En fange sitter på sin kjerre på vei til skafottet, en spiker gnager i setet. Han flytter seg og føler det mer behagelig. Blide stunder det har alle☺  

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”

Hvem er Jesus?.
GROW modellen.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Danning – å skape seg selv
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Johannes 21,11-19.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Livets tog.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kroppen som Gud har villet
Fest og følelser Om seksualitet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Venner & valg Velkommen.
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Utskrift av presentasjonen:

”Faglig veiledning i feltet” Forelesning av Cathrine Dahle Psykologspesialist i klinisk psykologi

En fange sitter på sin kjerre på vei til skafottet, en spiker gnager i setet. Han flytter seg og føler det mer behagelig. Blide stunder det har alle☺   Hamsun

Veiledning gitt av meg Barnevernet – gruppe og enkeltpersoner FFR – ansatte Ansatte ved flykningmottak Ansatte ved ungdomshjem Sykepleiere ved barneavdelingen Psykologer Pedagoger Sosionomer Leger Lærere Det store spørsmålet for meg er ofte – hvem veileder hvem?

Motiverende intervju Startet ut i forhold til rusproblemer og alkoholmisbruk William Miller – jobbet på den tiden da de hadde en konfronterende og behavioristisk adferdsterapeutisk stil. Fant ut via norske psykologer at han gjorde noe annet enn han ga forelesninger om at folk skulle gjøre

Ulike dilemma På hvilket nivå skal en veilede? Hvor nært inn på en person skal en gå? Hvordan evaluere veiledningen når det er et maktaspekt å ta hensyn til? Hvordan veilede om det er en som en ikke liker, eller dersom en opplever den en veileder som lite dyktig?

Å bli sett som den en er Mennesker har et dyptliggende behov for anerkjennelse Både med sine gode og dårlige sider, som et helt menneske.

Skyggesider under veiledning Blinde flekker: De elementer i et narrativ som veileder savner og som den veiledede utelater Sosialpsykolog Marie Jahoda utviklet en modell: ”Joharis vindu” Andre utenfor legger merke til sider hos meg som jeg ikke er klar over, jeg opplever meg selv innenifra og kjenner til sider jeg ikke viser til andre, og så er det noe ved meg som ingen av oss vet om.

Delpersonlighet/skyggen Vi har ofte flere motstridende sider, enkelte sider vi kanskje ikke liker. Vi forsøker ofte å fortrenge disse sidene hos oss selv. Veiledning kan kanskje hjelpe oss å være mer nysgjerrige. Eks: Jeg er sensitiv for stress. Liker å fremstå rolig. Carl Gustav Jung: De deler av personligheten som ikke får voksevilkår. De deler av personligheten som ikke blir sett eller ikke blir tillatt. I skyggen av dette kan det gjemme seg aggressive, såre følelser eller manglende kjærlighetsevne.

Våre skyggesider Behov for oppmerksomhet, privilegier, gunstbevisninger Maktbehov, behov for å være betydningsfull Smerte, sårhet, lengsel etter tilhørighet Seksualitet

Kritiker’n: Kartlegge hvilke kritiske setninger en sier til seg selv. Skrive ned på blokk. Skrive ned den setningen som går igjen oftest. - Hvor har jeg lært dette? - Av hvem har jeg lært det? Når lærte jeg dette? Ta utgangspunkt i noe negativt du sier til deg selv og redefiner det til noe positivt. Eks: tegne tegning og se hva en sier til seg selv underveis.

Følelser Gråt Sterk glede og latter Vise sinne Frykt Vi vokser opp og lærer å beherske oss.

Mål med veiledning: Øke selvtillit Hjelp til å se sine valgmuligheter og ta i bruk egne handlingsmuligheter Hjelp til å ta ansvar Hjelp til å vedstå seg følelser Hjelp til å se seg selv i en større sammenheng

Mål for veiledning Mulighet til å møtes, reflektere, undre seg over og se nye aspekter ved en sak eller ved seg selv som menneske. Det man faktisk har å tilby sine medmennesker er en selv. ”jeg er den mest mektige kanal for ethvert budskap som terapi kan ha”

Makt i veiledningsrommet Kunne påvirke eller kontrollere andre Kunne handle friere enn andre innenfor et område.

