Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
CE-merking av byggevarer
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
Styring av bilskader (reparasjoner)
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Velkommen! 4/4/2017.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Forhandleravtaler og franchising
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i Gruppeunntaket – hva skjer? Advokat Ian Anders Tobiassen i.tobiassen@haavind.no Lokaliseringsklausulen – bortfall 1. oktober 2005 Eksklusivitetsklausulen – kjøpe biler fra hvem? Tlf.: 22 43 30 00 Fax: 22 43 30 01 E-mail: post@haavind.no www.haavind.no

Det skjer også annet som øker aktualiteten av EU-reglene: Ny norsk konkurranselov fra 1. mai 2004 (EU harmonisert) Et norsk gruppeunntak har trådt i kraft. Det norske konkurransetilsynet vil håndheve både nasjonale regler og EU-regler (desentralisert håndhevelse) Kontroll- og håndhevelsesmyndigheten kommer nærmere de norske aktørene

Les mer                       KonkurranseNytt nr. 1 – 2004 Det første KonkurranseNytt i 2004 set søkjelys på konkurranse og prisopplysing i bilbransjen. I tillegg kan du lese om at velfungerande marknader er i forbrukarane si interesse og at Konkurransetilsynet er 10 år.

Lokaliseringsklausulene Oppheves fra 1. oktober 2005 Hvilken konsekvens får det?

EU-reformen skjer i to trinn: 01.10.03 - ikrafttredelsen av det ”nye” gruppeunntaket fremmet: Flermerkesalg Parallellimport Skille nybil salg/verksted Fri flyt av deler 01.10.05 – lokaliseringsklausulen oppheves vil fremme: ”Intra brand” konkurranse (konkurranse mellom aktører innen et merke.)

EU-kommisjonær Mario Monti: ”Putting the Europen consumer firmly in the driver’s seat.” Usikkerhet i bransjen om konsekvensene av de nye reglene. De som har fulgt avisene dekning av de kommende regler, samt kan vel være noe i tvil omreglene vil ha betydning for bransjen. Avisartikkel Erik Høien. DN Avisartikkel BBC Brussels shakes up! Etter min mening bør ikke være tvil, det blir på sikt store endringer i rammevilkårene som igjen vil føre til faktiske kommersielle endringer i bransjen. Spesielt sammenholdt med noen av konklusjonene til EU-kommisjonen i sin evalueringsrapport.

Eksempel, lokaliseringsklausul i kontrakt: Forhandler skal drive salgssted i de lokaler og på den adresse som er angitt i vedlegg X. Fra 1. oktober 2005 har Forhandler rett til å etablere utsalgs- og/eller leveringssteder i tillegg til de anlegg som er nevnt i vedlegg X. Slike anlegg må tilfredsstille Importørens standarder som gjelder i det aktuelle geografiske område.

Bakgrunn 1:Gruppeunntakets art. 5 nr. 2 b): (2) Med hensyn til salg av nye motorvogner får unntaket ikke anvendelse på noen av følgende forpliktelser i vertikale avtaler: a) (…………) b) enhver direkte eller indirekte forpliktelse som pålegges forhandlere av personbiler eller lette nyttekjøretøyer innenfor et selektivt distribusjonssystem, og som begrenser deres mulighet til å etablere flere utsalgs- eller leveringssteder på andre steder innenfor det felles marked (i Norge) der det benyttes selektiv distribusjon.

Bakgrunn 2: Gruppeunntakets art. 12 nr. 2.: Artikkel 5 nr. 2 bokstav b får anvendelse fra 1. oktober 2005.

Lokaliseringsklausul hva er det? Gruppeunntakets artikkel 5 nr. 2 b): Unntaket gjelder ikke dersom forhandlere i selektive distribusjonssystemer, etter 1. oktober 2005, pålegges forpliktelser av produsent/importør som begrenser deres mulighet til å etablere flere utsalgs- eller leveringssteder på andre steder innenfor det område hvor det benyttes selektiv distribusjon.

