Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

*BEST Consulting Group
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Noen utfordringer for skolene
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Rapport av markedsundersøkelse
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Kryss-kulturell kommunikasjon
KLASSELEDELSE.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Frontlinjeserivce
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kreative prosesser og teknikker
Brainstorming i grupper I en rekke eksperimenter har en latt enkeltpersoner generere ideer alene og satt sammen grupper av like mange personer som genererer.
Klima for kreativitet og innovasjon
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Teambygging og fasilitering
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Grupper og gruppepsykologi
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
Født sånn blitt sånn? Ledelse av kvinner og menn
Mestring og forebygging av depresjon
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
BEVEGELSESGLEDE.
Ulikheter og variasjoner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Grunnleggende pedagogikk,
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Medlemsutvikling PETS 2011
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Mangfold i styrer: hva kan vi lære fra forskning på team og kreativitet? Gro Ellen Mathisen, cand.psychol., Ph.D.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Verdiskapning og fornyelse: Styrets rolle for kreativitet i bedriften Gro Ellen Mathisen.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Effektiv undervisning
Verdensdagen for Psykisk Helse
Hvordan snakke med barn om sex
Innovasjon i lokalarbeidet
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team? Gro Ellen Mathisen, cand.psychol., Ph.D.

Hva er kreativitet og innovasjon? Produksjon av nye og anvendelige ideer Innovasjon: Implementering av kreative ideer innen en organisasjon (Amabile et al, 1996)

Kreativitetsbegrepets fasetter: Kreative personer Kreative omgivelser Kreative prosesser Kreative produkter

Kreativitetsbegrepets fasetter: Kreative personer: Sammensetning av team

Creative self-efficacy: Tro på egen mestringsevne mht til kreativitet Tierney & Farmer, 2002

DEN KREATIVE PERSON KVADRANT TENKNING Ned Hermann Deler kognitiv stil inn i fire hovedkategorier: A Analytisk D Fantasirik B Systematisk C Inter- personlig

En vanlig antakelse Grupper er mer kreative enn enkeltindivider og heterogene grupper er mest kreative

Hvordan kan mangfold fremme kreativitet? Videre perspektiv, mange ulike ideer Større nettverk av personer som også kan gi et videre perspektiv Bedre evaluering av ideer

Hva er mangfold? Synlige forskjeller - førsteinntrykk: Alder Kjønn Etnisk bakgrunn Bekledning Språk

Hva er mangfold? Ikke synlige forskjeller – oppdages etter hvert: Sosioøkonomisk bakgrunn Utdannelse Erfaring Personlighet Kognitiv stil Verdier og holdninger

Verken bekrefter eller avkrefter at mangfold fremmer kreativitet Forskningsresultater: Verken bekrefter eller avkrefter at mangfold fremmer kreativitet

Noen studier har funnet at mangfold på områdene kjønn, etnisk bakgrunn, alder, varighet av medlemskap i team og utdanning fører til høyere konfliktnivå og dårligere samarbeid sammenlignet med heterogene team. Paulus & Nijstad, 2003

Foreløpig konklusjon: Heterogene team er kreative under visse forutsetninger Mangfold Hvilke forutsetninger Kreative resultater +

Kreativitetsbegrepets fasetter: Kreative omgivelser

Skape et kreativt teamklima: Mål Støtte til nyskaping Trygghet Resultatorientering Anderson & West, 1998

Mål: Felles mål Klare Meningsfulle Oppnåelige “Hvis du ikke vet hva du vil frem til kan du like godt gå i alle retninger” (Alice i eventyrland)

Støtte til nyskaping Uttrykt støtte Utført støtte

Baer & Oldham, in press

Trygghet En grunnleggende forutsetning for å ville presentere nye ideer. Rom for “minority dissent”

Resultatorientering Kvalitetsbevissthet Kontinuerlige evalueringer Sette spørsmålstegn med hva en selv gjør Dvs. Være opptatt av kvalitet til tross for dårlig tid

Helsevesenet Forskningsdokumentasjon av modellen Forskningsinstitusjoner Oljeselskaper Posten Mediebedrift Restauranter

Studie av team i mediebedrift Personlighets sammensetning Teamklima Kreative resultater + (Mathisen, Martinsen & Einarsen)

Studie av kreativitet i restauranter Leders kreativitet Teamklima Kreative resultater + (Mathisen, Mykletun, & Einarsen)

Klima for kreativitet og Mangfold Klima for kreativitet og innovasjon Trygghet, indre motivasjon og engasjement A bad system will beat a good person almost every time…… Kreative og effektive team

Kreativitetsbegrepets fasetter: Kreative prosesser i team

Det meste av forskningen om brainstorming: Grupper har færre ideer enn enkeltpersoner Gruppenes ideer er ikke mer originale eller nyttige enn enkeltpersonenes.

Hvorfor så negative forskningsresultater? Utvalgene: Tilfeldig sammensatte studenter. Grupper, ikke team. Kun forskning på brainstorming… Men – det ER endel reelle utfordringer med å jobbe i team som kan hemme kreativiteten….

Team utfordringer Dominerende personer får overta Aksepterer “gode nok” løsninger Konformitets- press “Sosial loffing” Produksjons- blokkering

The illusion of group productivity: En TROR som regel at en er mer kreativ og produktiv når de jobber i gruppe (80% av de spurte i flere studier) til tross for at det ikke stemmer

God fasilitering av teamet Motivere (Passe på at det er “guff” i teamet). Sørge for å gjøre noe når arbeidet er uproduktivt. Passe på at stemningen er så konstruktiv som mulig. Sørge for at alle kommer tilstrekkelig til orde (også de som “ikke vil”). Sørge for at kritikk kommer på rett tid. Hva har teamet behov for? HUSK: det er når man føler man ikke kan få flere ideer at de beste ideene ofte kommer

Ja, hvis en klarer å etablere et bra klima! Kreative team: Bruke kreative teknikker? Heterogene team? Ja, hvis en klarer å etablere et bra klima!

Skape et kreativt klima: Hvor skal en begynne? Fremmer JEG et kreativt klima ved å være støttende, interessert og motiverende for andre??? Kreative klima i team kan måles:  team climate inventory (TCI) og team performance inventory (TPI)