En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Hvorfor regionale møter?
Utfordringer for sektoren Noen viktige tema sett fra UHR
Statssekretær Jens Revold
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1

En spennende høst 2 UH-sektoren og kunnskaps-Norge står ved inngangen til høsten 2013 i en ganske spesiell situasjon: •En valgkamp avsluttes etter en periode hvor alle partier har hatt ”satsing på forskning og høyere utdanning” høyere på agendaen enn noen gang før. •Norge får ny regjering (blå-blå eller blå-grønn) og en ny minister – kanskje også nytt departement? •Vi har en ny forskningsmelding med en rekke oppfølgingspunkter •UHR har nytt styre, samt nye strategiske utvalg (forskning- utdanning og administrasjon) •Dessuten: Mange universiteter har ny ledelse denne høsten •Horisont 2020 lanseres i desember– svært viktig for norsk forskning Påstand: Vi er inne i den mest dynamiske perioden i norsk kunnskapspolitikk noensinne!

Ny regjering Grunnplanke: •Det er stor konsensus om hovedgrepene i Forskningsmeldingen. Stor oppslutning i Stortinget på tvers av partiene. Dessuten: •De borgerlige partiene har i valgkampen (og gjentatt det innimellom etterpå) at kunnskap vil være meget sentralt for den nye regjeringen. Kunnskapspolitikken er trolig et av de ‘lette’ områdene å bli enige om i en evt regjeringserklæring Likevel: •Ut over det som allerede ligger i forskningsmeldingen er det to dimensjoner som vi forventer blir annerledes: 1.Mer penger til sektoren (tendens til både mer til grunnforskning og til ‘nyttig’ forskning) 2.Tydeligere forventninger til samarbeid, spissing og excellence 3

Hovedgrepene i forskningsmeldingen •Langtidsplan for forskning og utdanning. Reisverket for dette skal være på plass allerede til vinteren. UHR har nå etablert en LTP-gruppe, og inviterer til en Workshop 9.10 om dette. •Gjennomgang av finansieringsordningene for UH-sektoren. KD har nedsatt et utvalg om dette ledet av Fanny Duckert. UHR følger dette arbeidet nært -> potensielt store konsekvenser for finansieringssstrømmene til UH-institusjonene •Dette går sammen med: Krav om sterkere profilering, spissing, høyere kvalitet og internasjonalisering i fagmiljøer og ved institusjoner. Dette er gjennomgående mål, og i alle virkemidler fokuseres det på hvordan få dette til. Vi forventer at den nye regejringen ikke blir mindre vopptatt av dette. I tillegg er bedre uttelling i EUs Horisont 2020 svært viktig. KD arbeider nå med en egen EU-strategi •Innstegsstillinger (prøveordning med 300 i første omgang) Tillegg i UH-loven utarbeides nå. Kan det være et godt strategisk virkemiddel? •Offentlig ph.d, etter mal av nærings-ph.d. 4

Internasjonalisering •Horisont 2020 lanseres i desember: Norske forskere er nødt til å få til bedre uttelling i Horisont 2020! Hvordan? KD arbeider nå med en egen EU-strategi. Flere møter og konferanser om dette i høst. •Økt konkurranse om talentene – studenter og ansatte! Charter og Code viktig verktøy, men det må mere til. Vi har altfor lenge tenkt for nasjonalt (og regionalt?) Rekruttering vil være global. Skal vi klare konkurransen må norske institusjoner levere studenter, forskere og forskning som studenter og forskningsmiljøer i andre land er interessert i. •Peer institutions Den enkelte institusjon vil i mindre grad sammenligne seg bare med andre norske institusjoner, men med tilsvarende utenlandske, i Norden, Europa og Globalt (F.eks. Rankingene vil bli mer spesifikke når det ghelder institusjonstype) 5

Visjon: Krafttak for kunnskap! UHRs nye styre: “UHRs styre har merket seg de politiske partienes høye ambisjoner for forskning og høyere utdanning og mener at det er viktig for samfunnsutviklingen at disse tas inn i en ny regjeringserklæring. Ny regjeringsplattform må danne grunnlag for et krafttak for kunnskap. Universitets- og høyskolesektoren sitt oppdrag er å bidra til god samfunnsutvikling gjennom å sikre høy kvalitet i forskning, høyere utdanning og forskningsbasert nyskaping. Sektoren ser fram til dialog og samarbeid om å bygge kvalitet i forskning og utdanning. Høyere utdanning er et gode for samfunnet og enkeltmennesket og kvaliteten øker med bredden av rekrutteringsgrunnlaget. Vi deler de høye ambisjonene som er nedfelt i partiprogrammene: •Styrking av kvalitet og relevans i forskning og utdanning •Langsiktighet og forutsigbarhet •Styrking av grunnfinansieringen og økning av rammen for resultatbasert finansiering (RBO) •Langsiktig plan for å sikre høy kvalitet på bygg, vedlikehold og infrastruktur.” 6

Profilering: “No single excellence model” •UHRs innspill til f.meldingen: ”økt kunnskapsproduksjon krever et mangfold av institusjoner som kan spille ulike roller i kunnskapssystemet. Den store institusjonelle variasjonen i det norske kunnskapssystemet kan i denne sammenheng ses på som et fortrinn. Dette betinger imidlertid at den enkelte institusjon avklarer med seg selv og sine omgivelser hvilken rolle man vil og kan spille, og at man oppnår økt kvalitet innenfor sin profil.” •Mao: ”There is no single excellence model: Europe need a wide diversity of higher education institutions, and each must pursue excellence in line with its mission and strategic priorities”. EUs moderniseringsagenda for det høyere utdanningssystemet 2011  Kan dette være et godt utgangspunkt for et (enda) bedre samspill? 7

Samspill U og H •UH-sektoren blir nå utfordret på kvalitet og hvordan vi er organisert og finansiert •Resultatene våre kan bli bedre langs en rekke kvalitetsindikatorer •Reformer kommer, - spørsmålet er; skal vi ta grep selv eller skal vi vente på at det kommer uten-/ovenfra? •Vi har signaler om mulig vekst, - det kan gi muligheter for strategiske handlingsrom  UHR: Hvordan få til en god diskusjon om institusjonsstruktur/profilering/arbeidsdeling/ differensiering (ordvalg er ikke uten betydning)? 8