Rettskilder til fots - Innledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
System for kompetansekrav NRHS – møte
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Lederutvikling og skreddersøm
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
som lingvistisk disciplin
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Innleiing 19. januar 2015 Ola Mestad Professor dr. Juris Senter for europarett og Avdeling.
HVA ER JUSS?.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Ola Mestad Professor dr. juris.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
1.1 Innledning I samfunnet finnes det mange normer og regler. For eksempel rettsregler, etiske regler og sosiale normer. I rettslærefaget studerer vi.
Samfunnsfag.
Å skrive masteroppgave
Kapittel 2- Juridisk metode
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Utdanning som sprenger grenser
Dag Wiese Schartum, AFIN
1.1 Innledning I samfunnet finnes det mange normer og regler. For eksempel rettsregler, etiske regler og sosiale normer. I rettslærefaget studerer vi.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
2-årig masterprogram Energi
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rettskjelder til fots Innleiing
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
JUS4122 Rettssosiologi Introduksjonsforelesning
Utskrift av presentasjonen:

Rettskilder til fots - Innledning 19. august 2019 Professor Hans Petter Graver førsteamamuensis Birgitte Hagland Institutt for privatrett

Læringsmål Jurister deltar i løsningen av mange viktige samfunnsoppgaver. Målet for studieprogrammet er at de ferdige kandidatene skal ha solid grunnlag for å utøve mange yrker.

Læringsmål (forts.) Jurister trengs i de tradisjonelle juridiske profesjoner innenfor justissektoren som dommere, advokater, i påtalemyndigheten og i offentlig forvaltning. Jurister arbeider også i næringslivet, i høyere utdanning og forskning,  i offentlige og private organisasjoner, i inn-/utland. 

Læringsmål: Kunnskap God kunnskap om: juridisk metode retten på fagområder omfattet av studiet sammenhengen mellom internasjonal og nasjonal rett

Læringsmål: Kunnskap (forts.) God kunnskap om: de verdiene som ligger til grunn for retten vekselvirkningen mellom rett og samfunn retten i et historisk perspektiv etiske utfordringer og juristers rolle i samfunnet

Læringsmål: Kunnskap (forts.) Spesialisert kunnskap innen fagområder som dekkes av masteroppgaven

Læringsmål: Ferdighet Anvende juridisk metode til å analysere, drøfte og ta standpunkt til rettslige problemstillinger på en kritisk, selvstendig og etisk måte

Læringsmål: Ferdighet (forts.) Dette innebærer kunne: Identifisere rettslige problemstillinger i et saksforhold Drøfte og løse konkrete rettsspørsmål, også på ukjente rettsområder Argumentere skriftlig og muntlig for et rettslig standpunkt på en tydelig og presis måte

Læringsmål: Ferdighet (forts.) Dette innebærer kunne: Utrede rettsreglene innen ulike rettsområder Bidra til å utforme lovforslag, avtaler, vedtekter og andre juridiske dokumenter Foreta rettspolitiske vurderinger av rettsreglene Gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer

Læringsmål: Generell kompetanse (1) Kandidaten skal kunne bruke de juridiske kunnskapene og ferdighetene på selvstendig vis til å: Gjennomføre ulike typer juridiske arbeidsoppgaver Løse nye problemer og bidra til nytenking i en rettslig sammenheng Forstå og vurdere sammenhenger mellom retten og samfunnet, herunder rettens plass i styring av samfunnsutviklingen Reflektere over jussens forhold til andre fag

Læringsmål: Generell kompetanse (2) … Identifisere etiske og yrkesetiske problemstillinger relatert til jussen og håndtere disse på en forsvarlig måte Samarbeide med jurister og andre profesjoner om rettslige problemstillinger Formidle juridiske resonnementer til jurister, andre profesjoner og allmennheten Fremme rett og rettferdighet

Læringsmål: Generell kompetanse (2) … Kandidatløftet fra 1736: "Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornøden Trætte eller i anden Maade med Raad eller Daad befordre nogen uretvis Sag eller Idræt."

Læringsmål: Holdning Jurister skal alltid legge til grunn høye etiske standarder og de skal kjenne og følge normene for faglig og akademisk redelighet. Gode jurister skal ha så vel menneskelige som faglige ferdigheter.

Læringsmål: Holdning (forts.) … Gjennom studiet vil du få kunnskap om forholdet mellom jussen og samfunnet, om reglers virkning og utvikling.

Læringsmål: Holdning (forts.) … Utdannelsen gir deg store muligheter til å påvirke andre menneskers tilværelse og til å delta i utforming av samfunnet. Med dette følger et stort ansvar.

Utgangspunkt for rettskilder til fots Anvende juridisk metode til å analysere, drøfte og ta standpunkt til rettslige problemstillinger på en kritisk, selvstendig og etisk måte

Arbeidsmåter gjennom uka DAGLIG DOSE Individuelt arbeid 2 timer Kollokviegruppe 2 timer Arbeid med lærer 2 timer Fredag: avslutningsforelesning I tillegg: bibliotek/juritek og eventuelt ex.phil.

arbeid jevnt & mist ikke kraften mot slutten! Viktig: arbeid jevnt & mist ikke kraften mot slutten! LYKKE TIL!

Kollokvier og lærere Koll.1 & 2, 19 & 20: Arvid Skaar Koll. 3 & 4, 21 & 22 : Hans Petter Graver Koll. 5 & 23 : Markus Jerkø Koll. 6 & 24: Ole-Andreas Rognstad Koll.7 & 8, 25 & 26: Anders Løvlie Koll.9 & 10, 27 & 28: Henrik Bjørnebye Koll.11 & 12, 29 & 30: Eirik Østerud Koll 13 & 14, 31 & 32: Geir Woxholth Koll. 15 & 33: Birgit Hellesnes Koll 16 & 34: Johan Mulder (Domus Nova rom 365) Koll 17 & 35: Marianne J. Hotvedt