Visible Learning av John Hattie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kombinatorikk for lærerstudenter
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Professor Thomas Nordahl
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Bokpresentasjon Bergen
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Didaktiske analysekategorier
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Vurdering og undervisning
PRAKSISMØTE.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

Visible Learning av John Hattie Et sammendrag ved Svein Hoff Høgskolen i Bergen

John Hattie har sammenfattet resultatet av 800 metastudier av hva som fungerer i undervisning. De 800 metastudiene bygger på 52637 studier av undervisning Han setter opp en indikator d for effektiv undervisning. Denne indikatoren kan defineres på to vis. Slik jeg tolker det er det metode 2 som oftest er benyttet i de ulike studier 1) (Middel modifisert undervisning-Middel kontrollgruppe)/Standardavik undervisiningsresultater 2) (Middel gjennomført endring- Middel før endring)/Standardavik undervisningsresultater

Betydningen av d d=1 betyr at man har hatt en fremgang på ett standardavvik i kunnskapstilegnelse. Det tilsvarer at man øker barns viten med 2-3 år. At man øker kunnskapen med 50% og at elever som fikk denne undervisningen i 84 % av tilfellene ville være bedre en elever som ikke fikk den For en elev som ikke får undervisning vil man i løpet av ett år få en d=0,15 på grunn av at eleven modnes. For de fleste forsøk med endring i undervisning finner man en d=0,4. Det betyr at skal man ha en effektiv undervisningsendring bør d være større enn 0,4

Læreren som leder gjennomsnitt d=0,60 Resiprok læring d=0,74 Fokus er på å lære studenter å bruke læringsstrategier som sammenfatning, stille spørsmål, klargjøring og forutsigelser. Dette skjer i dialog mellom lærer og elever mens de prøver å forstå en tekst. Tilbakemelding fra lærer til elev og fra elev til lærer (siste viktigst) d=0,72 Lærer elevene å gi egne utrykk for stegene for å utføre en handling d=0,62 Meta kognitive strategier d=0,67

Læreren som leder gjennomsnitt d=0,60 (2) Direkte instruksjon d=0,59 1) Være bevisst læringsmål 2) Være bevisst hvilke resultater som kan forventes av elevene 3) Reflektere over hva som kan gjøres for å skape interesse for emnet 4) Bestemme seg hvordan stoffet skal presenteres. Input i form av forelesning, film, animasjoner mm. Modellering der læreren viser elevene eksempler på hva som forventes av arbeidet deres og til slutt sjekker at elevene har forstått det som er undervist 5) Guidet praksis der læreren gir elevene oppgaver slik at det er mulig å vurdere og gi tilbakemelding om elevene mestrer stoffet 6) Avslutning der man gjerne har et resymé av hva som er gjort 7) Utdypende praksis der elevene får arbeide med stoffet enten i form a hjemmearbeid eller klasseromsaktiviteter. Målet vil være at stoffet blir generalisert slik at elevene kan ta det i bruk på nye områder.

Læreren som leder gjennomsnitt d=0,60 (3) Mestringslæring d=0,57 Man klargjør for elevene hva som de må mestre når de har lært stoffet og sørger for at de lærere det ved at de får feedback på det de gjør. materialet deles opp i små læringsmål som kan evalueres. Ingen studenter går videre før basis stoffet er mestret. Utfordrende mål d=0,56 Hyppig testing d=0,46 Meta informasjon om nytt stoff d=0,41

Læreren som tilrettelegger gjennomsnitt d=0,17 Simuleringer og spill d=0,32 Undersøkende læring d=0,31 Mindre klassestørrelse d=0,21 Individualisert undervisning d=0,20 Problembasert læring d=0,15 Forskjellig undervisning for gutter og piker d=0,12 Web basert læring d=0,09 Induktiv undervisning d=0,06

Noen andre faktorer Lærer elev relasjon d=0,72 Kreativitets programmer d=0,65 Sosioøkonomisk status d=0,57 Bruk av tankekart d=0,57 Kontroll i klasserommet d=0,52 Læringsstiler d=0,41 Lærernes utdanning d=0,11

Lærernes utdanning (1) Vi ser at lærerens utdanning ser ut til å ha heller liten betydning. Kan årsaken være at man underviser lærerstudentene i metoder som er ideologisk korrekte, men som empirisk forskning viser er lite effektive?

Lærernes utdanning (2) John Hattie viste til et eksempel der man prøvde å gi ekstra undervisning til fattige studenter for å få dem til å bryte ut av fattigdomsspiralen. Prosjektet varte over 10 år og omfattet 72000 studenter. En rekke ulike pedagogiske metoder ble prøvd. Den eneste som gav merkbare resultater var "direkte undervisning". Studentene som ble undervist etter denne metoden hadde dobbelt så stor sannsynlighet for å bestå high school eksamen sammenlignet med studenter som ikke fikk denne undervisningen. Man skulle tro at pedagoger og politikere da satset på denne undervisningsformen. Det skjedde imidlertid ikke. Den romantiske forestillingen om studentene som på egen hånd oppdaget verden ved discovery learning slo i gjennom selv om empirien viste at denne metoden ikke fungerte.

Lærernes utdanning (3) I følge Hattie er dette et klassisk eksempel på en umoden profesjon. En profesjon som mangler en solid vitenskapelig basis og som er mer opptatt korrekt pedagogisk ideologi enn godt dokumentert empiri