Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringslivet har miljøansvar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringslivet har miljøansvar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringslivet har miljøansvar
Innspillkonferanse 18. juni 2015, Oslo. Per Roskifte, konserndirektør kommunikasjon

2 VÅRE KLIMAMÅL FOR 2015-2020* NorgesGruppens ambisjon er å bli bærekraftig og klimanøytrale
Andel matavfall til biogass-produksjon Kildesortering Reduksjon av utslipp av HFK-gasser Fornybart drivstoff i distribusjonen Energi- effektivisering Egenprodusert fornybar energi 15% + NorgesGruppen har en klar miljøambisjon. Vi skal bli klimanøytrale! Bruk av bioenergi er et av flere ledd i dette, og vi tror dette er nødvendig for å bli en del av et fremtidig lavutslippssamfunnet. For å utløse grønne investeringer i konsernet har vi valgt å ha lavere avkastningskrav til miljø- og klimainvesteringer enn andre investeringer. Ettersom jeg er her i dag skal jeg fokusere resten av innlegget på tiltak knyttet opp mot bioøkonomi Sertifiserte produkter 12% *med 2010 som basisår Presentasjon av NorgesGruppen

3 Vårt ansvar inkluderer også kasting av mat
MATSENTRAL OG VELDEDIGHET FORBRUKERFOKUS NEDPRISING Presentasjon av NorgesGruppen

4 Matavfall  biogass  drivstoff
Over hele verden kastes det opp mot to milliarder tonn mat hvert eneste år.  Men mellom 30 og 50 prosent går til spille i ulike deler av verdikjeden. 83 % av det registrerte matavfall til biogass. Målsetningen er 80 % innen 2014 tonn matavfall til biogass i 2014 Presentasjon av NorgesGruppen

5 5 40 150 Bioetanolbiler Gassbiler Lastebiler på biodiesel
Av 600 lastebiler totalt Presentasjon av NorgesGruppen

6 Samfunnsrapport og seminar 15. januar 2013
Miljøprodukter 60 % Økning i salg av fersk fisk på KIWI Vi vil bidra til at forbrukerne kan velge produkter med lav miljøbelastning Strategi for etikk og miljø i verdikjeden Minimum 15 % årlig omsetningsvekst på relevante sertifiserte produkter Redusere klimapåvirkning grunnet avskoging Fortsatt fokus på å rydde i eget hus først Gjennomføre tiltak på egne merkevarer Samle kunnskap og utvikle klare forventninger for påvirkning og samarbeid med merkevareleverandører Fokusområder inkluderer: Palmeolje og fiskeoljer Fisk og skalldyr Kjemikalier Emballasje Fôr Vi skal gi mennesker og dyr bakover i vår verdikjede en bedre hverdag og et bedre miljø Vi skal være den ledende tilbyder på markedet av etikk- og miljøsertifiserte produkter Her har vi fortsatt en vei å gå Tilslutter oss New York erklæringen om skog (bidra til 50 % reduksjon innen 2020/stans av all avskoging 2030) For: Narasin Samfunnsrapport og seminar 15. januar 2013

7 Vi etterlyser en grønnere politikk som tar i bruk pisk og gulrot
Bioenergi Avfall Vi har sendt en lang liste med grønne tiltak til miljøvernministeren. Blant disse er tiltak knyttet til bioenergi og avfall: Landsdekkende infrastruktur for biodrivstoff Ønsker en sterk norsk bioøkonomisektor, med landbruk og fiskeri i sentrum Nasjonalt krav til sortering av avfall Støtte til biogassanlegg Stramme inn materialgjenvinningsmål Øke kostnaden for restavfall Fjerne grunnavgiften for gjenvinningsflasker- og bokser Presentasjon av NorgesGruppen

8 Presentasjon av NorgesGruppen
...erkjenner ansvar ...tar grønne grep ...sier JA til grønn tvang Det må bli dyrere å forurense og det må bli lønnsomt å investere i grønn teknologi. Vi tror på pisk og gulrot. Bruk pisken når vi forurenser. Og lokk med gulrøtter for å få oss til å investere i miljøvennlige løsninger Presentasjon av NorgesGruppen


Laste ned ppt "Næringslivet har miljøansvar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google