Hva slags distribusjonssystem velger bilprodusentene? Bilsalg: Flertallet: Kvantitativ selektiv distribusjon Mindretallet: Kvalitativ selektiv distribusjon Noen få: Eksklusiv distribusjon Ettermarkedet: Alle: Kvalitativ selektiv distribusjon

Mål for bilprodusenters distribusjon: Sikre kvalitativ kontroll over produktet på detaljistnivå (sterk merkevare) ”Hensiktsmessig” geografisk spredning av forhandlere: Interbrand konkurranse, men ikke intrabrand konkurranse Rasjonell logistikk Redusere konkurransen fra andre merker (eksklusivitet)

Valg av Distribusjonssystem Salg nye biler: Kvantitativ selektiv distribusjon velges for å oppnå størst mulig grad av produsentkontroll Ettermarkedet: På grunn av markedsandeler > 40 velges kvalitativ selektiv distribusjon

Oversikt - produsentkontroll Distribusjonssystem Antallet forhandlere Kvalitativ standard på nettverk Geografisk plassering av forhandlere Eksklusiv X Kvalitativ Kvantitativ (X) (til 1/10-05)

Hva innebærer dette? Alle forhandlere i selektive distribusjons-systemer kan etablere seg hvor som helst i EØS-området hvor den aktuelle produsenten har etablert et selektivt distribusjonssystem. Utsalgs- eller utleveringssted hva er det?

Trussel eller mulighet?

Produsent- og forhandlerorganisasjonene: Til nå enighet om at lokaliseringsklausulen må beholdes. Dette er i ferd med å slå sprekker Debatt i den europeiske forhandler foreningen CECRA Hvem sine interesser skal ivaretas? Små, mellomstore eller store forhandlere?

Siste nytt fra CECRA’s generalforsamling i september: Lokaliseringsklausulen bør beholdes Altså endring av gruppeunntakets art. 12 England/Danmark uenig Kommentar: Ikke særlig musikalsk – ref. det store antall klager til EU kommisjonen (ryktene sier over 3000!)

Hvem gjør det første trekket? Store forhandlere med flere utsalgssteder? Samarbeid mellom flere forhandlere om supermarkeder? Kreative små forhandler? Burde være muligheter for alle (kreative) forhandlere.

Alternativer? Store forhandlere som i dag har flere utsalgssteder og flere merker kan selge alle merker fra alle utsalgssteder. Små forhandlere i forskjellige distrikter/byer leier hos hverandre? Samarbeid om kjøp/bygging av nye lokaler? Samarbeid med andre bransjer?

Markedsmessige konsekvenser: Formålet med reglene er økt konkurranse. Ingen grunn til å tro at ikke det vil skje både på forhandler- og importørnivå. Sikkert: Noen vil alltid være innovative og i forkant. Økt aktivitet på tvers av landegrenser (dansker/tyskere i Norge?)

Eksklusivitetsklausulen (30%) Bruker du den valgfriheten som gruppeunntaket og forhandlerkontrakten gir mht. innkjøp av nye biler?

Eksklusivitetsklausulen (Tidligere 100% eksklusivitet) Det nye gruppeunntaket fastsetter at en forhandler ikke kan pålegges å kjøpe mer enn 30 % av et merke fra en leverandør. Dette er fulgt opp i alle forhandlerkontrakter Betyr dette at forhandler må oppfylle dette ved kjøp kun fra importør?

SVARET: NEI (!)

Begrunnelse: Gruppeunntakets art. 1 (1|) b): Definisjonen av ”konkurranseklausul”: ”…kjøpe fra leverandøren, eller fra et annet foretak utpekt av leverandøren, mer enn 30 % av kjøperens samlede innkjøp….” EU Kommisjonens veiledning EU Kommisjonens FAQ

EU Kommisjonens veiledning s. 33: ”De kan også kjøpe de samme varer fra andre kilder som er utpekt av leverandøren, f.eks. enhver annen virksomhet innen distribusjonssystemet.”

EU Kommisjonens FAQ side 44: Mens en forhandler i et selektivt distribusjonssystem kan forpliktes til at sikre, at 30% af hans samlede salg af motorkjøretøjer er af en bestemt bilfabriks mærker, skal han være frit stillet med hensyn til at inkøbe disse køretøyer fra andre autoriserte forhandlere eller nationale importører (krydsleveranser):

Men - pass på! Kjøp fra andre kan gi negative økonomiske konsekvenser for forhandler. Undersøk kontrakten: Bonus/rabatt ? Er dette lovlig? Lojalitetsrabatter, nei. Volumrabatter, antakelig ja (stordriftsfordeler)

Haavind Vislies bilbransjegruppe: Kontaktpersoner: Advokat/partner Dag Thorstensen d.thorstensen@haavind.no Advokat/partner Ian Anders Tobiassen i.tobiassen@haavind.no Telefon: 22 43 30 00

Advokatfirmaet HAAVIND VISLIE AS Prøvekjør oss (16.00 -18.00)!