Kommunikasjonsarbeid i Oppland fylkeskommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Norske Redningshunder
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Hva er en sak - hvordan komme på?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Informasjonssjef Christian Fossen
Hvem skal bestemme?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Hva er kommunikasjon?.
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Medier og medietekke Av Roy Hovdan
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Krise: fare & mulighet.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Modellkommunene Hva er unikt?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ulvejakt og media.
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjonsarbeid i Oppland fylkeskommune

INFO 5 medarbeidere Oppland.no Nyhetsproduksjon Politisk synlighet Pressehåndtering Rådgivning / kurs Infonettverket Annonser Trykksaker

Informasjonsnettverket 30 deltakere Faglige samlinger To store for hele nettverket Samlinger for hele el. deler av nettverket, med invitasjon til andre i organisasjonen Lunsjmøter (faglige tema/kunnskapsdeling) Arbeidsgrupper Fast grupper Intern kommunikasjon Sosiale medier Ad-hocgrupper etter behov

Informasjonsnettverket Kommunikasjonsstrategi Videreutvikling av Oppland.no Skoleprosjektet Sponsorstrategi (synlighetsstrategi) Varsling av kritikkverdige forhold Annonseprosjektet Valg 2011 Strategi for sosiale medier Videreutvikling av grafisk profil

Informasjonsnettverket Ingen syklubb; arbeidet skal være behovs-/oppgavestyrt Et nettverk er ikke avhengig av konkrete arbeidsoppgaver, men skal være et organisatorisk verktøy som kan tas i bruk når behovet oppstår – for hele eller deler av organisasjonen, eller for den enkelte deltaker i nettverket

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Politisk organisasjon (demokrati, innflytelse, påvirkning) Vi er til for innbyggerne (åpenhet/tilgjengelighet) Måloppnåelse (styringsverktøy, ressursbruk) Legitimering av virksomheten (synliggjøring) Bygge kompetanse (jobbutvikling, resultater) Egne ansatte (service, felles forståelse, motivasjon) Lovbestemte forhold (innsynsrett)

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Åpenhet Ansvar Forholdet til brukerne/media

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Åpenhet - Betyr at vi gir innsyn, er tilgjengelige og dermed i stand til å skape tillit. Åpenhet styrker vår legitimitet, og bidrar til å styrke oppslutningen om vår virksomhet og funksjon. Vi praktiserer meroffentlighet!

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Ansvar Informasjon/kommunikasjon er et lederansvar. Planlegging og gjennomføring av informasjonsarbeid er linjeleders ansvar. Den som har ansvar for å oppnå resultater på et bestemt saks-/fagområde, har også ansvar for å vurdere informasjonsbehov og iverksette tiltak.

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Forholdet til brukerne/media - Vi er her på vegne av innbyggerne i Oppland, og skal bygge positiv holdning gjennom dialog og samhandling med samarbeidspartnere, media er en mulighet (ikke en belastning). Alle ansatte i OFK har rett til å uttale seg offentlig, og plikt til å svare på henvendelser fra media.

Informasjons- og kommunikasjonsstrategi Forholdet til brukerne/media - Det er politisk ledelse som skal fronte saker i media, og som skal gi politiske kommentarer og uttalelser i det offentlige rom. Det er administrasjonens oppgave å gjøre politikerne gode, og bidra til å legge til rette for politisk engasjement.

Pressehåndtering Hva gjør vi når vi blir kontaktet av media? Innsalg av gode saker Bli journalistens venn - se muligheter i møtet med media!

Når media tar kontakt Hva er utgangspunktet for kontakten? Avhør av journalisten, hva er saken, vår rolle, hvilke andre kilder Hva ønsker journalisten Gode saker/bilder, troverdige kilder, tilrettelagte saker Forhandle intervjuet Premisser, spørsmål, vinkling, hvilke andre kilder, arena Kjøp deg tid Nødvendige avklaringer, faktasjekk, hvilken rolle vil jeg ta, til hvem skal jeg snakke, gode forberedelser sikrer trygghet Budskap / statements Etablere opplevelse…

Når media tar kontakt Etablere opplevelse Hvilket inntrykk, oppfatning, følelser eller tanker ønsker vi at mottakeren skal ha av oss/av budskapet vårt? Mål Opplevelse (etterlatt inntrykk) Sier og gjør Hva skaper ønsket opplevelse? Statements Rolle

Når media tar kontakt Budskap/statements Sitat: “Våre sterke økonomiske resultater reflekterer den fokusen og effektiviteten våre ansatte har når det gjelder å bygge en kultur som fokuserer på service til klienten og produktinnovasjon.” CEO PricewaterhouseCoopers, James J. Schiro. FA 22.1.01. Kommentar til fremleggelse av årsrapport. Statement: “Medisinen virker, men pasienten er ikke kurert.” IBM-sjef Endre Rangnes etter resultatframleggelse 25.1.01.

Når media tar kontakt Under intervjuet Etter intervjuet Gode forberedelser sikrer trygghet Svar på spørsmålene, si så lite som mulig, Vær rolig, bruk komma og punktum Glem stammespråket Vær tro mot budskapet!!! Etter intervjuet Be om å få lese gjennom saken (eller ikke…) Vær tilgjengelig for journalisten i etterkant

Når vi kontakter media Hvordan få på en sak Brilletesten: Vi omgir oss hele tiden med gode saker, men ser vi dem gjennom journalistens briller? Hva er en sak: Viktig / Allmenn interesse / Annerledes En definisjon: En sak får målgruppene til journalisten til å heve på øyenbrynene – oppleves som relevant – og den er lett tilgjengelig/enkel å lage for journalisten

Når vi kontakter media Nyhetskriterier Nytt – for mediets målgruppe Katastrofe / Krise / Konflikt / Kriminalitet Kjendiser / Kuriositet Betydning for leserne/lytterne/seerne Nærhet (mennesker/personlig/geografi) Eksklusivitet Trender (aktualitet/timing) Enkelt (for journalisten) Hvorfor? Hvordan? Når? Hva? Hvor? Hvem? Hva så da? Konsekvens? Relevans til?

Når vi kontakter media Selgende elementer Den gode historie (case) Gode statements Statistikk / Grafikk / Faktarammer Gode bilder Etablere konflikt Andre kilder Utbyggingsmuligheter Enkelt (godt tilrettelagt)

Pressemeldinger Oppmerksomhetsformelen: Hey! (startropet) You! (det angår deg) See! (se her, budskapet) So! (konklusjonen) Kort og godt Tenk nyhetskriterier Skap oppmerksomhet Fallende viktighet Oppfølging

Ikke sant? ”Enhver idiot kan forklare noe innviklet på en innviklet måte. Det vanskelige er å forklare noe innviklet enkelt. Om man får det til har mye med om man selv faktisk har forstått det man skal prøve å forklare andre.” Sjefredaktør Anne Knudsen i Weekendavisen, Danmark (Dagbladet 28.02.00)

www.oppland.no www.facebook.com/oppland http://twitter.com/opplandfylke