CI Lydtilkopling på voksne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Henvisning og utredning for CI
I.
LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Hvordan er et atom bygd opp?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Litt mer om PRIMTALL.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hønefoss politistasjon
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Hverdagsrehabilitering
Åga IL’s Håndballjenter Slik vil vi ha det !
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Johannes 16, Om sorg og glede
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Tre håndfuller vann for livet.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Sett inn synes eller tro.
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Vinnerlaget.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
12 Reflekterende lesing.
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
VURDERING Musikk trinn.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Problemet og løsningen:
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kroppen som Gud har villet
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Hva er viktig for elevers læring?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
1 Kommunikasjon.
Utskrift av presentasjonen:

CI Lydtilkopling på voksne Marit Pedersen St.Olavs Hospital På samme måte som med utredninger og operasjoner er vi 3 steder i Norge som kopler til og justerer CI på voksne; Oslo, Bergen og Trondheim. Avlive en hardnakket myte; jo, vi opererer CI i Trondheim, siden oppstarten for 4 år siden, har vi hatt ca 100 pasienter, og enda flere i oppfølging. Det jeg vil si vil jo si mest om hvordan vi gjør dette i Trondheim, men vi ble i sin tid opplært av Rikshospitalet, og jeg har også vært i kontakt med Haukeland så det jeg sier vil være mest mulig representativt for hvordan ting gjøres her i landet. Teknisk er det jo mye av de samme tingene vi gjør med barn og voksne, men måten vi går fram på er jo ganske forskjellig

4-6 uker etter operasjonen Pårørende må/bør være med 2-4 dager, 2 g pr dag, ½-2 timer pr gang Hvordan har tida etter operasjonen vært? Formen, svimmel, øresus, såret OK? Spent? Hva skjer? For at såret skal gro, forholdene roe seg og implantatet til en viss grad feste seg. Pårørende er en veldig viktig ressurs i lydpåsettinga, vi poengterer dette bl.a. på kurs på forhånd Over flere dager fordi det kreves litt tid for å venne seg til lyden til å begynne med. Som regel er folk i ganske god form, og veldig spente på hva som skal skje, forventninger, dempede forventninger…. Opplever også at forventningene kan være ganske store hos pårørende. Lydpå voksne, EU-09, MP

Minste strømstyrke som ”høres” for noen elektroder Implantatet OK? Måler impedans Minste strømstyrke som ”høres” for noen elektroder Høyeste strømstyrke som ikke er ubehagelig for de samme elektrodene Interpolerer for elektrodene som ikke er målt Kommer så fram til en profil som vi jobber utifra Impedans for å sjekke at elektrodepunktene har den kontakten de skal ha og ikke for eksempel er kortsluttet, vår måte å sjekke implantatet. T: som en høreprøve, ofte vanskelig, især hvis tinnitus, omtrentlig nivå for hvor terskel ligger C: folk er veldig forskjellige, noen presser seg og jeg finner ut at jeg må gi meg fordi de begynner å blunke. Andre så forsiktige at det er mer enn nok bare de hører litt lyd… Interpolasjon Profil Lydpå voksne, EU-09, MP

Illustrasjon av hva vi ser på skjermen i ett av programmene, prinsippene de samme. Ser T og C og de punktene vi har målt på samt interpolasjonen. Ofte ganske jevnt. Tåler mer C etter som vi tester. Kjent med bass, ukjent med diskant Lydpå voksne, EU-09, MP

Skrur så på apparatet slik at lyden som mikrofonen fanger opp, sendes til implantatet Gir mange forskjellige typer reaksjoner…!! Sitter med fingeren på av-knappen Skrur lyden gradvis opp Eksempler: Tordis/Asbjørn Fra å skrive alt til ikke å skrive Jens; mynter/mikro/sms ”Hører ikke hva du sier, for det er så mye ulyder her” Donald/Dolly/Romlingane Sender dem ut første gang med et program der de tåler at jeg slår med en skje i en kopp. Lydpå voksne, EU-09, MP

