Evaluering av Rusreformen – veien videre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hva er forsvarlighet i LAR?
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
BrukerPlan 10 kommuner i Helse Stavanger-området Kartlegging 2012
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Forebyggende arbeid satt i system
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
BrukerPlan - Folkehelse Forskningsleder Sverre Nesvåg
- Samhandlingsreformen –
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Joachim Bjerkvik
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
”Den Midt-Norske Modellen” Følger av rusreformene
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
HVA NÅ? VEIEN TIL GODE OG FORSVARLIGE TJENESTER. Disposisjon Systemfeil –Barn –Kvinner –Rammebetingelser Rus som spesialisthelsetjeneste –Intensjon med.
Helge Bjørnsen LAR Innlandet Veien videre ……….blir til mens du går.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Samhandling rundt innsøking til behandling
Fagdag Rusfeltet 2012: en dreining, nedbygginger Moderne rusbehandling: poliklinikk på bekostning av langtids behandling Phoenix Haga blir lagt ned En.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Pasientforløp alkohol
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Samhandlingsreformen
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Pakkeforløp er svaret men … hva var spørsmålet?
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Nasjonal rusmestringskonferanse
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av Rusreformen – veien videre Terje Lie & Sverre Nesvåg

Den nasjonale evalueringen - oppdraget ”Å skaffe tilveie kunnskap om hvordan reformen fungerer etter tre års virketid”. Vurdere hvorvidt rusreformen fungerer i samsvar med de sentrale målsettinger om bedre tjenester og behandlingsresultater, spesielt sett i forhold til: Tverrfaglighet (ut fra rusmiddelproblematikkens sammensatte karakter) Helhetlige tjenester (vertikal og horisontal koordinering = tilbudsnettverk) Individuelt tilpasset (ut fra rusmiddelproblematikkens sterkt individuelt varierende karakter)

Evalueringstema Forvaltning Sammenheng i tjenestene ”Sørge for” ansvaret Kvalitet i behandlingen Henvisningspraksis Individuell plan Pasientrettigheter Økonomi - vridningseffekter Kommunalt ansvar Private aktører Brukererfaringer

Analysemodell Lovendringer Lov om helseforetak Strategi-dokument Strukturelle endringer Kvalitet Mål med reformen Funksjonelle konsekvenser Resultater – Grad av måloppnåelse Før reformen Etter reformen Valg av indikatorer og resultatmål

Tilleggsoppdrag Rusreformens konsekvenser for Oslo kommunes innbyggere: Ventetider Behandlingslengde Samarbeidsforhold Evaluering av organisasjonsmodellen i Helse Midt-Norge med et eget Rusbehandling Midt-Norge HF Samme tema som den nasjonale evalueringen Viktige momenter: utviklingskapasitet, horisontal/vertikal integrasjon, rusfeltets/ruspasientenes status

Rusreformens konsekvenser for sosialtjenesten i kommunene 2003-2005, justert for uttrekk: driftsutgifter + 12 %, årsverk + 6 % Større forskjeller mellom kommunene –konsekvenser av uttrekk og/eller lokale prioriteringer? Sterk økning i henvisninger fra sosialtjenestene første året, så nesten redusert til nivået før reformen, fra survey: ingen endring i antall henv: 49%, økning: 1/3 Tidsbruk: Ingen endring: 44%, økning: 40% Ansvar for å dekke behovet for kommunale tjenester: ingen endring: 55%, økning: 35% Sosialtjenestenes opplevelse av samarbeidet med rustiltakene: Henvisninger: ingen endring: 48%, bedring 31% Under og etter opphold: ingen endring: 70%, bedring: 17/19%

Aktuell situasjon i sosialtjenestene Hovedinntrykk: Noe økt ressursinnsats og ansvar liten grad av endring i samhandling Oppfatning av RHFs ivaretakelse av sørge for ansvaret – bedre: 24%, ingen endring: 47%, dårligere 28% (opplevd som langt dårligere av sosialtjenestene i Oslo) Sosialtjenestens tre strategier er dermed fremdeles (slik det kommer til uttrykk i åtte kommuner i Helse Fonna, BrukerPlan): 25% av klientene er i LAR 15% av klientene arbeides det aktivt med gjennom henvisninger og planer/ansvarsgrupper 60% av klientene får kun et minimum av kommunale tjenester

Fastlegene: Stor variasjon i engasjement og kompetanse Står for nesten hele økningen i antall henvisninger Sosialtjenestenes oversikt over legenes henvisninger: i liten grad: 51%, til en viss grad: 39% Sosialtjenestenes informasjon om oppfølging av pasienter henvist fra lege – samme bilde som ovenfor Det to-sporede henvisningssystemet ser også ut til å ha gitt et ”to-sporet tjenestetilbud”- pasienter henvist fra lege risikerer dårligere oppfølging fra sosialtjenesten - spesielt i de store kommunene

Implementering av ny struktur Stort arbeid lagt ned i implementeringen av struktur, roller, prosedyrer, rettigheter, rapportering Kravene til strukturell implementering avtar ikke, grunnet: Stadige nye rapporteringskrav – eks. NPR Tilsynsavvik – stort arbeid med dokumentasjon Implementering av veileder om praktisering av prioriteringsforskrift IP – på vei inn i spesialisttjenestene – nesten ikke i kommunene – spesialist-tjenestene får det meste av arbeidsbelastningen

