Yrkesfagene og skolene hver sin vei? Daglig leder Norges Byggmesterforbund Frank Ivar Andersen Bygg Reis Deg 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Samiskopplæring i Nordland
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
Bygg – og anleggsteknikk
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Skole.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Frogn videregående skole
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Fagopplæring -yrkesfag
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesfagene og skolene hver sin vei? Daglig leder Norges Byggmesterforbund Frank Ivar Andersen Bygg Reis Deg 2011

Yrkesutdanning basert på mester og svenn • Først i moderne tid er yrkesutdanningen i Norge blitt en del av utdanning i samspill mellom arbeidslivet og det offentlige • Håndverkslaugene har spor tilbake til 1200-tallet (Bergen), men ble først mer vanlig i Norge fra 1500-tallet • Et av laugenes opprinnelige idealistiske virkefelt var fagopplæring 2

Hendelser som har styrt utviklingen i moderne tid • Innføring av Lærlingeloven i 1950 • Lov om fagopplæring i arbeidslivet fra 1980 • Reform 94 • Reform 2005 (Kunnskapsløftet) 3

• De fleste fag ble godkjent rundt 1960 • Før den tid hadde man utarbeidet opplæringsplaner uten noen formell status • Fagplanene kom først på midten av 70-tallet • For tømrerfaget har timetallet frem til 1994 «vandret» fra 5600 – 7400 – 7000 timer • Formelle læreplaner kom først 1994 – 1996 (R-94) og vi stiftet bekjentskap med 2+2 modellen og 4 års læretid • Læreplaner som forskrift kom i

• Fagopplæringen i Norge har gått fra å være en oppgave som bransjene selv har tatt seg av, opprinnelig styrt av laugene, til i stor grad å bli en oppgave for det offentlige. • Reform 94 og Reform 2005 (Kunnskapsløftet) fokuserte på mer allmennteori og breddekunnskap på bekostning av yrkesteori og behovet for praksis og teori «hånd i hånd». • Videre sterkt fokus på rett til videregående utdanning • Bransjene har ikke lenger nærhet og innflytelse på utdanningen (Hovedorganisasjonene sitter for langt vekk fra fagene og fagrettede opplæringsråd med reell innflytelse er historie) 5

• Utarbeidet av skoleverket, Fellesfor- bundet og Byggmesterforbundet • Definerte tydelig fordeling av praksis og teori • Hovedfokus på faget • Praksis og teori hånd i hånd • Klare kompetansemål • Både teoretisk og praktisk del ved svenneprøveavleggelse 6

Kritikeren og reformatoren – Uenighet fra første stund Kilde: Byggmesterforbundets 75-års jubileumsbok 7

8

Akademisering av arbeidslivet «I kunnskapssamfunnet er statusreduksjonen resultatet av en generell akademisering av samfunnslivet og en tilsvarende nedgradering av synet på manuelt og utførende arbeid.» Kilde: Byggmesteforbundets Utdanningsutvalg «Den manglende forståelsen for hva fag- kompetanse innebærer, har særlig gått ut over utførelses-kompetansen.» 9

Kilde: OTFInngåtte lærlingekontrakter OTF (Oslo-Akerhus) Yrkesfag tilbud også til norsk ungdom – eller bare import av utenlandsk arbeidskraft? 10

Utfordringer innenfor yrkesutdanningen • Generelt er de fleste yrkesfag under press • I byggsektoren er det svært kritisk og konsekvensene er i ferd med å tre frem – Vi vil fremover også få store strukturelle endringer i næringen hvis det ikke tas grep • Det handler ikke lenger om justering, tilpasning eller videreutvikling …… • ……. men GJENREISNING til beste for fagarbeidere, kunder, bedrifter og landets behov for kvalifiserte yrkesarbeidere 11

Kompetansekrav til yrkesarbeider Kompetansenivå for tømrersvenner ” … utføre sitt arbeid med stor grad av selvstendighet, og ta ansvaret for eget arbeid. En tømrersvenns kompetanse skal kunne måles ut fra om vedkommende selvstendig kan sette opp en vanlig enebolig med sekundærleilighet – eller en mindre tomannsbolig.” Kilde: Byggmesterforbundets utdanningsutvalg 12

Endring av yrkesutdanningen  Elevene må forutsettes å ha nødvendige basisferdigheter fra 10-årig skole  Utdanning ikke bare en rett – men også en plikt  Teori og praksis «hånd i hånd»  Kompetanseavstemming underveis i utdanningen 13

 Nasjonale fagplaner – hvor bransjer har påvirkningsmulighet  Mindre/smale fag legges til nasjonale sentre  Mer samspill mellom skole og arbeidsliv – Overføring av oppgaver til arbeidsliv/opplæringskontorer  Krever ikke mer penger, men omfordeling av dem  Strengere krav til opplæringsbedrifter og opplæringskontorer  Rett til studiekompetanse opprettholdes – men bør vurderes som et tilbud avslutningsvis i utdanningsløpet for de som ønsker det 14

Byggmesterforbundets forslag til endring av fagutdanning for tømrerfaget 4. år 3. år 2. år 1. år 10 uker 14 uker Alt. 1: For elever som vet at de vil bli tømrere Alt. 2: For elever som har behov for yrkesorientering Praksis Felles grunnleggende opplæring med øvrige byggfag Teori 1 – 2 dager pr. uke - eller som bolker i undervis- ningsåret Yrkesorientering SVENNEPRØVE 15

Forventninger til politikerne • Storting og regjering har vist kortene sine denne stortingsperioden • Kun nyanser mellom partiene og det er tydeligvis for kort tid siden forrige reform (Kunnskapsløftet) til at noen ville ta store grep. • Skal yrkesutdanningen ha en fremtid må man i neste stortingsperiode gjennomføre endringer og legge det som eventuelt er igjen av prestisje, til side • Av hensyn til ungdommen, kundens/brukerens behov for kvalitet og arbeidsgivers behov for kompetent arbeidskraft, vil politikerne frem mot neste stortingsvalg bli kraftig utfordret. 16