Tvangsmidler i det psykiske helsevernet - årsaker, forekomst og begrunnelse Trond Hatling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Psykiske utfordringer ved MS
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Fysisk aktivitet og helse
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Samfunnskunnskap - Makt
Norsk sykepleierforbund Bodø
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Helse og sykdomsbegrepet
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Hva vet folk flest om hjertesvikt
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
LÆRING Grunnleggende prosesser
Demografisk utvikling generelt
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Grupper og gruppepsykologi
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ressursbruk i utdanning Internasjonale sammenligninger
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Stress, utbrenning, mobbing
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Samhandling og kommunikasjon
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
eksempel problemstilling
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
Forekomst, årsak og forløp - personer med ROP-lidelser
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Voldsutviklingen i Oslo sentrum Presentasjon til høring om trygg by Oslo bystyre, Helse- og sosialkomiteen Onsdag 17. januar 2007.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA.
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Utskrift av presentasjonen:

Tvangsmidler i det psykiske helsevernet - årsaker, forekomst og begrunnelse Trond Hatling

Disposisjon Forskjeller i begreper og praksis Årsaker Forekomst Begrunnelse Og noe kort om effekter

Forskjeller i begreper og praksis Internasjonalt brukes begrepene seclusion grovt sett isoleringsbegrepet i Norge Og (physical) restraint Mer enn mekaniske tvangsmidler (inkl. blant annet holding og fysisk håndtering (C&R)) Farmakologiske tvangsmidler Forced medication, rapid medication, chemical restraint mv) Ikke nødvendigvis skille mellom farmakologiske tvangsmidler (§4.8) og tvangsbehandling (§4.4) medfører store problemer med internasjonale sammenligninger Skjerming Først i de seinere år anvendt også internasjonalt (skierming, open area seclusion) – men glidende overgang mot Intensive care unit

Årsaker 3 hovedårsaker (forklaringer) Pasientens tilstand (inkl. psykopatologi) Forhold knyttet til personalet Institusjonelle forhold Ulike modeller som knytter dette sammen Den første – dessverre – definitivt mest studert Og mens personalet systematisk peker på den første årsaken, peker pasientundersøkelser på den andre og den tredje Det å forstå bruk av tvangsmidler kan derfor ikke begrenses til personalets forståelse Og det å forebygge/redusere bruk må involvere et brukerperspektiv

Individ(pasient)perspektivet Den biologiske basis Forutsatt uklart - selv om lave nivå av serotonin også her skylda som viktig bidragsyter til - > aggresjon (Lech 2003) (for en del diagnoser – ikke schizofreni) - > tvangsmidler Sosiodemografiske mv Kjønn, etnisk bakgrunn (Bowers et al. 2004) Psykopatologi/personlighet Psykotiske vrangforestillinger – via følelsesmessig press – vold/aggresjon – > tvangsmidler Manglende impulskontroll, affektregulering, truet selvoppfatning/narsissisme, paranoid kognitiv stil – aggresjon/vold - > tvangsmidler

Personalet Personlighet Utdanning mv Manglende impulskontroll, affektregulering, truet selvoppfatning/narsissisme, paranoid kognitiv stil – aggresjon/vold - > tvangsmidler Utdanning mv Personell med lengre utdanning oppfatter at tvangsmidler blir brukt for mye, og er mindre effektiv (Klinge 1994), lav utdanning kopler aggresjon og tvangsmidler tettere (Haber et al. 1997). Generelt svak støtte for kopling formal utdanning – bruk av tvangsmidler

Institusjonelle forhold Bruk av tvang generelt Å bli sperret inne Makt Avdelingskultur generelt (Ward atmosphere) (selv om det er et komplekst fenomen) (Duxbury et al. 2006) Husregler Både innhold og praktisering – varierer sterkt mellom enheter (Cowman 2006) Holdninger Tillit, empati mv (Mason 1993), rigiditet (Roper and Anderson 1991) Pasientgjennomstrømming mv De fleste TM-situasjoner tidlig i oppholdet (El-Badri and Mellsop 2002, Fisher 1994) – men også mest overfor de med lang liggetid (Fourquer et al. 1996, Way and Banks 1991, Fisher 1994) Høy pasientgjennomstrømning => økt bruk av tvangsmidler Pga økt uro og kort liggetid (mindre kunnskap om pas.) (Hummelvold og Severinson 2001, Ramschandani et al. 1980) Dvs sannsynligvis både et institusjonelt fenomen (akuttsituasjoner) og ”pas. fenomen” – de med lengst liggetid er de mest alvorlige (Swett 1994)

Institusjonelle faktorer – forts. Arkitektoniske forhold Romlighet, mulighet for individuelt tilpassede alternative aktiviteter, design/utførelse (Vanderslott 1998, Hunter and Love 1996) Bemanning Hypotese om sammenheng bemanningsfaktor/overbelegg og TM-bruk Ingen klar støtte for dette i internasjonal litteratur – og årsakssammenhengene uklare (Pedersen et al. 2007, Jansen et al. 2005) Kompetanse Ingen studier påpeker klare sammenhenger mellom formalkompetanse og TM-bruk Ennå uklar kunnskapsstatus mht. kopling opplæring – voldshåndtering - tvangsmiddelbruk (Richter et al. 2006)