Viktige egenskaper hos gode veiledere Empati Respekt Ektehet Å være konkret Faglig dyktighet Pålitelighet Å Ligne kandidaten Kandidater verdsetter ofte: Fleksibilitet Åpenhet om egne erfaringer Å være dialektisk Innsiktsorientert

Se på den veiledede som en lærende person Hvordan hjelpe den veiledede til å bli mer effektiv i sitt arbeid med klienten Hva motiverer/interesserer Tempo – hva er passe utfordring – ikke sikte for lavt, men heller ikke for høyt. Hvordan hjelpe den veiledede til å ta vare på seg selv i det systemet de jobber i. Hjelpe den veiledede til å se hvem den kan jobbe godt sammen med, hente støtte og bekreftelse fra. Bidra til at den veiledede får hjelp til å bygge opp sin integritet, blir tydelig, lærer å sette grenser. Fokusere på kunnskap som er mest mulig generaliserbar. Gå ut ifra at den veiledede alltid har hatt en grunn til å handle som de har gjort og etterspørre denne grunnen.

Kamp mellom lysten til å lære og angsten for å mislykkes. Læring er farlig . . . Kamp mellom lysten til å lære og angsten for å mislykkes.

Læring En innlæringssituasjon, hvor godt man enn har lagt den til rette, provoserer sider i oss som har med vårt selvbilde å gjøre

Læring Alle kan lære det de vil… Men de må ville det… Og andre må ha tro på dem… Arild Raaheim: Læring og undervisning (2011)

Sekundær traumatisering En må vite noe om traumepsykologi og bearbeiding av dette. Ivaretakelse av en selv som terapeut når en jobber med traumatiserte Må også vite noe om ondskapens psykologi

Utbrenthet Bør kunne kjenne igjen symptomer på dette hos de en veileder

Fysiologisk stress respons: Adrenalin og noradrenalin Hjerterate Respirasjon Perspirasjon Blodtilførsel til aktive muskler Muskelstyrke Mental aktivitet Cortisol slippes ut og bidrar til: Protein og fett mobilisering Gir tilgang til energi lagre Minsker inflammasjon på kort sikt

Fjellvettregler for arbeidsplassen Kartlegg arbeidssituasjon – fornøyd/missfornøyd Ta oppgjør med egne og andres prestasjonskrav. Legg det på realistisk nivå Viktig å prioritere - skille det viktige fra det mindre viktige, hva kan vente, våg å si nei. Tro ikke at du gjør jobben alene. I arbeid er vi ofte avhengige av andre. Ikke vær redd for å be andre om hjelp. Bygg nettverk og tenk kjemi i forhold til dem du omgir deg med – hvem gir deg energi. Ikke bank på stengte dører. Skaff deg ryggdekning. Utvikle planer og beslutninger som angår arbeidet sammen med dem det gjelder. Bruk kollegaer, venner andre kjenninger som du kan lære av. Finn støtte, hjelp, inspirasjon og trøst. Fritt plukket fra Berit Waal :Kjære hjelper s.95

Overlevelsesregler v arbeid på kriserammede plasser Ta pauser selv om andre dør i pausen din. Finne stunder der du kan le til tross for at det er fullt av elendighet og ondskap rundt deg Være sammen med andre på fritid – ikke isoler deg. Spis selv om andre sulter. Osv Fritt plukket etter hukommelsen fra liste utarbeidet av Magne Raundalen under jobb med hjelpearbeidere

Problemfokusert løsningsstrategi der en ikke kan løse situasjonen → frustrasjon, dårlig fysisk helse Kan være svært frustrerende å søke hjelp hos noen som prøver å ”fikse noe” som du vet ikke kan fikses.   Emosjonelt fokusert mestringsstrategi i situasjoner som faktisk kan ordnes → en kan risikere å overse/ la vær å gjøre noe med en situasjon som kan være viktig å få gjort noe med. I verste fall kan en la være å gjøre noe med en livstruende situasjon. Viktig med opprydning i forhold til hva som faktisk kan gjøres noe med og hva som ikke kan endres.

Referanser Varm og inspirerende veiviser til personlig utvikling BeritWaal Kjære hjelper 202 s, ill. Oslo: Fagbokforlaget, 2005. Pris NOK 259 ISBN 82-450-0176-7

Referanse KariKillén:Profesjonell utvikling og faglig veiledning - Et fellesfaglig perspektiv. 4. utg. 276 s. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2012. Pris NOK 385 ISBN 978-82-05-42515-6

Referanse Flerstemte refleksjoner over veiledning Asbjørn KärkiUlvestad, Freja Ulvestad Kärkired:Flerstemt veiledning, 374 s, tab, ill. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2012. Pris NOK 475. ISBN 978-82-05-42389-3

Dersom dere søker på nett på Per Isdal + sekundær traumatisering, så vil dere finne svært bra informasjon om dette.