Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Prosesstyring som styringsverktøy
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Forskningsbasert undervisning i teknisk- naturvitenskapelige fag – muligheter og utfordringer John Håkon Husøy (prodekan for forskning/professor ved.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
NOU 2006:19 Akademisk frihet - Individuelle rettigheter og institusjonelle styringsbehov kunnskap gir vekst
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Kvalifikasjonsrammeverket
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Gjennomføring av tilsynet
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Senter for atferdsforskning mandat
Overordnet strategi SV-fakultetet
Foredrag i Lederforum, Universitetet i Stavanger 10. november 2008
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Om opprykk til førstelektor
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3. april 2008

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 2 Det tredelte oppdrag  § 1-1 Lovens formål  Denne lov har som formål å legge til rette for at universiteter og høyskoler  a) tilbyr høyere utdanning på høyt internasjonalt nivå.  b) utfører forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå.  c) formidler kunnskap om virksomheten og utbrer forståelse for prinsippet om faglig frihet og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i undervisningen av studenter, i egen virksomhet for øvrig og i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv.

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 3 Forskningsbasert undervisning – Det klassiske ideal  Universitetenes tradisjonelle adelsmerke  Forskere underviser i det de forsker i  Undervisning som forskeropplæring  Garanti for undervisning i forskningsfronten  Studentene en del av forskerfellesskapet

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 4 Forskningsbasert undervisning under Universitets- og høyskoleloven av 2005  Kravet om forskningsbasert undervisning redefinert til å (§1-3, bokstav a):  «tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap»  Standardkrav (bokstav g):  «bidra til at norsk høyere utdanning og forskning følger den internasjonale forskningsfronten og utviklingen av høyere utdanningstilbud»  En lov for masseuniversiteter og høyskoler  En videreføring av bestemmelser i 1992-loven

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 5 Endringslov 14 des nr. 117: Undervisers faglige ansvar for undervisningen  § 1-5 nr. 4:  «Den som gir undervisning ved institusjon under denne lov har et selvstendig faglig ansvar for innhold og opplegg av denne innenfor de rammer som institusjonen fastsetter eller som følger av lov eller i medhold av lov.»  Impliserer et kompetansekrav til underviser; har det endelige ansvar for det faglige nivå, og må da selv ha forskningskompetanse på dette  Men ikke nødvendigvis aktiv forsker på området

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 6 En nødvendig tilpasning i et nytt utdannings-Norge?  Universitetene:  Ikke kapasitet til å opprettholde det klassiske forskningsfellesskapet mellom studenter og forskere  Seriøst forskningsfellesskap i all hovedsak bare i doktorgradsprogrammene  Høyskolene:  Verken kvalitativt eller kvantitativt i stand til å nærme seg det klassiske universitetsideal som generell norm  Men krav om forskningskompetanse hos underviser på det område det undervises i

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 7 - Eller første skritt mot oppløsning av båndene mellom undervisning og forskning?  Krav om doktorgrad for fast tilsetting skal sikre nivået på undervisningen  Men dette sikrer bare – så langt det rekker – forskerbasert undervisning  Stigende avstand mellom høyt spesialisert forskerkompetanse og generalisert og standardisert undervisningsopplegg

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 8 Kvalitetsreformen – En nødvendig reform  Nødvendig fordi den gamle utdanningsmodell var basert på foreldede forutsetninger:  Ikke lenger et slikt forskningsbasert fellesskap mellom lærere og studenter at pedagogisk struktur og formalisert oppfølging unødvendig  Ikke lenger mulig å gi et varig heldekkende kunnskapsgrunnlag, målet må være å etablere en plattform for livslang læring  Svaret kortere studier med tettere oppfølging og bedre utnyttelse av studieåret, supplert med etter- og videreutdanning

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 9 Kvalitetsreformen - En ufullstendig reform  Idealet om livslang læring langt på vei oppgitt  Ingen utbygging av et heldekkende etterutdanningstilbud ved universiteter og høyskoler som en integrert del av vårt utdanningssystem  Ambisjonen om full utnyttelse av kalenderåret oppgitt  «Studieåret er normalt 10 måneder» (§ 3-8, nr. 1)  I praksis til dels betydelig kortere  Forslag om sommersemester eller tresemesterordning som dekker hele året med unntak av vanlige ferier, ikke tatt alvorlig  Underfinansiering av undervisningen.  Ikke ressurser til den tette oppfølging og veiledning som reformen forespeilte  Ressursmessig krise ved en rekke fag som har tatt disse løftene for alvorlig

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 10 Kvalitetsreformen og forskningen  Svekkelse av båndet mellom forskning og undervisning  Strukturerte undervisningsopplegg medfører mer undervisning utenfor eget faglige kjerneområde  Press på forskeren  Mer undervisning, mer bundet tid, mer forpliktende studentkontakt  Særavtalen vekk, forskningstiden under press  Vi blir alle mer og mer universitets- eller høyskolelektorer

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 11 Særfinansiering av forskningen  Stadig mer av forskningen avhengig av ekstern finansiering  Prosjektfinansiering i vesentlig grad avhengig av:  Næringslivsbehov  Politiske eller forskningspolitiske motebølger  Legitime og viktige emner, men uten tematisk sammenheng med fagmiljøenes behov for bred forskningsmessig kompetanse som matcher utdanningstilbudet  Det bygges nye tårn, men uten at noen tar ansvaret for grunnmur og helhet i forsknings- og utdanningshuset

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 12 Hva kan vi ikke gjøre noe med?  Kvalitetsreformen er kommet for å bli – og det er bra  Store innslag av forskerbasert undervisning i stedet for forskningsbasert undervisning er uunngåelig  Ekstern finansiering av store deler av forskningen nødvendig  Universitetene og høyskolene vil aldri bli tildelt frie midler i tilstrekkelig omfang til selv å prioritere

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 13 Hva kan vi gjøre noe med – på institusjonene?  Standardkrav til underviserne:  Institusjonens faglige ledelse – og NOKUT – må påse at undervisning i de enkelte fag gis av tilsatte som har solid forskningskompetanse i disse  Hvor store krav som stilles, og hvor presist samsvar det skal være, vil avhenge av utdanningsnivå  Standardkrav til tilsettingsvilkår og arbeidssituasjon  De tilsattes forskningsplikt må ivaretas ved skjermede deler av studieåret med full frihet fra andre plikter  Kan skje ved en utvidelse av studieåret til et fullt arbeidsår og en oppdeling av dette i undervisnings- og forskningsterminer for den enkelte tilsatte

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen - En trussel mot forskningsbasert undervising? 14 Hva kan vi gjøre noe med – nasjonalt?  Departementet – og NFR – må få et eksplisitt ansvar for å sørge for oppbygging og vedlikehold av bred forskningskompetanse på tilstrekkelig nivå på de fagområder de enkelte fagmiljøer som institusjonen har ansvar for å gi utdanning på  Vi trenger en integrert forsknings- og utdanningsfinansieringsmodell for enkelte fag  Det må tenkes nytt, både organisasjonsmessig og finansieringsmessig