Validering- å lytte til følelsene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
Advertisements

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
12 Reflekterende lesing.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Du er saken!, Det er bare du som kan endre deg Søren Kirkegaard: Hemmeligheten i all hjelpekunst er å finne et menneske der hvor han er og begynne der.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Leanreisen i Bamsebo barnehage
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
En verden av usikkerhet
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
(Parent Management Training - Oregon)
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Livsstilsendring Uke 6.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Å måtte ta et skritt unna
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Livsstilsendring Uke 6.
ABC i sinnemestring for foreldre
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Validering- å lytte til følelsene Alzheimerdagen 2019 v/Ellen Elisabeth Hervold

Naomi Feil Naomi Feil amerikansk sosialarbeider, utviklet valideringsteknikken gjennom sitt arb. med pers.m. demens på 60-80-tallet. Val. Er ikke utviklet gjennom teori, men gjennom erfaringer i møtet med eldre desorienterte personer. Er opptatt av å ta vare på den eldres følelsesmessige visdom, som uttrykkes i deres ord og handlinger. Hun understreker at det er mening i den «såkalte galskapen» Jobbet først etter tradisjonelle teorier med realitetsorientering og mental stimulering, der man forsøkte å korrigere adferden, men hun så at dette kunne føre til konflikter. Blir kritisert fordi hennes teori ikke er tuftet på vitenskapelige undersøkelser. Gjennom observasjon og analyser gjennom flere år, har hun utviklet og beskrevet validering som en kommunikasjonsform hvor omsorgspersoner kan skape livsglede hos den eldre og slik øke deres livskvalitet.

Valideringsmetoden er basert på følgende prinsipper: Å akseptere personens opplevelse av verden her og nå Å utforske årsaken til følelsene som uttrykker seg Å hjelpe vedkommende til opprettholdelse av sin verdighet Hennes terapi- og kommunikasjonsform bygger på empatisk innlevelse i den eldres situasjon. Hun beskriver hvordan vi best kan støtte den desorienterte eldre i dennes opplevelse av virkeligheten her og nå. I Holland benyttes validering av leger, psykologer, sykepleiere, ergo osv og de sier «Det er mulig at Teorien bak validering er svak, men det får være – valideringsterapien virker i praksis». Vår omsorg handler om å bevare intellektet, den hukommelsen som er tilbake, og å bevare fysisk fungeringsevne, vi forsøker å hjelpe dem til å forholde seg til virkeligheten. Feils arbeide er rettet mot personens opplevelse av hva som er viktig og betydningsfullt for denne, er og nå, og aksepterer at den eldere har mistet en del funksjoner. Hun mener videre at dersom vi har fokus på hva som er betydningsfullt for den syke, vil man få sekunddærgevinster der den eldres bevissthet om virkeligheten øker. Med validering som terapeutisk redskap kan vi nærme oss den eldres indre verden, det kaleidoskopiske panorama av minner rundt personer, begivenheter, viktige øyeblikk og følelser, som blandes sammen i et gåtefullt mønster som det er vanskelig å finne frem i. Validering gir oss en opplevelse av et møte der vi får en dyp og følelsesmessig kontakt med den andre, dersom vi aksepterer at det er deres opplevelse av virkeligheten det dreier seg om. Gjennom ROR opplevde Feil at den eldre ble fientlig hver gang hun forsøkte å orientere dem om en «utålelig nåtids- virkelighet».

Validering vektlegger: Empatisk holdning Å lytte En dame ved sykehjemmet reiste seg fra frokosten og sa « nå skal jeg hjem til mine barn og gi dem mat». ROR som svar. Damen føler seg unyttig på sykehjemmet. For å føle seg verdifull, trenger hun sin rolle som mor, hun har behov for hjemmet sitt og barna sine. Hun trenger et strå å klamre seg til for å føle seg nyttig og verdifull. Vi finner ofte verdi gjennom de rollene vi spiller, gjennom yrke, mors-farsrollen, hva vi kan og mestrer. Når pleier svarer at hun skal være på sykehjemmet, kan dette virke nedlatende. Kunne den eldre damens tanker da være:» Hva vet vel pleieren om noe som helst? Hvem tror hun at hun er?» Gir vi de eldre et strå å klamre seg til?

Validering i praksis En 92 år gammel mor gjemmer ringen sin. Beskylder datter for å ha tatt den. Uttrykk hennes følelser. « Så fortvilende for deg at du har mistet ringen». Sentrer hennes følelser. « Det var den ringen som du er så glad i, du må jo være veldig lei deg.» Gjenta.» Nå finner du den ikke og tror at noen har stjålet den?» Reminisens. «Var det den nydelige i hvitt gull med blå sten som du fikk av far?» Mens dere leter:» Hvor gammel var du da du traff far? Personer med demens forlegger mange ting og husker ikke hvor de har lagt det. Beskylder andre for å stjele, mistenksomme. Når du finner ringen, fortsetter beskyldningene og mistenksomheten. Hun har mistet kontroll og mestringsevne og avlaster egen frustrasjon gjennom å beskylde andre. Når ingen lytter vil frustrasjonen øke og hun blir mer høylydt, kanskje sint. 1.Realitetsorientering gjennom å forklare at hun selv har forlagt den, du har din egen ring = avvisning. 2. Lyve og si at hun har rett = nedlatenhet hvor du ønsker at hun skal tie stille = ignorering. 3. Validering.

Gladys Wilson and Naomi Feil youtube.com/watch?v=CrZXz10FcVM