Hva gjør Løkenutvalget? Gerhard Dalen utvalgsmedlem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
ARNFINN BJERKESTRAND 29.OKTOBER 2010 Festivalutvikling.
Finansieringsordninger
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
 Samarbeidsavtalen med Moss kommune  Arbeidet med Scene 2 (Parkteateret)  Tilsetting av administrativ/daglig leder  Hjemmeside for MOM.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Christian Grorud
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Regionale forskningsfond
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Nøklene til handlingsrommet
Regionreform og kulturpolitikk
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Formål/Målgruppe Styrke det økonomiske grunnlaget for regionale frivillige organisasjoner i Rogaland. Ordningen gjelder frivillige lag og organisasjoner.
Standardisering av IT-virksomheten
Kort om organisasjonens økonomi
Utskrift av presentasjonen:

Hva gjør Løkenutvalget? Gerhard Dalen utvalgsmedlem

Utvalgets medlemmer •Lene Løken, direktør Film & kino •Terje Adde, kultursjef Namsos kommune •Arnfinn Bjerkestrand, forbundsleder, musikerenes fellesorganisasjon •Gerhard Dalen, kommunaldirektør, Trondheim kommune •Snelle Ingrid Hall •Leif Helland, førsteamanuensis BI •Stein Olav Henrichsen, Den Nye Opera •Maiken Ims, spesialrådgiver •Janne Langås, Skuespiller •Haddy N`jie, artist

Tanken bak etableringen av utvalget Regjeringen ønsker at en større del av kultur- pengene skal gå til aktivitet. Målet er økt virksomhet og enklere rutiner Utvalget skal gjennomgå fordelingsmekanismene og fremme forslag som bidrar til nyskaping og utvikling.

Utvalgets mandat Fremme forslag som bidrar til følgende mål: • Legge til rette for nyskaping og utvikling •Redusere kostnadskrevende byråkrati og frigjøre ressurser til kunstnerisk virksomhet •Gi større ansvar og frihet til institusjonene på feltet •Desentralisere og spre beslutninger og skjønnsutøvelse •Styrke prinsippet om armlengdes avstand mellom politikk og kunstfaglig skjønn •Bidra til større mulighet for innsyn i ulike beslutninger

Utvalget skal konkret gjennomgå og vurdere: •Ansvars- og arbeidsdeling mellom de ulike virksomhetene som fordeler statlige tilskudd •Arbeidsorganisering og arbeidsmåter ved fordeling av tilskudd •Kravene til søknader og rapporter •Omfanget av administrative kostnader knyttet til fordeling av midler i forhold til de midlene som blir fordelt

Frister •Del-utredning om tilskudd til det rytmiske musikkområdet leveres 1. februar 2008 •Hovedutredning leveres 1. juni 2008 •Resultatet skal brukes i budsjett 2009

Det rytmiske feltet (rock,populærmusikk,jazz og folkemusikk) •KKD skal utarbeide en stortingsmelding om det rytmiske området •Stortingsmeldingen skal gi en oversikt over statlige støtteordninger, analysere samspillet mellom støtteordningene, nedslagsfelt og virkemåter og analysere muligheter og begrensninger i dagens ordninger. •Vurdere om dagens støtteordninger er hensiktsmessige ut fra musikkpolitiske mål ( nå flest mulig med musikk av høy kvalitet, sikre nyskaping og effektiv ressursutnyttelse)

Mer om bestillingen •Se sammenhenger mellom generelle og sjangerspesifikke ordninger, fast årlig støtte til organisasjoner, festivaler og annet,Rikskonsertene som oppdragsgiver og formidlingsinstans. •Er ordningene i tråd med sektorens behov og brukes midlene målrettet og effektivt?

Et demokratisk politisk system..... bygger på ulike verdier som må balanseres: •Politisk styrbarhet (for regjeringen/statsråden) •Faglig uavhengighet (for fagkyndige/fagorganer) •Innflytelse for berørte parter •Åpenhet og deltakelse •Rettssikkerhet og forutsigbarhet •Effektiv ressursbruk

Politisk styrbarhet •Muligheter for regjering / statsråd og storting til å drive kulturpolitikk •Kulturområdet er det forvaltningsområdet som har sterkest detaljstyring i budsjettet

Faglig uavhengighet •Faglige hensyn skal medvirke eller bli hørt når viktige beslutninger blir fattet •Prinsippet om armlengdes avstand •”Den vet best hvor skoen trykker den som har den på”

Innflytelse fra berørte parter Kjernen i den nordiske kulturmodellen fremmer mål som; –kunstnerisk frihet, –mangfold, –egenverdi –demokrati

Åpenhet og deltakelse •Den norske kulturpolitikken har vært preget av kultur for alle ( det utvidede kulturbegrep) •Deltakelse og demokrati har vært bærende prinsipper

Rettsikkerhet og forutsigbarhet •Stortinget skal være tydelig med intensjonene •Forvaltningsloven skal sikre forsvarlig behandling •Byråkratiet skal være legitimt, lojalt overfor intensjoner og likebehandlende

Effektiv ressursbruk •9000 profesjonelle kunstnere står i dag utenfor de offentlige tilskuddsordningene •Nye behov har gitt nye ordninger – behov for samordning •Avdekke svakheter i systemene

Vurdering av tilskuddsordninger •Forvaltning: Om forvaltningen av ordningen er hensiktsmessig •Effekter: Om en oppnår de tilsiktede effekter av ordningen •Utforming/design : Om tilskuddsordningen er hensiktsmessig utformet iht målene

Utfordringer Mulige konflikter mellom de ulike mål. (spre beslutningene – redusere byråkrati) Hvilke mål skal tillegges størst vekt i ulike sammenhenger? Hva mener vi med armlengdes avstand?

