Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Læringsledelse - prosess
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Melding til Stortinget…
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Overgangsprosjektet NY GIV
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Kompetanse for mangfold
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Den gode skoleeier I Nes.
Realfagskommunen Asker
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta

Bakgrunn for satsingen St.Meld 22 (Motivasjon-Mestring-Muligheter) Meldingen konkluderte med at elever på ungdomstrinnet må få økt motivasjon for styrket læring og bedre læringsresultater Meldingens satsingsområder er * God opplæring og godt læringsmiljø gjennom bedre klasseledelse * Bedre opplæring i regning og lesing * Valgfag/praktiske fag

For hvem Ungdomsskoler 1.-10. trinns skoler Kommuner kan ha alle skoler med

Mål for satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» Opplæringen skal bli *Mer praktisk og variert *Mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene Opplæringen skal bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving i alle fag

Andre mål for satsingen Større grad av skolebasert kompetanseutvikling/ organisasjonslæring Større grad av kollektivt orienterte skoler Større grad av jobbing i lærende nettverk Økt kontakt og samarbeid med høgskole/ universitet

Skolebasert kompetanseutvikling (SKU) Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.

SKU-modellen

Pedagogiske ressurser

UiT, Det arktiske universitet Ressurslærere

Organisering

Utviklings-veiledere Aktører som er med: Skoleeiere Universiteter, høgskoler Nasjonale sentre, andre fagmiljøer Skoler Foreldre Ressurslærere Utviklings-veiledere

Roller

RSK RSK styret er referansegruppe for Ungdomstrinn i utvikling

Skoleeier Skoleeier eier utviklingsarbeidet Skoleeier må forankre prosjektet i planverk, økonomisk, politisk, osv. Skoleeier skal koordinere skolenes utviklingsarbeid og eventuelt samarbeid med PPT eller andre Involvere partene lokalt gjennom medbestemmelse etter hovedavtalen

Skoleleder Forankre mål og prosesser i personalet Å initiere og lede pedagogisk utviklingsarbeid, herunder arbeidet med å utvikle skolen som lærende organisasjon Etablere gode arenaer for kompetanse- og erfaringsdeling på og mellom skoler Å legge til rette for at planer blir lagt og iverksatt Delta i eventuelle nettverk for skoleledere

Ressurslærere Ressurslærere skal støtte lærere i arbeidet med å gjøre undervisningen mer praktisk, variert og relevant Individ/lærer Team/gruppe Personale Nettverk

Utviklingsveileder Tilbud, ikke et påbud Skal bidra til og være koordinerende støttespiller Samarbeide med skoler, men ikke inn i skoler Samarbeide med UH sektor, men ikke tråkke i deres bed

UH sektor UH skal på oppdrag fra og i samråd med skoleeier/ skoler gi: Faglig støtte Tilrettelegge for faglig refleksjon om videre utvikling av praksis Analysere utviklingsbehov Bidrag til organisasjonsutvikling som bidrar til at SKU videreføres UH er ikke driver

Ungdomstrinn i utvikling, RSK Vest-Finnmark

Nasjonalt prosjekt fra høst 2013 til desember 2017 Nasjonal pilot høst 2012 til desember 2013 RSK Vest-Finnmark - Fjordtun, august 2013 til desember 2014 Alta kommune (6 skoler) august 2014 til desember 2015 Loppa, Hasvik, Kvalsund, Måsøy, Nordkapp og Breilia august 2015 til desember 2016 Alta kristne grunnskole (AKG) ?

Eksterne ressurser Kr. 120 000,- per ungdomsskole Kr. 90 000, er lønn til ressurslærer Kr. 30 000, er driftsmidler Ressurslærer skoleres av Udir. i inntil seks dager UH sektor i seks halve dager i løpet av 1,5 år (tre semestre)

Planer RSK Vest-Finnmark 2014-2017 24. april RSKs ledersamling 4. september Knut Roald, Organisasjonslæring 6.-7. oktober Læringsdagene Fast tema på ledersamlinger og læringsdager frem til 2017

Skoleeiers utfordringer Implementering Kartlegging og planlegging Forankring Ståstedsanalyse Fagforeninger Satsingsområder Få personalet med Kunnskapsbasert Tidsbruk/spissing Nettverk Ressurslærere PPT Økonomi Ting tar tid

Oppsummering

Varierete arbeidsformer Praktiske arbeidsformer Skriving Lesing Mestring Lyst til å lære Varierete arbeidsformer Praktiske arbeidsformer Skriving Lesing Regning Klasseledelse Vurdering for læring Organisasjonslæring