La ungdommen undervise kidsa!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Lær kidsa programmering med
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Østlendingen og skolene i tospann
Veiledning av elever / lærlinger
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Impulsuka 2013 Kristiansand
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Røde Kors Flyktningeguiden
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
iPad i grunnskoleopplæringen Lillehammer kommune.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Realfagskommunen Asker
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
«Bare bok gjør ingen klok»
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Som ble fylt med programmering
Tips og triks Slide slettes!
Herdis Moldøen, prosjektleder Burningplatform.dk april 2019
Tips og triks Slide slettes!
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli

Et opplegg for å bruke ungdommer som instruktører i programmering på SFO Barna på SFO (3-4 klasse) får en introduksjon til enkel programmering og lærer hvordan de kan lære seg mer selv hjemme Elever fra ungdomsskolen er instruktører, med veiledning av en voksen, og får litt lønn for timene (eller at jobben inngår som del av undervisning) For SFO-elevene gir dette opplegget avmystifisering av programmering ved å lære litt Scratch lære at de kan gjøre dette hjemme, og fortsette å lære nye ting grunnlag og motivasjon for å ta mer omfattende kurs senere ungdommene fungerer som rollemodeller For ungdomsskoleelevene oppnår vi flinke elever blir verdsatt og kan være forbilder for medelever veilederen fungerer som rollemodell for ungdommene flinke elever kan etablere nettverk seg imellom

Innhold i kursopplegget 1 time i uka over 5 uker (kortere og lengre varighet er også mulig) All undervisning gjøres av ungdommene, voksne holder seg i bakgrunnen Instruktørene presenterer seg ved å vise fram "skryteprogram" om seg selv, som de har laget i Scratch På begynnelsen av hver time introduseres nye elementer i Scratch Deretter får barna en åpent definert oppgave og leker med Scratch under veiledning av instruktørene. I hver time er det også et innslag utenom Scratch, f.eks. SketchUp Instruktørene viser ting de kan Demonstrasjon av tekstbasert programmering Veilederen kommer og gir en presentasjon om jobben sin Elevene lærer hvordan de kan installere Scratch hjemme Informasjonsark til barn og foreldre med tips om lærestoff på nettet.

Veilederens oppgaver Ta initiativ overfor SFO Samarbeide med ungdomsskolen for rekruttering av instruktører Koordinere det praktiske: tid, sted, utstyr, varighet, antall elever Veilede instruktørene Følge opp underveis, samle inn tilbakemeldinger og erfaringer* * Det er fint om erfaringer bringes tilbake til LKK v/Torbjørn Skauli!

Skolens oppgaver Rekruttering av instruktører Påmelding for barneskoleelevene Lokaler og utstyr Lønn til instruktørene (hvis ikke del av deres undervisning) Beholde ansvar for SFO-barnas orden og sikkerhet

Gode erfaringer på Årvoll skole Pilotkurs i 2010 og 2013 Barn, instruktører, lærere, SFO og foreldre er fornøyde Lærere og foreldre forteller at barna snakker om Scratch og prøver det hjemme I pilot-kursene har det hver gang vært med instruktører som kan en del programmering fra før Trenger mer erfaring med rekruttering av instruktører Er det tilstrekkelig med selvstudium dersom ingen av instruktørene kan noe programmering fra før? Hvilke andre kvalifikasjoner er viktige? Er det mange nok som både vil og kan være instruktører? Hvordan "selge" opplegget slik at instruktørene føler eierskap? Hva er et godt opplegg for selvstudium?

Årvoll SFO 2010

Årvoll SFO 2010

Årvoll SFO 2013

Årvoll SFO 2013

Mange varianter prøves ut nå Ungdomsskoleelever i valgfaget "teknologi i praksis" lærer bort programmering i kulturtimen i fjerde klasse (Bakås og Ellingsrud skole) Hente instruktører fra 7. klasse på mellomtrinnet, innenfor en barneskole (Elverum) Elever fra IKT servicefag underviser på ungdomsskole (Bleiker og Hundsund skoler) Skoleelever som kan Scratch er hjelpelærere i kodeklubb etter skoletid (Grefsen)

Opplegget er også et tilbud til instruktørene Dette gir en mulighet til å tilby faglig utfordring til flinke elever Flinke elever har ofte ikke et nettverk av likesinnede Vi kan samle instruktørene fra flere skoler til arrangementer: faglig påfyll: foredrag, museum,... erfaringsutveksling sosialt Erfarne instruktører kan være med i veiledning av nye instruktører

Fellesarrangementer for instruktører fra flere skoler Arrangere Skole-etaten Lær kidsa koding Fellesarrangementer for instruktører fra flere skoler Arrangere Faglig inspirasjon Erfarings- utveksling Koordi-nering Verving, opplegg Nettverk Veileder Instruktører fra ungdomsskolen Skolen Veiledning Lønn Rollemodell Rekruttering Rolle- modell Scratch-instruksjon Selvstudium Elever i 3./4. klasse Lokaler og utstyr Faglig kvalitet Påmelding

Materiell til kursopplegget er tilgjengelig Kjøreplan for veilederen Påmeldingsark for SFO Presentasjonsskriv for ungdomsskoleelevene Forberedelsesmateriell for instruktørene Trykksaker til utdeling: "Kom i gang med Scratch" Informasjonsark om nettressurser til elever og foreldre Faglig innhold kan trekkes fra flere norskspråklige kilder - kodeklubbens oppgavesett - undervisningsopplegg for Scratch (Torbjørn Skauli) - veiledninger bygget inn i selve Scratch Materiellet er fritt tilgjengelig og kan tilpasses lokale behov og ønsker

Hva koster kurs for Oslos 4.-klassinger? Anta veiledning fra frivillige (evt. lærere) bruk av skolens datautstyr og lokaler alle 6000 fjerdeklassinger tar kurs 4 elever per instruktør 5 timer per kurs lønn etter statens satser: 120 kr brutto per time → Totale utgifter til lønn: 900 000 kroner per år → Dette er et veldig billig tiltak!

Oppsummert: Vi bør gjøre dette! ● Kursinnhold: bare elementær programmering ● Kan vi finne nok kvalifiserte instruktører? ● Vi kan introdusere programmering til mange barn og vise dem en vei videre på fritiden ● Vi skaper et tilbud til faglig flinke ungdommer ● Vi bør klare å mobilisere veiledere ● Opplegg og lærestoff på norsk er tilgjengelig ● Tiltaket er veldig billig

Neste: arrangementer for interesserte ungdommer Ambisjon: lage kveldsmøter for ungdommer med attraktivt og eksklusivt program Invitere "våre" ungdommer: - de som har lært koding - de som har undervist yngre elever - de som driver med informatikk på egenhånd Disse er vår "elite" som vi ønsker å hjelpe, veilede og ansette Vi trenger et kult og interessant sted å møtes gode og inspirerende presentasjoner og aktiviteter hjelp fra næringsliv og institusjoner sponsing til pizza... Still opp!