Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Leselos Koding/metakognisjon
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Leselos Metakognisjon - målretting
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Foreldre som gode leseveiledere
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Emilios jobb som assistent
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Bærum kommune skoleåret 2013/2014

Målet med å innføre Leselos er: øke elevenes læringsutbytte i alle fag gjennom økt lesekompetanse øke lærernes kompetanse innenfor leseutvikling øke lærernes vurderingskompetanse omkring lesing

L Leselos er: Forskningbasert Utviklet på grunnlaget av kompetansemål i kunnskapsløftet og prinsippene om lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag

Gode lesere Er aktive Har klare mål med lesingen Ser over teksten før de leser Foregriper innholdet Leser selektivt Konstruerer mening underveis Forsøker å finne forklaringer på vanskelige ord Bruker forkunnskapene sine Har avsenderbevissthet Overvåker forståelsen sin Vurderer tekstens kvalitet og verdi Leser tekster på forskjellig måte Astri Roe har også forsket på hva som kjennetegner de god leserne og dette er egentlig ingredienser i oppskriften Dette må vi lære dem! Dette er selve oppskriften Gode lesere er aktive De har klare mål med lesingen.. De ser over teksten før de leser, mange av dere blar sikkert igjennom en bok før dere skal begynne å lese? Ser på oppbygging, sidetall, innholdsfortegnelse, gjør dere kjent? Sterke lesere lager seg antagelser om hva de tror teksten kan handle om, de foregriper innholdet De leser selektivt De har strategier for å finne meningen med vanskelige ord og begreper De bruker det de kan fra før, det vil si kopler nye ting på forkunnskapene sine De har avsenderbevissthet, de vet om det er en professor som har skrevet teksten eller en annen elev De overvåker lesingen sin, det vil si stiller seg selv spørsmål underveis Gode lesere har utviklet metakognitive ferdigheter, det vil si at eleven er bevisst og overvåker sin egen lese- og læringsprosess

Lesekompetanse ”Lesekompetanse er ikke bare et grunnlag for å lære i alle fag, det er også nødvendig for å kunne lykkes i de fleste situasjoner i livet. Evne til å finne fram til og hente ut informasjon, å tolke og forstå innholdet i tekster, samt å reflektere over teksters form og innhold, er nødvendig for å kunne delta i et kunnskapsbasert samfunn. Kunnskapsbegrepet har endret seg fra å være i stand til å huske informasjon til å være i stand til å finne den og bruke den. ” (OECDs ekspertgruppe i lesing, 2009) Gjeldene definisjon på lesekompetanse. Vektlegger å finne, hente ut, tolke, forstå og reflektere - dvs LESEKOMPETANSE.

Kompetanse Evnen til å møte komplekse utfordringer Kunnskapsløftet – læreplan for grunnskolen 2006

Kompetansebegrepet Kompetanse er å anvende kunnskap i relevante sammenhenger (Fjørtoft, s 20) Når de grunnleggende ferdighetene er innbakt i kompetansemålene, betyr det at de trengs for å anvende kunnskap Sentralt i LK06: Alle elever skal nå kompetansemålene, men elever vil nå dem på ulikt nivå. Likevel: Et mål at flest mulig skal nå målene slik at de oppnår forståelse – ikke bare reproduserer Kunnskap – å vite Ferdigheter – å gjøre Forståelse – å skjønne Erickson 2007 referert i Fjørtoft 2009 (Fjørtoft, 2009)

Lesekompetanse Lesekompetanse er som all annen kompetanse; kompleks Lesekompetanse forutsetter: kunnskaper om tekst og lesestrategier ferdigheter i å lese tekst strategisk å kunne bruke kunnskaper og ferdigheter for å forstå teksten

Verktøy for kartlegging av lesekompetanse Tosidig funksjon Verktøy for undervisningsplanlegging og kompetanseheving Verktøy for kartlegging av lesekompetanse

Hovedområder i Leselos Målretting Førforståelse Koding Ordforråd Leseforståelse Metakognisjon Målretting Førforståelse Koding Ordforråd Leseforståelse Metakognisjon Forskning viser at disse områdene er ev avgjørende betydning for utvikling av elevers lesekompetanse

Målretting

Hvorfor målretting? Elevene må vite hvorfor de skal lese teksten, få mulighet til å lese den hensiktsmessig Motivasjon og mestring Forutsigbarhet (Hattie og Timperly, 2007)

Førforståelse

Førforståelse Bakgrunnskunnskaper: Den viktigste enkeltfaktoren for forståelse. Viktig for: - Hva en forstår - Hvordan en organiserer kunnskap - Hva en husker (Samuelstuen og Bråten, 2005)

Førforståelse… Jo mer du kan når du går inn i teksten, jo mer tar du med deg ut. De som kan noe fra før, lærer mer. Henning Fjørtoft 2012

Å orientere seg i teksten Titler og overskrifter Bilder og bildetekster Ikke- kontinuerlig informasjon Rammetekster Hvilke lure knep har forfatteren gjort for å løfte fram det viktige i teksten?

Koding

Koding Forståelse Forholdet mellom arbeid med koding og forståelse gjennom hele skoleløpet.

