Program for ledelse av prestasjonsutvikling Prestér

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra prøving og feiling til
22 tips for den faglitterære forfatteren
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Media håndtering og kommunikasjon
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
En lærende organisasjon?
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Coaching og mentale prosesser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Modellkommunene Hva er unikt?
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeid og medbestemmelse
Norges Musikkhøgskole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Program for ledelse av prestasjonsutvikling Prestér - ”det vi fokuserer på og trener på, blir vi bedre på” - Rune Frøyslie

Enhver virksomhet kan sees på som en kjede av oppgaver, eller prosesser. Fokuserer vi på oppgavene og trener for å bli bedre på disse, vil resultatene bli bedre. Forutsatt at vi vet HVILKE OPPGAVER vi skal fokusere på, og HVORDAN vi trener for å bli bedre på disse.

Påstand 1; Generelt vet vi for lite om HVILKE OPPGAVER vi skal fokusere på, og HVORDAN VI TRENER for å bli bedre.

Påstand 2; Generelt finnes det lite kunnskap om etablering av målfokusert trening i virksomheter. (Innføring av Best Practise som begrep viser dette.)

Prestér er en 3 stegs prosess - Finn de viktigste prestasjonsområdene. HVA skal vi fokusere på? Finn prestasjonsindikatorene (KPI). HVORDAN vet vi om det skjer en positiv utvikling? Fokus og trening. HVILKE tiltak og øvelser skal til for å skape positiv utvikling?

Baseres på en økonomisk teori og modell - Table du bord VISJON Strategiske mål Operative mål Budsjetter Prestasjons- områder Prestasjons- indikatorer

Baseres på en læremodell for voksne mennesker – Andragogikk Trene Praktisere Beherske

1. Prestasjonsområder Definere oppgavene til medarbeider. Fokusere på kjerneoppgavene. Utvikle oppgavekart.

2. Prestasjonsindikatorer Skap forståelse for KPI’er. ”Den som har skoen på, vet best hvor den trykker” - medarbeiderne er viktige i denne prosessen. Ledelsen beslutter hvilke indikatorer som skal fokuseres på. De må være målbare, påvirkbare og betydelige.

3. Fokus og Trening Den enkelte leder lærer og trener på utvikling av egen lederadferd Sette utviklingsmål Etablere forpliktelse for målene Skape treningsopplegg Lede og coache medarbeidere frem til sine utviklingsmål

Lederutvikling ”Vi må selv bli den endringen vi ønsker i verden” M. Gandhi

Andre viktige elementer Måling av KPI og utvikling av disse Håndtering av store avvik Avklare om Best Practise som metode er anvendelig

Men aller viktigst er å sørge for at det skjer en varig endring – at det ikke blir ”happening”-opplevelse, men at det forankres i virksomhetens lederkultur.

Prestér baseres på en coachende ledelse, hvor oppfølging er oppgaveorientert og hvor mål forplikter – gjensidig.

Ledelsens evne til å gjennomføre valgt strategi og ”leve som man prediker” er avgjørende for resultatet av Prestér.

Forpliktende Mål (Commitment) Individuell samtale mellom leder og medarbeider, hvor det inngås forpliktende avtale mellom leder og medarbeider mht utviklingsmål og aktiviteter Avtalen innebærer en klar forpliktelse for både leder og medarbeider

Coachrollen Skifte fra ”Spillende trener” til Coach er vanskelig for mange Men nødvendig – det spilles for mange kamper samtidig til at ”spillende trenerrollen” kan fungere godt - for alle! A-spillerne får oppfølging, de andre må vente…. ”Vi må ha ”mål”/kontrakter”

Kontinuitet Hva skjer i dag når en medarbeider over tid ikke når sine mål? Lite – eller ingenting? Tar lederen coachrollen på alvor? Går lederen inn og tar ansvar – er Leder? Utsettes det ubehagelige?

