Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Steffen Myklebust Velkommen til en presentasjon av «my good friends»
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Å lykkes eller være lykkelig?
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kroppsøvingsdidaktikk
Et økende problem i skolen?
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Diakoni og trosopplæring
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Å leve med ADHD i familien
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Polen tur 2007 Uke 39. Avreise Søndag 23/9 Oppmøte kl Skolen Vi pakker buss og lignende Setter opp liste med hvem som sitter hvor.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Røde Kors Flyktningeguiden
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fritid med Bistand.
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Livsstilsending - uke 5 -
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Roller og forventninger
Psykisk helse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL Presentasjon av forskingsprosjektet: Unge utenfor arbeid og opplæring Er det ungdommene som er utenfor samfunnet, eller er det samfunnet som er utenfor ungdommene? Hilde Marie Thrana Forsker /stipendiat Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL

Spørsmålet Stiller vi feil spørsmål? 1. Hvordan få ungdom til å fullføre v.g utdanning? 2. Hva med: Hvordan få ungdom til å oppleve at det er bruk for dem og at de har en plass i samfunnet?

Hva er problemet? Skolen ungdommen

Når er det grunn for bekymring? Innsats når: Ungdom ikke kvalifiserer seg til arbeid, Når ungdom utvikler psykiske vansker Må ha offentlige stønader. Når de ruser seg, utøver vold, kriminalitet - normbrytende atferd

Hva kjennetegner de som har har størst problemer med å være innenfor skole og arbeid? Ofte skiftende og urolig familiebakgrunn Foreldrene har problemer Har kontakt med ulike hjelpeapparat Sammensatte problemer: skolevegring, psykisk/fysisk helse De liker praktisk arbeid Svake nettverk Klasse? Sosiale byder – sosioøkonomiske forhold

Hvem har deltatt og hvordan? Intervju av 57 ungdom i alderen 15-23 år - Ungdom som har erfaringer med å være utenfor skole og arbeid over tid - Ungdom fra fire ulike bosettings områder i landet – ulike levekår - Etniske norske ungdom, og ungdom med ikke- vestlig bakgrunn Intervju av ansatte i NAV og OT Dialogkafe med ungdom, ansatte, BLD og forskere

Noe av det vi undersøkte: Hvordan er hverdagen for ungdom som er utenfor skole og arbeid? Hva er ungdommens perspektiver på avbrudd? Hva kan gjøres for å få ungdom til å finne sin plass i samfunnet ( gjennom skole og arbeid)?

3 hverdagsbilder Den faktiske hverdagen Drømmehverdagen Den moralske Fragmentert og oppdelt arbeid/skole aktivitet Skaper sitt arbeide Snur døgnet Isolasjon, personlige problemer Vennskap og lek Bolig: foreldre, venner, egen bolig Drømmen om lek og utfoldelse Drømmen om arbeid Eget sted å bo( !) Drømmen om å bety noe for andre Å være til nytte Å være frisk Krav og forventninger til tidsbruk Skole! Arbeid- skole og fritid er regulert Tilpasse seg alle andre Være som alle andre - Bo hjemme hos foreldrene til helst 20 år

I tiltak Katrine 18 år: ”Jeg begynner på jobb kl. 11, må stå opp kl. 9, for å rekke bussen. Er på jobb i ca 2 timer, har litt tid imellom, før jeg tar buss til neste jobb som starter kl 1500. Varierer litt når jeg er ferdig, men som regel er jeg det kl. 1700. Tar da buss hjem, og er hjemme ca kl. 1730. ”

Rashid 21 år ”Jeg står opp kl. 0700, spiser frokost og deretter leser jeg aviser og sjekker e-post. Så gjør jeg en del papirarbeid på formiddagen der jeg sender innkallelser til møter, sender ut referat osv. Etter lunsj drar jeg ut og snakker med folk i miljøet, deltar på møter. Jeg lager middag selv hjemme. På ettermiddagen er det samling med ungene i klubben jeg har stiftet. Jeg trener ungene, vi snakker sammen og vi gjør ulike ting sammen. Noen dager er så hektiske at jeg ikke er ferdig før i 2200 tiden. Etter det legger jeg meg. ”

Nattevåken ”Jeg er klar over at dette går utover mye annet, men jeg verken vil eller klarer å gjøre noe med det. Pc- avhengigheten min startet på ungdomsskolen, og det var da jeg begynte å få mye fravær. Jeg satt jo stort sett foran Pc-en hele natta, og var trøtt og ukonsentrert når jeg kom på skolen – hvis jeg i det hele tatt orket å gå på skolen. Det eneste jeg vil er å sitte foran Pc-en”.

Hva forteller dette oss? Hverdagen består av tilpassninger til arbeid og skole, eller litt av hvert Ungdom skaper mening og innhold i sin hverdag uavhengig aktivitet Mange har tilleggsproblemer som gjør hverdagen ekstra krevende Ungdom drømmer om ordentlig arbeid, bruke kroppen, være til nytte helst gjennom arbeid De innser at de ikke kan svare til forventningene om skolegang

Sammensatte årsaker til avbrudd Avbrudd må sees i lys av tidligere skolehistorie, sosiale forhold, helse, miljø/kultur Helse psykisk/fysisk Fortjener et friår Tjene penger Vil arbeide Vanskelig å velge Teori problemet Problemer i familie/miljø

Om læring gjennom arbeid Jente 17 år: ”Jeg var drittlei skole. Når du jobber så lærer du mens du gjør ting. Du lærer på en annen måte, du får brukt deg selv. Det er praksis. Slik det er! På skolen var det å sitte i ro og holde kjeft som en annen tulling. På jobb får man brukt seg selv, i stedet for å sitte å notere ting.”

Hva som kan nytte i skolen Alternative praktiske læringsformer på alternative arenaer. Testing i ferdigheter og håndverk, uten teori Realistisk informasjon fra u. skolen om konsekvenser for avbrudd og hva valgene innebærer Kompetanse og opplæring utenfor skolen. Et reelt alternativ ( 13 valget) Noen som følger med hvordan ungdommene har det. Eks kontaktlærer, andre yrkesgrupper! Utvidelse av rettighetstiden. Skolegang når man er motivert

Hvordan få de som er ”utenfor” til å komme innenfor? Utfordringer Arbeid og skole som mer integrerte enheter. ”NAV i skolen og skolen i NAV” Mer tilgjengelige og møtekommende hjelpeapparat – tilpasset ungdom En ungdom – en guide, ” den ene” Utvikle et større samarbeid med næringslivet Opplæring i arbeid i stedet for mange ulike tilrettelagte tiltak, så kan en ”studieretning” være arbeidslivet Videreføring av og en større integrering av alternative læringsformer: praksisbrev og lignende…

Hvem er utenfor? Kanskje systemene er utenfor ungdommene? En del ungdom bør slippe å bli utenfor skolen, men heller bli innenfor arbeidslivet, for det er der de vil være!