Prinsippet om armlengdes avstand •Norsk kulturliv preges av autonome institusjoner og sakkyndige vurderinger når det gjelder innholdsreguleringer •Ble etablert som bærende prinsipp i Norden i perioden 1961 – 67 •Fungerer prinsippet i dag? •Har prinsippet ført til en monopolisering hvor kunstnere opererer fritt uten innsyn?

Armlengdes avstand eller overvåking og nærsynt kontroll? •Innføring av prinsippene om mål- og resultatstyring på 80- og 90 tallet har satt mer og mer fokus på målformuleringer og betingelser for offentlig støtte •Mer fokus på strategisk nyttevurdering gir staten en ”agentrolle” og truer prinsippet om armlengdes avstand?

Hva skal diskuteres? •Statens rolle vs. kunstnerisk autonomi •Hvem styrer hva? •statsråd/deptet? •de fagkyndige? •interesseorganisasjonene? •den enkelte kunstner?

Hva skal diskuteres? •Kulturrådets rolle –Gjennomføre statsrådens kulturpolitikk som et direktorat? –Være en kulturpolitisk inkubator med store fullmakter? –Desentralisering av kulturrådets ansvar? –Færre utvalg – større poster?

Hva er hindrene? •Tungvinte søknads- og rapporteringsrutiner •En jungel av ordninger som bare de få kjenner •Man må søke på ulike sekundære formål for å finansiere det primære •Det søkes på flere tiltaksamtidig, men det er den samme som betaler

Finnes det klare sammenhenger? •Vil det være lettere å oppnå ønskede effekter av tilskuddsmidlene, dersom ordningene blir mer hensiktsmessig utformet? •Svekker eventuelt dårlig forvaltning av midlene måloppnåelsen? •Er det så mye unødig byråkrati eller mangler det rett og slett penger?

De fryktede konsekvensene? •Færre ordninger gir færre muligheter? –monopolisering av saksbehandlere – flere faller utenfor –innskrenking i mangfoldstenkning – lokale prioriteringer –større press fra sterke grupper

Sentral / desentral fordeling? •Sprenge Oslo-grytas innflytelse over de nasjonale midlene? •Risikere store ulikheter når ”ukyndige” skal fordele? •Risikere at pengene forsvinner til lokalt prioriterte tiltak?

Mer penger til kultur – mindre byråkrati •Hvor ligger rasjonaliserings- gevinsten? –slå sammen ordninger –fordele oppgaver til institusjoner og regioner –fjern byråkrater –forenkle rutinene

Dilemmaer •Hva med virksomheter som mottar tilskudd fra ulike departement? •Hva med ordninger basert på opphavsrett? •Skal man berøre kriteriene? •Hvordan sikre utvikling og motvirke sementering?

Det rytmiske feltet •Utfordringer: –lite systematisk dokumentasjon –lite forskning på området som kan støtte opp om arbeidet –mange ulike støtteordninger og ”eiere”

Det rytmiske feltet •Hva omfattes av betegnelsen? –genre og ”undergenre” –utøvere –utdanning –spillesteder og turnèvirksomhet –preproduksjonslokaler –komponister / tekstforfattere –studio / distribusjon –management

Kilder •Statlige øremerkede støtte- og stipendordninger •Reise / turnestøtte / bestillingsverk/ innkjøpsordninger •Vederlagsordninger/fonds •Avgiftsbasert støtte •Rikskonsertene (8000 arrangement per år) •Den kulturelle skolesekken •Regional / lokal støtte

Det rytmiske feltet – hvor ligger utfordringene? •Hvor finnes skjevhetene? •Nye distribusjons-former og formidlingsredskaper / næringsutvikling •Ny teknologi / utstyr •Organisering og talentutvikling •Øvelokaler •Svak bransje?

Fire komponenter i finansieringen •Markedsøkonomi; salg, honorarer, rettighets-inntekt •offentlig finansiering •frivillighetsøkonomi – ubetalt arbeid og ytelser •”gråsone”økonomi

Statens rolle - støtteordninger •Sentralt organisert – desentralt håndtert /realisert? •Genre-organisering – bred eller smal? •Sikre utvikling, mangfold og dynamikk? •Forenkling? •Skoleverket?

Statens rolle - støtteordninger •Debutansstøtte vs. etablerte •Fonogramstøtte? •Turnestøtte / arrangørstøtte? •Støtte til internasjonalisering? •Bransjestimulering?

Hvem bør være tilskuddsforvaltere? •Kulturrådet? •Kunstner- organisasjoner? •Interesse- organisasjoner? •Regionale sentra? •Fylkeskommunen? •Kommunen?

Organisering •Faglig / demokratisk vurdering – utvalgsordning? •Genre-uavhengighet? •Fordeling gjennom genreorganisasjoner? •Sentralt – desentralt?

Vurdering av tilskudd til kulturformål Effekter Oppnås de ønskede effekter, bl.a nyskaping og utvikling? Hva oppnås på kort og lang sikt? Forvaltning Arbeidsorganisering og arbeidsmåter hos forvalterne Kompetanse? Kostnadseffektiv forvaltning (adm)? Hvordan praktiseres innsyn og åpenhet? Utforming/design Mål, målgruppe og tildelingskriterier? Krav til søknader og rapporter? Ansvars- og arbeidsdeling:  armlengdes avstand?  desentralisering av beslutninger?

Minefeltet