolebygg

Nye Persbråten - åpnet august 2007 Moderne skolebygg

Hvordan bruke kunst på en moderne skole? elektronisk hverdag skolens arkitektur med baser nye læreplaner, fokus på kunst i undervisningen

Hva sier de nye læreplanene? Kunnskapsløftet: Elevene skal møte kunst og kulturformer som uttrykker både menneskers individualitet og fellesskap, og som stimulerer deres kreativitet og nyskapende evner. De skal også få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer. Dette kan gi grunnlag for refleksjon, følelser og spontanitet. (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del)

kunstkultursenteret.no: (Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen) Strategiplanens overordnede mål er å utvikle kunst- og kulturfaglig, estetisk og skapende kompetanse hos barn, elever, studenter og ansatte i barnehage, grunnopplæring og høyere utdanning.

Samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Persbråten vgs ”Ukens kunstverk” ca. 100 kunstverk av høy kvalitet over 3 år formidle den felles kulturarv elektronisk variasjon (fag, kunstperiode, lokale forhold) elevmedvirkning sentralt elevene utveksler tanker om verkene på nettet mål: tilbud til alle landets videregående skoler

Storskjerm i fellesrom Persbråten vgs. 8

Nasjonalmuseets rolle velger bilder lager en tekst kunstneren tidsepoken kunstverket legges åpent på museets hjemmeside

Skolens rolle lager oppgaver til hvert bilde, tilpasset: klassetrinn fag (emne/prosjekt) læreplanmålene i kunskapsløftet legges åpent på skolens hjemmeside

Oppgave 1-5 av 9

Eksempel på kunstkalender: sesong 3 (høsten 2009)

Fra lærerevalueringen 1 Hvordan vurderer du Ukens kunstverk som del av skolens liv? Et lyspunkt kan man kalle prosjektet. Jeg er positivt overrasket over nytteverdien i prosjektet og ikke minst gleder jeg meg selv over å få se kunst i fullgod bildekvalitet. Det at skolen tar den kulturelle skolesekken på alvor, er et pluss i boka. Et utelukkende positivt element som burde bli videreført og videreutviklet. Det er med på å gi skolen en egen identitet.

Fra lærerevalueringen 2 Hvordan har din faggruppe opplevd å arbeide med bildet? Beskriv kort. Elevene stilte seg først undrende til hele opplegget. Men det kom frem svært positive tilbakemeldinger, både til selve bildet, men ikke minst måten å arbeide på. For meg virket det som om elevene jobbet hardere med oppgavene enn de hadde gjort om oppgavene stod i læreboka.