KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk analyse.
Advertisements

Arbeidstid i kommunale barnehager
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
NTNU Noen administrative utfordringer.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Etikk i pedagogisk arbeid
Universitetet i Tromsø
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Lokal arbeidstidsavtale
Styrk læringskjeden august 2012 – juli 2014!
Pasientforløp alkohol
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lek og Læring i barnehagen
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Veiledning Beslutningsprosess
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Veiledning og rådgiving
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Samarbeidsutvalgsmøte Ny organisering av soneøst 16.feb
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Organisasjonskart Oppdatert Rådmann Bernhard Caspari
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Pedagogisk dokumentasjon
Seksjon barn og familie
Grunnbemanning - Sykefravær
Spareprosjekt Kristiansund kommune – hvorfor?
Utskrift av presentasjonen:

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage

Mandat Utvikle ledelse i Barnehagene i Kongsvinger. Hva slags ledelse vil fremme læring / brukerperspektivet i barnehagen? Beskrivelse av ulike lederroller innen barnehagen ift ansvar og styringslinjer. Hvordan kan en ledelsesmodell med teamledere utvikles og implementeres i barnehagene. Hvordan operasjonalisere roller/ansvar/oppfølging på ulike nivåer? Er det andre ledelsesmodeller som er mer hensiktsmessige? Anbefaling av fremtidig ledelsesmodell for barnehagene i Kongsvinger

Prosjektgruppe Jorunn Arnesen (Sentrum) Liv Sutterud (Marikollen) Theresa Jacobsen (Marikollen) Inger Leer Sandstad (Vangen) Annette Wilhelmsson (Vangen) Grethe Bråthen (Sentrum) Kristine Mellem –Grønnerud (Vinger) Tove Nygårdseter (Vinger) 3

Hvordan har vi jobbet, hvordan har vi tenkt Vi har sett på ulike modeller for ledelse. Ved å innhente informasjon fra andre kommuner så vi at det ikke bare er ledelse i barnehagen som blir avgjørende, men den totale organiseringen av barnehagesektoren. Dette gjorde at vi startet i en annen ende. Vi startet med ”oss selv”. Hva har vi i dag? Hvem er vi i dag?

Hvordan vi har jobbet, hvordan har vi tenkt Barnehageloven bestemmer at det skal være en ped.leder pr. gruppe barn, og ellers en pedagog pr. 9/18 barn. I Kongsvinger kommune har det i snart 20 år bare vært tilsatt ped.ledere. Kommunestyrevedtak i desember 2012 bestemte at vi nå skal ha 1 ped.leder pr. avdeling, men følge pedagognormen om en pedagog pr. 9/18 barn. Etter sammenslåingen av barnehager i 2009 har det nødvendigvis blitt utviklet noe forskjellig praksis for ped.lederne i de kommunale barnehagene. 5

Prosjektgruppa har utfordret hverandre ved å se på praksis i dag. Så har vi diskutert hva er nødvendig ledelse for at ped.leder skal få gjort sin jobb? Vi har risikovurdert og suksessanalysert I barnehagesektoren er det ikke bare endringer i form av ledelsesmodell som er framtiden. Nedleggelse av 4 avdelinger. Medarbeidere i fare for oppsigelser. Nedbemanning som følge av kommunestyrevedtak om ikke å dekke opp for ½ times åpningstid pr. dag for alle avdelinger. Ufrivillig oppsigelse av ped.leder funksjon. Og som for alle andre – kutt og endring i merkantil ressurs. I tilegg til alle andre endringer/prosjekter som berører direkte og indirekte.

Fokus på barna, og hvilken ledelse de profitterer på. Alle planlagte endringer vil få konsekvenser i en ny ledelsesmodell. En stor utfordring i dette arbeidet er: Å klare å holde mandatet fremst i hodet når vi reflekterer. Fokus på barna, og hvilken ledelse de profitterer på. Det er lett å ha sin egen stilling, egen rolle og egne behov fremst i hodet når store endringer skal komme.

Tanker Prosjektgruppa er på langt nær ferdig med å se på ulike modeller. Teamledermodell kontra andre modeller Erfaringer fra Vinger og Sentrum i forhold til prosessen rundt forrige endring, basert på kutt har gitt verdifull praksisendring. Pedagogisk leders myndiggjøring og bevissthet/profesjonalitet i rollen. Noe som samsvarer godt med KK´s øvrige mål – myndige medarbeidere, og selvledelse på alle nivå. Dette er starten på Pedagogisk leders rolle i forhold til lovverk ligger tett opp til teamleders rolle slik det defineres i omstilling 2012. Også for enhetsleders rolle har den forrige endringen gitt erfaringer som for ped.ledere. 8

I forhold til økonomiplan og mandat for prosjektet er kvalitetssikring av det faglige innholdet for barna det overordna, og faglig utvikling for personalet de viktigste perspektivene for tankegangen. Med alle andre endringsprosesser i Kongsvinger kommune mener vi teamledermodellen ikke gagner barna pr.nå. Blant annet har vi ikt løsninger som ikke er gode nok til å forsvare all tid og tilstedeværelse som må fjernes fra barna som konsekvens av dette. Modellen vi foreløpig mener er best, mener vi vil ivareta prinsipper i omstilling 2012 i forhold til praksisendring som målsetting for å gi barna best mulig læringsutbytte/barnehagetid:

Modell Modellen vi foreløpig mener er best, mener vi vil ivareta prinsipper i omstilling 2012 i forhold til praksisendring som målsetting for å gi barna best mulig læringsutbytte/barnehagetid: Organisering: 2 store barnehager – 1 på hver side av elva (Marikollen og Vinger med 1 enhetsleder, Vangen og Sentrum med 1 enhetsleder) 1 pedagogisk leder pr avdeling 1 til 2 årsverk fagleder/faglig veileder som jobber med utvikling overordna for alle barnehagene. (ikke ferdigregnet) 10

Modell I forhold til summer som er lagt inn i økonomiplan 2013-16 vil ikke denne modellen koste mer. Med endring, kutt og endring av organisering av støtteressurser ser vi det som nødvendig at det fortsatt er 2 enhetsledere. Med blant annet manglende ikt løsninger i barnehagene, tid til opplæring av personale i forhold til alle fagsystemer, tid til oppfølging av sykemeldte (med alle krav fra NAV), og flere oppgaver lagt til enhetene, vil det slik vi ser det ikke være med på å støtte opp under mandat og mål slik verden ser ut i dag, og slik vi mener å oppfatte den realistiske situasjonen i økonomiplanperioden.

Modell Enhetslederne vil i den tenkte modell kunne etterfølge krav til Administrative oppgaver og overordna strukturell utvikling. Oppgaver vil i hovedsak være som i dag. Pedagogisk leder har ansvar for sin avdeling. Være en del av lederteamet for barnehagen. Ansvar for daglig drift av avdelingen, pedagogisk ansvar, ansvar for foreldrearbeid, veiledningsansvar og personaloppfølging for avdelingspersonalet.

Modell Fagleder/faglig veileder for alle barnehagene skal kun ha faglig utvikling og veiledning som oppgaveområde. Det vil være med å kvalitetssikre at alle barn i kommunale barnehager i denne modellen har oppdaterte voksne rundt seg, Altså et mer likeverdig tilbud. Fagleder/veileder tenkes lokalisert i en av barnehagene, og være underlagt de to enhetslederne.