Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Om selvtillit, nettverk, mentoring for Kvinne-på-topp-programmet i Arbeiderpartiet 4. mars, 2008 Lene Rønning-Arnesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kvinne på topp September2008.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Oslo.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Opprettholdende faktorområder
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Roede-kurslederen på Facebook
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Om selvtillit, nettverk, mentoring for Kvinne-på-topp-programmet i Arbeiderpartiet 4. mars, 2008 Lene Rønning-Arnesen Joy Buikema Fjærtoft

Undervurdering Mange kan ha bruk for litt sparring og feedback… Vi ser ikke tingene som de er – men som vi tror de er!

Overvurdering forekommer også …

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Mentorskap •For partene – en læringsallianse •For organisasjonen – et strategisk verktøy

Mentors mange roller… RollemodellSynliggjør personlige og faglige ferdigheter og verdier HistoriefortellerForteller egne historier for å inspirere SparringspartnerDiskuterer med og utfordrer mentees RådgiverKommer med forslag og gir råd KunnskapsdelerDeler kunnskap og kompetanse CoachStiller spørsmål som gir ny innsikt. KritikerGir feedback og konstruktiv kritikk NettverkerGir mentee adgang til sitt nettverk DøråpnerÅpner dører og gir referanser VennOppmuntrer og støtter  Kirsten M. Poulsen, KMP & Partners

Kilde: Cutterbuck/AFF Lytte for å forstå Reflektere Stille spørsmål Omformulere Oppsummere Komme med forslag Gi tilbakemelding Tilby hjelp Utfordre Gi råd Fortelle Instruere Løse problemet for den andre Hjelpe den andre til selv å løse problemet Coaching Ulike kommunikasjonsformer

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Noen erfaringer fra Ledermentor •Mentorene uttrykker å ha stort utbytte av programmet for egen del. •Regularitet i samtalene er viktig. “Hjerterytme”. Får til dette ved å legge inn datoer god tid i forveien. •Telefonsamtaler kan fungere bra, etter ansikt-til-ansikt møter •Mentorer som “tar mye plass” vurderes ikke like høyt •Å stille de gode spørsmålene er det mentorene synes er mest krevende, og lærerikt. •Konfidensialitet og tillit er helt grunnleggende.

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Ti stille øvelse… Arbeid i par •Den ene forteller om en uløst utfordring i 2 minutter, den andre lytter •Så 2 minutters stillhet •Den første får 1 minutt til å fortelle om utfordringen •1 minutts stillhet •½ minutt til å fortelle •½ minutts stillhet

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Mal for gjennomgang av problemstillinger i mentor-/triosamtalene 1.Personen i fokus legger kort frem sin problemstilling 2.Runde med gode, åpne spørsmål 3.Så en runde med gode råd 4.Personen i fokus kommenterer på hva hun har tenkt å gjøre

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Læringsprosessen Opplevelse Reflektere over opplevelsen Prøve ut læringen i nye situasjoner Generalisere ut fra opplevelsen Kilde: Kolbs læringsteorier

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Å skape og delta i nettverk

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Drivkraften bak nettverk = resultatet –Effektiv hjelp til å nå politiske mål. –Personlig tilfredsstillelse i å få brukt egne evner, egen kunnskap og egne kontakter for å hjelpe andre slik at også de kan nå sine mål. –Vinn/vinn-situasjon: Hjelpe andre, hjelpe seg selv.

Grunner til å skape seg nettverk Idé- utveksling Kunnskaps- tilførsel Personlige relasjoner Politisk Bygge opp og sikre støtte for saker, få mer innflytelse Personlig utvikling, skaffe seg kunnskap på nye områder, vedlikeholde egen kunnskap Få nye ideer, diskutere interessante tema, Intellektuelle utfordringer Forholdet til andre betyr mest. Være sammen med andre mennesker - og forstå andres behov

Mine kontakter Kontakter i media Naboer Kunder Styre- medlemmer Kolleger Tidligere kolleger Leverandører Foreninger og lag Foreldre til barns venner Venner Nære –perifere - tidligere Valg- komiteer Venners venner Mentor Private Jobb Politisk Trio Lokallag Fylkeslag Kontakter andre partier Komiteer

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Oppgave •Sett opp ditt eget nettverksdiagram og skriv ned navnene på de aller viktigste kontaktene dine under de forskjellige overskriftene •Hva forteller dette mønsteret deg om de kontaktene du har nå? •Hvorfor er de viktige for deg? •Hvor mange av de menneskene du har hatt god kontakt med tidligere, ville det være nyttig og hyggelig å gjenoppta kontakten med nå?

Hvordan knytte nettverkskontakter? Den utadvendte Nettverksbyggeren •Liker å opprette nye kontakter •Har sosial selvtillit •Liker bedre å snakke enn å skrive og lytte •Har stort kontaktnett •Fører an når relasjoner etableres •Trives i rampelyset •Er først og fremst interessert i mennesker Den innadvendte Nettverksbyggeren •Liker seg best sammen med eksisterende kontakter •Nøler med å ta sosiale initiativ •Foretrekker å skrive (og lytte) fremfor å snakke selv •Har få, men svært gode kontakter •Foretrekker å se hvordan relasjoner utvikler seg •Er mest interessert i ideer

Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Nettverksbygging Vis at du er der – internt: •Meld deg frivillig til de viktige prosjektene •Involver deg •Bruk lunsjen til sosialt samvær •Vær en god venn •Vær kreativ •Sørg for å markedsføre deg offentlig Vis at du er der – eksternt: •Besøk arrangementer •Delta på konferanser og seminarer •Publiser deg selv •Kommenter regelmessig saker som du ønsker å fremstå som ekspert på

Handlingsplan for nettverksbygging ”Gå ut og treff de menneskene du ønsker å treffe”. Planlegg først ved å sette opp 5 viktige trinn på veien: Skritt 1: Hva skal oppnås Aktive handlinger Innen: Skritt 2: Hva skal oppnås : Aktive handlinger: Innen: Skritt 3: Hva skal oppnås Aktive handlinger Innen Skritt 4: Hva skal oppnås: Aktive handlinger: Innen: Skritt 5: Hva skal oppnås: Aktive handlinger: Innen: