MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ Torbjørn Lothe, NHO Luftfart, 11. september 2012
Luftfartens betydning 02.04.2017
Tall og fakta Mer enn 2% av BNP 65 000 arbeidsplasser 23 milliarder kr i skatter fra bedrifter og ansatte 117 milliarder kr i konsumentnytte 30 millioner reiser i året 34% av turister kommer med fly – legger igjen 14 milliarder kr 02.04.2017
Myter om luftfart ” Skipsfart og luftfart kan komme til å stå for 70 prosent av verdens totale utslipp i 2050 Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet [Presentasjonsheading] 02.04.2017
Myter om luftfart 9 av 10 personer tror at fly forurenser mer enn hva sektoren faktisk gjør 02.04.2017
Tre av ti spurte tror at Myter om luftfart flytrafikken forurenser mer enn ti ganger så mye som den faktisk gjør 02.04.2017
Fly mest populært likevel 6 av 10 velger å fly mellom Oslo og Bergen - fordi det er raskest 6 av 10 har ikke dårlig miljøsamvittighet når de flyr 6 av 10 vil ikke at luftfarten skal påføres flere miljøavgifter 02.04.2017
Fakta:2,1 % av de totale CO2 utslippen
7 % av CO2 utslipp forårsaket av transport [Presentasjonsheading] 02.04.2017
Et grønnere luftrom: tiltak Ut med de gamle, inn med de nye Effektivisere flyene, motorene og landinger Vil utvikle biodrivstoff 02.04.2017
Flåteutskifting – fuelforbruk pr setekm (liter) .
Utslippsfremskrivninger innenriks luftfart (indeks 1990) Bærekraftrapporten, dokumenterer at CO2-utslippene fra flytrafikken i Norge vil være mindre i 2025 enn i 2007, dette til tross for betydelig trafikkvekst Beregningene viser at utslippene fra innenriks luftfart vil være 9 til 36 prosent lavere i 2025 enn i 2007, avhengig av hvor effektive tiltakene er, og hvordan politikerne legger til rette.
Utslippsfremskrivninger bunkers (indeks 1990) Og også for sum innland og utland (tanking i Norge) kan vi få reduksjon ift 2009 – mest sannsynlig en stabilisering. Men dette er basert på kjent teknologi og en svært moderat innblanding av biodrivstoff. (merk 4 ganger nivået av flytrafikken fra 1990 – men likevel bare utslippsvekst mellom 1,4 og 2,0. Bra eller dårlig?) Potensialet er stort for å komme lengre, og flere selskaper er allerede i gang med f.eks innblanding av opptil 50 % biodrivstoff. Perspektivet, og mulighetene, er derfor store for å komme lengre. Derfor er ikke løsningen å bekjempe fly, men å utvikle luftfarten.
Mindre flystøy – teknologiutvikling har løst mye av utfordringene Fly bruker ikke naturmiljø, fornminner, dyrkbar jord Fly har høy(est) kapasitetsutnytting Kortere og mer effektive transportdistanser . 02.04.2017
Næringen tar miljøansvar Forurenser skal betale Klimakvoter i Europa - et første steg mot et globalt system Ytterligere avgifter er lite effektivt klimatiltak Styrke samspill mellom private og offentlige aktører Styrke engasjementet for produksjon av biodrivstoff i Norge 02.04.2017
” Utvikling av biodrivstoff NHO Luftfart mener ” Utvikling av biodrivstoff er viktig for fremtiden for bærekraftig luftfart 02.04.2017