Det var en gang en gutt som het Jack Det var en gang en gutt som het Jack. Han bodde i et lite hus sammen med moren sin. De var veldig fattige. ”Nå har vi ingen penger igjen”, sa moren til Jack en dag. ”I dag må du gå på markedet og selge kua så vi får penger til mat”. Jack tok med seg kua og gikk av gårde til markedet. På veien møtte han en mann. ”Det var ei flott ku”, sa mannen. ”Jeg gir deg tre bønner for kua. Det er tre spesielle bønner!” Jack solgte kua for de tre bønnene og sprang hjemover. En gitt tekst – i neste foil er de høyfrekvente ordene røde. For å vise viktigheten av å jobbe med å automatisere ordbilder, for å øke lesehastigheten.

Det var en gang en gutt som het Jack Det var en gang en gutt som het Jack. Han bodde i et lite hus sammen med moren sin. De var veldig fattige. ”Nå har vi ingen penger igjen”, sa moren til Jack en dag. ”I dag må du gå på markedet og selge kua så vi får penger til mat”. Jack tok med seg kua og gikk av gårde til markedet. På veien møtte han en mann. ”Det var ei flott ku”, sa mannen. ”Jeg gir deg tre bønner for kua. Det er tre spesielle bønner!” Jack solgte kua for de tre bønnene og sprang hjemover. Høyfrekvente ord markert med rødt. Viktig å ha automatisert ordbilder for å øke leseflyt og lesetempo.

”Evnen til å lese raskt, nøyaktig og med en passende uttrykksmåte”. Å lese med flyt ”Evnen til å lese raskt, nøyaktig og med en passende uttrykksmåte”. (National Reading Panel, 2000)

Ordforråd

Ordforråd Ordforrådet har stor betydning, og er en kritisk faktor for den skolefaglige utviklingen, og det er en klar sammenheng mellom ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter. (Hagtvedt, Lyster mfl 2011, ref. i veileder om begrepslæring) Matheus effekten

Det ordforrådet man har, er det viktigste utgangspunktet for å lære nye ord. (Lyster, 2010)

Leseforståelse Tekst og ensetnigssammendrag

Strukturere informasjon fra teksten Strukturerende teknikker - læringsstrategier Det viktigste er ikke hva elevene gjør, men at de gjør noe for å samle, sortere og strukturere Norske 10 klassinger er i stand til å tilpasse strategibruken til leseformålet - lese til en prøve. (bråten og samulestuen 2004) Struktur og systematikk i innlæringen av strategiene.

Stille spørsmål fra teksten Viktig å jobbe med spørsmål på alle nivåer – «finne» og «tenke» spørsmål.  

Leseforståelse Reflektere over og vurdere tekstens form og innhold (Analyse, syntese og vurdering) Tolke og forstå teksten (Forståelse og anvendelse) Finne informasjon i teksten (Kunnskap)

Knyttnevetesten Når eleven skal starte på en ny og ukjent tekst/bok: Legg håndflaten åpen på bordet, ta inn en finger for hvert ord du ikke kan avkode eller ikke forstår i teksten. Hvis du i løpet av første side har tatt inn alle fingrene og knyttet neven, er teksten for vanskelig for deg på det stadiet du nå er i din leseutvikling.

”Det vesentlige er at elevene lærer å gå til teksten med en aktiv, bevisst og spørrende holdning, og at de får mulighet til å snakke med hverandre om de tanker, spørsmål og meninger teksten inviterer til […] (Liv Engen, 2006) http://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=62203&categoryID=7981

Metakognisjon Draftet har to komponenter for metakognisjon… Metakognisjon er selve overbygningen i leselos og skal koples opp på alle de øvrige komponentene i draftet Alle tenker noe om teksten de leser Alle har en mening om teksten, men ikke alle sier noe om det… Matakognisjon handler om bevissthet rundt egen læring Har jeg forstått eller ikke forstått? Hva har jeg lært og gjort? Hva kunne jeg ha gjort annerledes? Hvilke strategier har jeg brukt? De fleste av elevene våre forstår når de ikke har forstått Forskning viser at de svakeste leserne ikke reflekterer over at de ikke forstår, fordi de forventer at det er sånn

Å kontrollere egen leseforståelse: Hvorfor skal jeg lese denne teksten? Hvordan skal jeg lese den? Hvordan skal jeg arbeide for å nå læringsmålene?

Å kontrollere egen leseforståelse Stopp opp og … …tenk på det du leser, hva handler dette om? …finn ut hva du forstår og hva du ikke forstår. …tenk på hva dette minner deg om. … lag spørsmål i hodet ditt. …tenk på hva du tror skjer videre.

Metakognisjon Overbygningen Metakognitive lesere kan kontrollere, regulere og justere egen forståelse og egen læringsprosess. De målretter lesingen sin og vet hvordan de kan lese og arbeide for å nå målene sine. - Kjennetegn for metakognitive lesere

Støttende stillaser Alene Sammen med andre Med modellering Leselostenkningen i forhold til hvordan lesekompetanse utvikles 38

Støttende stillaser Først gjør jeg det for dere... Så gjør vi det sammen... Så gjør dere det alene... Så snakker vi om erfaringene våre... Så ser jeg om du/dere kan gjøre det selv...

Leselos skal bidra til å øke elevenes læringsutbytte i alle fag gjennom økt lesekompetanse øke lærernes kompetanse innenfor leseutvikling øke lærernes vurderingskompetanse omkring lesing