Sørge for ansvaret Oppfylt kravet om sterkere prosentvis vekst i rus enn i somatikk – 40 % nominell budsjettvekst 2004-2006 (men så flater det ut, unntatt Helse Midt) Vanskelig å vurdere behovsdekning fordi behovet ikke er kartlagt. Økt kapasitet – bevisste på å rette opp ubalanse i tilbudet Økte ventetider – median, dvs.ventetid for inntil halvparten av pasientene: økt fra 4 til 6 uker, mest for poliklinikk og korttid - ventetidene har økt mest for de som venter lenger enn 12 uker Meget store forskjeller i andel rett til nødvendig helsehjelp Økt helsefaglig kompetanse, men også økt sosialfaglig kompetanse Hva bør være kompetansemålene i de tverrfaglige spesialiserte tjenestene for rusmiddelmisbrukere?

Samhandling – før/etter pasientsurvey Økt samarbeid mellom kommune og spesialist h.tj. – minst for sosialtjenesten, mest for lege og kommunal psykiatri Antall pasienter med ansvarsgrupper økt fra 40 til 54%. Økt samarbeid mellom rus og psykiatri: Ruspoliklinikker 8 til 19% Korttids 8 til 12% Langtids 13 til 17% Samarbeid mellom rustiltak: 10 til 25% Henvisninger fra somatikk og psykiatri til rus er nå på over 20% av totalt antall henvisninger

De private aktørene Med avtale: Regional organisatorisk tilpasning Problematisk dialog i skjæringsfeltet mellom bestiller og andre utførere: Skal avtalen gjelde ett stykke arbeid eller også handle om en utvidet samarbeids/utvikler-rolle? Uten avtale: Kommunene har like mye ressurser til kjøp av plasser Tildeles roller av kommunene ut fra ressurstilgang og kommunens forståelse av egen oppgave: Omsorg og skjerming i kriser og under ”venting” (hindre brudd)

Diskusjon og konklusjoner Er rusreformen en suksess? Det kommer an på forventningene Hvis forventningen kun var implementeringen av en forvaltningsreform, dvs. å integrere de tidligere fylkeskommunale tiltakene i de statlige helseforetakene – Ja! Hvis forventningen var å oppnå samme dekning av behandlingsbehov og bemanningsfaktor som i spes.h.tj ellers – Det mangler enda mye! Men hvor mye?

Diskusjon og konklusjoner 2 Hvis forventningen var bedre kvalitet i behandlingen: Nei! Det synes å være en motsetning mellom en organisasjon for bedre styring og økonomikontroll og en organisasjon for bedre rusbehandling Forklarer at rusreformen er en suksess som forvaltningsreform men ikke en suksess som kvalitetsreform ”Normalorganisasjonen” i spes.h.tj. forutsetter en lineær overføring av behandlingsansvar fra instans til instans – fører til mange brudd i kjeden Prioriteringsforskriftens krav om alvorlighet hindrer utviklingen av tidlig intervensjons tilbud

De viktigste oppgavene framover Utvikle behandlings- og rehabiliteringsmodeller basert mer på dialog enn henvisning og mer på nettverk enn kjede Utvikle praksismodeller som sikrer individuelt tilpassede og sammenhengende tilbud, uten brudd, for pasienter med problembelastning av ulik alvorlighet og grad av sammensatthet. Dette forutsetter at behandlingsnivå-systemet avvikles – det låser tiltakene fast i et lite fleksibelt system: over til to supplerende nivå: distriktsrusbehandling og regional spesialisert behandling Det forutsetter også at de spesialiserte tjenestene kan supplere det kommunale tiltaksapparatet (uten brudd) – ut fra alle tidsperspektiv; fra ”brief intervensjon” til flere års tilbud (livslangt for noen).

De viktigste oppgavene framover - 2 Det må bli legitimt å utvikle tidlig intervensjonstilbud som legger mest vekt på nytte og mindre på alvorlighet Utvikle det rusrelaterte tilbudet i somatikken: somatikken som arena for identifikasjon, og endring i rusvaner som forutsetning for god somatisk behandling Utvikle det kommunale tilbudet – ut fra et prinsipp om rett til nødvendig sosio-økonomisk oppfølging, likeså viktig som rett til nødvendig helsehjelp (primær og spesialist) NAV har som oppgave å få folk inn i lønnet arbeid eller i meningsfull aktivitet. For svært mange rusmiddelmisbrukere er det siste både langt mer realistisk og viktig enn det første. Tar ikke NAV denne oppgaven alvorlig vil den bli sendt i retur til sosialtjenesten.

Mens vi venter på ”opptrappingen” Det må settes i gang et nasjonalt utredningsarbeid for å få beskrevet hvordan dagens tiltak kan innpasses i en ”to supplerende nivå – modell” for de tverrfaglige spesialiserte tjenestene Innenfor rammen av en slik modell må det settes i verk en rekke utviklingsprosjekt for å skape sammenhengende tjenestetilbud av ulike varighet – fra tidlig/kort intervensjon, via de intermediære til de langvarige og livslange.