Interaksjonen Individnivå Rolleforståelse Kognitive og empatiske evner til å forstå/fortolke seg selv og den andre Empatiske evner - personlighetsforstyrrelser særlig identifisert Relevant for både personalet (Bjørkly 2006) og pasienter Rolleforståelse Både av seg selv og den andre Motta hjelp (pas.) – gi hjelp (personalet) Når denne utfordres - > aggresjon - > tvangsmidler Brudd på denne – utvikler over tid mistillit – rigiditet i handlingsmønstre – og færre handlingsalternativer jo lengre ut i situasjonen Rolleklarhet viktig (Bensley et al. 1995), men fortsatt uklart om ”rigide” eller ”fleksible” best – må koples mot holdninger/kommunikasjon generelt (Alexanders and Bowers 2004)

De klassiske mønstre A B Personalet identifiserer A - pasienter B Regelbrudd Handlingskrav Utbrudd Tvangsmidler Tvangsmidler Personalet identifiserer A - pasienter B

Forekomst – Norge og internasjonalt Ulike former brukes internasjonalt (Whittington et al. 2006) Det mest utbredte er korttidsvirkende legemidler og fysisk holding – tilnærmet ”universelt” Tre hovedkulturer ut over dette Isolering som hovedform Og ikke/i liten grad mekaniske tvangsmidler (UK, Nederland, Portugal etc etc) Mekaniske tvangsmidler som hovedform Og ikke/i liten grad isolering (Norge, Sverige, Italia, Spania etc etc.) Begge typer USA, Japan, Finland, Tyskland etc etc Ingen av de Kun Island, til en viss grad Slovenia Noen særformer Nettsenger Østerrike Smertepåføring Sveits, Irland Mao et psykiatrikulturelt fenomen – og grovt understudert som sådan Kunnskapsbasert praksis?

Forekomst internasjonalt (upublisert) Land Prosent av innleggelser Ganger per 100 000 innb per år Østerrike 35,6 580 Finland 5,0 (Mek) 8,3 (Isolering) 38,7 (Mek) 89,4 (isolering) Tyskland 8,0 (Mek) 3,6 (Isolering) 314 Japan 4,1 (Mek) 4,9 (Isolering) 16,1 Nederland 1,2 (Mek) 11,6 (Isolering) 12,6 (Mek) 115,8 (isolering) Norge (2005) 2,6 (Mek) 0,07 (isolering) 149,8 Sveits 3,1 (Mek) 8,7 (isolering) 20,9 (Mek) 75,9 (isolering)

Forekomst i Norge – mekaniske tvangsmidler (Høyer og Drange 1984/1987, Hatling et al. 2002, Bremnes et al. 2008)

Forekomst i Norge – korttidsvirkende legemidler (Hatling et al Forekomst i Norge – korttidsvirkende legemidler (Hatling et al. 2002, Bremnes et al. 2008)

Forekomst i Norge – isolering (Høyer og Drange 1984/1987, Hatling et al. 2002, Bremnes et al. 2008)

Institusjonsforskjeller – internasjonalt/ Norge Vanskelig å sammenligne studier på tvers – ulik beregningsmåte (pasienter/ganger/pr innleggelse/per oppholdsdøgn etc – og studielengde) Studier som inkluderer flere institusjoner viser betydelige forskjeller: 15%-40% av innleggelsene - ingen assosiasjon med pasientkarakteristika (Okin 1986) 2,8 ggr høyere sannsynlighet i høybrukssykehus (Way and Banks (1990), 4,9 ggr (Forquer et al. 1996) (begge korrigert for pas. sammensetning) Studier av samme institusjoner over flere år viser betydelige forskjeller det enkelte år for alle tvangsmiddelformer – kun moderat sammenheng over år – tilskrives pas. populasjon (Pedersen et al. 2007)

Begrunnelse Hovedbegrunnelse (personale) Håndtere vold/uro Men også forskjeller mellom tvangsmiddelformer (Kaltiala-Heino et al. 2003) Mekaniske tvangsmidler Opphisselse, desorientering, vold Isolering Trusler stimulireduksjon Personalet I hovedsak enig i bruken, men også til dels betydelig skepsis (Meehan et al. 2004, Klinge 1994) også mellom steder (Duxbury 2002)

Hovedbegrunnelse - pasienter Skjønner begrunnelsen (Wynn 2004) men uenig i berettigelsen

Svært kort om ”effekt” Pasienter i hovedsak negative Redsel, angst, redusert tillit til personalet (Wynn 2004) Angrep på autonomi, tillit, økt ensomhet (Hoekstra 2004) Frustrert, straffet, sint på personalet (Meehan et al. 2004) Men samtidig et ønske om å føle seg trygg overfor andre pasienter Enheter m høy bruk av tvangsmidler – assosiert med høy tilfredshet med bruken (Lessing and Beech 2004) Og store forskjeller mellom personalet og pasienter Ofte et gode for pasienten (4% pasienter, 60% personale – Meehan et al. 2004), uproblematisk (Lind et al. 2004) Også en stor følelsesmessig belastning for personalet (Whittington et al. 2006) Effektstudier (RCT) ikke gjennomført (Sailas and Fenton 2002, Sailas and Wahlbeck 2005)

Oppsummering Tvangsmiddelbruk komplekst samspill av pasient-, personal-, og institusjonelle faktorer sannsynligvis minst å hente på å fokusere på det første Betydelig variasjon i tvangsmiddelkulturer internasjonalt en kunnskapsutfordring for det kliniske feltet Stabil tvangsmiddelbruk i Norge over lang tid Bør adresseres målrettet, og med bredt sett av virkemidler, hvis reduksjon (Norvoll 2008) Negative effekter betydelige (bare så vidt berørt) I (for) liten grad erkjent av personalet