MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Materialenes mekaniske egenskaper
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Differensiert arbeidsgiveravgift fra , Ellen Mulstad, NHO-S.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Foto: Jo Michael Roller og forventningsavklaring Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
NORTURAS UTFORDRINGER I DAGENS MARKED TEIG MADSEN 9. FEBRUAR 2011
NextGenTel Møte Åsbråten 15. juni June Innhold • Om NextGenTel • Hva er gjort den siste perioden • Hva skjer fremover • Status Åsbråten.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Klima og fallskjermhopping
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Energi.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
KLIMARETTFERDIGHET. Stoltenberg er mottaker Statsminister Jens Stoltenberg må avklare hvordan hensynet til miljøet og klimatrusselen skal ivaretas i møte.
FOLKEMØTE 4. april 2011 Kommandør Åsmund Andersen,
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Befolkningsutviklingen i verden.
Nye forvaltningsoppgaver innen landbrukssektoren Mosjøen 2. Februar 2011 Helge Moldjord.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Eksterne virkninger og offentlige goder
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
Pensjonsforum 12.november 2007
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Gigantbestilling 222 nye fly –
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Å p e n h e t e n g a s j e m e n t Stiftet ansatte 10 milliarder NOK 9 prosessindustribedrifter 250 Mill NOK til FoU Investert 9,3 milliarder.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Fremtidens matproduksjon
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Vi kan ikke brenne all olje og gass Muligheter for å lete etter mer olje og gass dersom det skal være sannsynlig å nå togradersmålet.
Innledning ved BioHus konferansen
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Fra regional flyplass til global aktør
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Næringslivet har miljøansvar
Utskrift av presentasjonen:

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ Torbjørn Lothe, NHO Luftfart, 11. september 2012

Luftfartens betydning 02.04.2017

Tall og fakta Mer enn 2% av BNP 65 000 arbeidsplasser 23 milliarder kr i skatter fra bedrifter og ansatte 117 milliarder kr i konsumentnytte 30 millioner reiser i året 34% av turister kommer med fly – legger igjen 14 milliarder kr 02.04.2017

Myter om luftfart ” Skipsfart og luftfart kan komme til å stå for 70 prosent av verdens totale utslipp i 2050 Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet [Presentasjonsheading] 02.04.2017

Myter om luftfart 9 av 10 personer tror at fly forurenser mer enn hva sektoren faktisk gjør 02.04.2017

Tre av ti spurte tror at Myter om luftfart flytrafikken forurenser mer enn ti ganger så mye som den faktisk gjør 02.04.2017

Fly mest populært likevel 6 av 10 velger å fly mellom Oslo og Bergen - fordi det er raskest 6 av 10 har ikke dårlig miljøsamvittighet når de flyr 6 av 10 vil ikke at luftfarten skal påføres flere miljøavgifter 02.04.2017

Fakta:2,1 % av de totale CO2 utslippen

7 % av CO2 utslipp forårsaket av transport [Presentasjonsheading] 02.04.2017

Et grønnere luftrom: tiltak Ut med de gamle, inn med de nye Effektivisere flyene, motorene og landinger Vil utvikle biodrivstoff 02.04.2017

Flåteutskifting – fuelforbruk pr setekm (liter) .

Utslippsfremskrivninger innenriks luftfart (indeks 1990) Bærekraftrapporten, dokumenterer at CO2-utslippene fra flytrafikken i Norge vil være mindre i 2025 enn i 2007, dette til tross for betydelig trafikkvekst Beregningene viser at utslippene fra innenriks luftfart vil være 9 til 36 prosent lavere i 2025 enn i 2007, avhengig av hvor effektive tiltakene er, og hvordan politikerne legger til rette.

Utslippsfremskrivninger bunkers (indeks 1990) Og også for sum innland og utland (tanking i Norge) kan vi få reduksjon ift 2009 – mest sannsynlig en stabilisering. Men dette er basert på kjent teknologi og en svært moderat innblanding av biodrivstoff. (merk 4 ganger nivået av flytrafikken fra 1990 – men likevel bare utslippsvekst mellom 1,4 og 2,0. Bra eller dårlig?) Potensialet er stort for å komme lengre, og flere selskaper er allerede i gang med f.eks innblanding av opptil 50 % biodrivstoff. Perspektivet, og mulighetene, er derfor store for å komme lengre. Derfor er ikke løsningen å bekjempe fly, men å utvikle luftfarten.

Mindre flystøy – teknologiutvikling har løst mye av utfordringene Fly bruker ikke naturmiljø, fornminner, dyrkbar jord Fly har høy(est) kapasitetsutnytting Kortere og mer effektive transportdistanser . 02.04.2017

Næringen tar miljøansvar Forurenser skal betale Klimakvoter i Europa - et første steg mot et globalt system Ytterligere avgifter er lite effektivt klimatiltak Styrke samspill mellom private og offentlige aktører Styrke engasjementet for produksjon av biodrivstoff i Norge 02.04.2017

” Utvikling av biodrivstoff NHO Luftfart mener ” Utvikling av biodrivstoff er viktig for fremtiden for bærekraftig luftfart 02.04.2017