Bruk tida mellom justeringene aktivt: Ut og trene i omgivelsene mellom øktene. Da er pårørende veldig viktig!! Bruk tida mellom justeringene aktivt: Gå på lydjakt omgivelseslyder Tren på å høre enkel tale 1-2-3 Kjente navn Mer avansert Litt forskjellige ting vi sier avhengig av hørselshistorien til den enkelte Lydpå voksne, EU-09, MP

I løpet av lydtilkoblingen er det brukerens oppgave å gi tilbakemeldinger på lyden, slik at den kan justeres best mulig Evt nye terskler og maxnivå Balansere elektrodene Sweepe over alle elektrodene for evt å ”luke ut” vonde lyder eller uønsket stimulering Mer eller mindre diskant/bass Ofte er utfordringen å komme opp i nok lyd til at den blir nyttig, ”hører mye, forstår lite” Andre, tredje dag kan det være lettere å finne terskler, også mer ensartete maxnivåer. Balansere slik at ikke en eller noen elektroder stikker seg ut som sterkere eller svakere, pipe på 3-4-5 elektroder ad gangen Så sweepe over alle, luke ut lyd eller for eksempel fascialisstimulering Diskant/bass, men NB! Hva de har vært vant til av lyd og hva som er ukjent lyd. Erfaringen er at bråket demper seg når de kommer opp i lyd. Kjell som brukte P1 hele første dagen, så kom han tilbake på ettermiddagen og jeg skrudde opp på programmene, han lyste opp, for da ble lyden mye bedre Håret rett opp Lydpå voksne, EU-09, MP

Lyttetrening de første dagene Litt forskjellig praksis Gir selvtillitt Jeg hører faktisk noe ! Hjelper til i arbeidet med justeringen Lings lyder Hører dem? Skiller dem fra hverandre? Veldig forskjellig hva og hvor mye som gjøres på de tre stedene, kapasitet og prioritering En av de første testene vi gjør, er å teste om de kan høre Lings lyder A – O – M – I – S – Sj Det å kunne oppfatte alle Lings lyder, betyr at man kan høre alle lydene i talespråket Til å begynne med er det et mål bare å høre dem, etter hvert også å kunne skille dem fra hverandre Lydpå voksne, EU-09, MP

OPPLEVELSEN av lyden er veldig forskjellig!!! Egeninnsats og trening MEGET viktig!! Opptrening og bevisst lytting er viktig !! Da kan vi sammen komme fram til noe som fungerer best mulig for hver enkelt, resultatet er avhengig av mye mer enn teknikk!! Denne bruker jeg på forberedelseskurset vi har Lydpå voksne, EU-09, MP

Lyttetrening etterpå Vi står på for at dette skal være på plass når de kommer hjem Paragrafer: Opplæringslovens Kapittel 4A. Opplæring spesielt organisert for vaksne. § 4A-2 Rett til spesialundervisning på grunnskolens område. Se også § 4A-8. Rådgiving. Folketrygdlovens § 5-10. Behandling for språk- og taledefekter. Pedagoger hos oss som ”henger på tråden” til kommunen til de har planlagt noe Fyldig rapport for oppfølging ute Livslangt løp, oppfølging 1mnd, (3mnd), 6mnd, 1år…… Tilvenninga til CI er krevende Hvor mye har de hørt tidligere? Oppfølgingskurs, LMS i Bergen Lydpå voksne, EU-09, MP

Takk for oppmerksomheten

Lydpå voksne, EU-09, MP

Volum og sensitivitet (følsomhet) Illustrasjon Volum Å endre på volumet er som å endre C-nivået, vi bestemmer hvor mange % av dynamisk område som de maks kan justere ned Lydpå voksne, EU-09, MP

Sensitivitet (følsomhet) Illustrasjon lydstyrke Mikrofonfølsomhet. S opp, mindre lyd som skal til for at mikrofonen skal fange den opp S ned, trengs mer lyd inn for at mikrofonen skal ta den opp og sende den videre Ideelle nivåer. avstand Lydpå voksne, EU-09, MP