EMPATI = SYMPATI En forutsetning for Coachende lederadferd er at du som leder kan virkelig ”se og forstå” medarbeiderens situasjon og følelsesmessige opplevelse i denne

Prestér-styrker Likeartet Skaper transparente forhold Kontinuitet og frekvens Sikrer kvalitet i utviklingsprosessene Proven By Performance

Spesielle utfordringer Motivasjon og vilje til gjennomføring Utvikle coachferdigheter hos lederne Tiltak for utvikling iverksettes Vilje til gjennomføring fra ledelsen

Lederansvaret Hver enkelt leder har eget ansvar for sin motivasjon Usikker på filosofi og begrunnelse? Usikker på egen kompetanse/egenskap? Uvilje til gjennomføring?! => Si fra NÅ! Effekt av Prestér metodikken avgjøres av ledelsen

Forberede deg til Prestér samtalen

For å gjennomføre en god samtale må du VITE hva du vil oppnå.

Klart situasjonsbilde basert på flere inputkilder – Salgsresultater, KPI-utvikling => Kvantifiserbare Minst like viktig er salgsleders egne observasjoner gjennom den løpende coaching Tilbakemeldinger fra organisasjonen, kunder, leverandører, etc.

Klarlegg utviklingen på avtalte forbedringspunkter Sjekk at avtalte aktiviteter er gjennomførte Sørg for å ha dokumentert de avvik du vil ta opp i samtalen

Gjennomføre Prestér samtalen

Skap en positiv ramme rundt møtet bruk de siste minuttene før samtalen til å finne fokus, og skape et positivt ”indre bilde” av samtalen, medarbeideren og deg selv ta imot medarbeideren på en positiv måte omgivelsene er viktige for å få en positiv ramme rundt møtet

Vær tydelig i kommunikasjonen si tydelig det du mener viktige poenger bør formuleres på forhånd husk at kroppsspråket er et viktig element i kommunikasjonen

Sekvensene i samtalen Oppsummering av oppnådde resultater og utvikling - Lederens vurdering og tilbakemelding Medarbeiderens vurdering og tilbakemelding Planlegge tiltak, aktiviteter og nye mål Oppsummere samtalen og formulere avtale/referat

Prestér er en prosess for prestasjonsutvikling – mao det vi skal oppnå i fremtiden; Ikke bruk mer tid enn nødvendig på fortiden i Prestér samtalen. Dette blir spesielt krevende i vanskelige samtaler og vil kreve ekstra forberedelse og avklaring om målsettingen med samtalen.

skal leder oppsummere på følgende 2 viktige punkter; Etter endt runde med Prestér samtaler – skal leder oppsummere på følgende 2 viktige punkter; Kort oppsummering for hver medarbeider ift Prestér-måloppnåelse. Vurdering av utviklingstiltak.

Prestér Avtalen

Standardmal for Prestér-avtaler Avtalen er et referat av de 3 sekvensene i samtalen – 1)Ledervurdering - 2)Medarbeider egenvurdering - 3)Aktiviteter, tiltak og mål Avtalen formuleres i møtet, skrives ut og signeres snarest mulig etter møtet Nærmeste leder skal lese alle Prestér Avtaler Én original går til Personal/arkiv, medarbeider får én original, og leder beholder kopi

Det kan oppstå uenighet om hva som skal stå i en Prestér avtale – hvor leder og medarbeider ikke blir enige om formuleringer. Hvis man ikke lykkes å komme til enighet, bringes neste ledernivå inn i samtalen. Hvis man til slutt ikke oppnår enighet inntas begges kommentarer i referat/avtale.

Oppfølging mellom samtalene

Konkret oppfølging på avtalte aktiviteter, tiltak og mål. Konkrete aktiviteter skal planlegges og gjennomføres ihht plan Konkrete tidspunkter Konkrete tilbakemeldinger Konkrete resultater av aktiviteter

Avgjørende for Prestér’s suksess. Daglig/ukentlig oppfølging fra leder på Prestér- avtalte aktiviteter, tiltak og mål Bruk tid til samtale – LYTT mer enn du snakker Resultater er historie! Fokuser på fremtid, prestasjonsmål og prestasjonsutvikling IKKE ta over ansvaret for oppgavene Vær en coach!

Eksempel på tidsplan implementering av Prestér.

”Anything worth learning is worth doing badly in the beginning”. Til slutt – Når du nå skal i gang med ditt utviklingsprogram, husk ordtaket – ”Anything worth learning is worth doing badly in the beginning”. Marilyn Atkinson