Modul 2 – Observere elevenes strategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Modul 2 – Observere elevenes strategier Vurderingsverktøy Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å få kjennskap til og kunne identifisere ulike strategier barn bruker i arbeid med tall. I modulen skal dere se noen korte filmsekvenser hvor elever løser oppgaver med de fire regneartene. Dere skal diskutere strategiene elevene bruker og planlegge observasjon av egne elever.

Tidsplan for denne modulen Økt Anbefalt tidsbruk A - Forarbeid 30 minutter B - Samarbeid 100 minutter C – Utprøving D – Etterarbeid 60 minutter Hele modulen 220 minutter

A – Forarbeid 30 minutter

Individuelt arbeid Løs oppgaven 5 + 9 Hvordan tror du elevene dine vil løse oppgaven? Noter 3 - 5 eksempler på ulike strategier du kan forvente. Hva vil du kalle de ulike strategiene?   Les artikkelen Barns strategier i arbeid tall. Marker med grønt hva forfatteren velger å kalle de ulike strategiene og marker beskrivelsene av strategiene med gult. Ta med artikkelen og notatene til B – Samarbeid.

B – Samarbeid 100 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A – Forarbeid 35 minutter Identifiser strategier 30 minutter Planlegg observasjon Totalt tidsbruk 100 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 35 minutter

Oppsummering av forarbeidet Individuelt (5 minutter): Se over forarbeidet ditt og gjør deg klar til gruppediskusjon Grupper (15 minutter): Gå sammen i grupper på tre–fire personer og ta utgangspunkt forarbeidet. Sorter eksemplene dere har på elevstrategier i Tallfakta Avledet tallfakta Direkte modellering Tellestrategier Ranger strategiene A, B, C og D slik dere mener utviklingen av strategier foregår.

Oppsummering av forarbeidet fortsetter Plenum (15 minutter): Gruppene presenterer sine forslag til rekkefølge på strategiene A, B, C og D. Skriv forslagene under hverandre på tavla slik at likheter og ulikheter blir synlige, for eksempel ACBD ACDB CADB DACB osv Diskuter disse påstandene og argumenter for eller mot: Direkte modellering (C) er den minst avanserte strategien. Tallfakta (A) er den mest avanserte strategien.

Identifisere strategier 30 minutter

Filmer - eksempler på strategier Se filmene som viser eksempler på elevstrategier. Bruk skjema Elevstrategier, side 1. Skriv hva elevene gjør og hvilken strategi de bruker. Diskuter i gruppene: På hvilken måte modellerte elevene regnestykkene? Hvilke tellestrategier hadde elevene? Hvilke tallfakta brukte elevene for å gjøre regnestykkene enklere for seg selv (avledet tallfakta)?

Strategier – de fire regneartene Bruk skjemaet Elevstrategier, side 2. Skisser eksempler på ulike strategier til regnestykkene.

Planlegg observasjon 35 minutter

Observere egne elever Planlegg observasjon av egne elever. Diskuter hvordan dere vil presentere oppgavene og hvilke spørsmål dere eventuelt må stille undervegs for å få fatt i elevenes tenking. Elevstrategier og Observasjonsskjema vil være til hjelp under planlegging og gjennomføring. Velg oppgaver dere ønsker å bruke under observasjonen og vurder om elevene skal ha tilgang til konkreter og/eller skrivesaker. Tenk gjennom og noter hvordan dere tror de ulike elevene (velg 3 – 4 stykker) vil løse oppgavene: På hvilken måte vil elevene modellere regnestykkene? Hvilke tellestrategier vil de bruke? Hvilke tallfakta tror du elevene vil bruke for å gjøre regnestykkene enklere for seg selv (avledet tallfakta)?

C – Utprøving ca 30 minutter

Observere egne elever Gjennomfør observasjonen av elever slik dere planla.   Beskriv strategiene elevene bruker i Observasjonsskjema. Ta med notatene til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid 60 minutter

Erfaringsdeling fra utprøving Gå sammen i gruppene og diskuter erfaringene med observasjonene. Hva fikk dere vite om elevenes strategier gjennom observasjonene? Hvilke spørsmål måtte dere eventuelt stille undervegs for å få fatt i elevenes tenking? Hvordan stemmer resultatene med det dere ellers vet om elevenes strategier i arbeid med de fire regneartene?

Observasjon som vurderingsverktøy Diskuter i grupper eller plenum: Drøft verdien av observasjon i vurderingsarbeidet ut fra erfaringene med arbeidet med modulen. Hvordan kan observasjon av elevenes strategier bli en del av undervegsvurderingen ved deres skole/kommune/PPT? Hvordan kan observasjon av elevenes strategier i arbeid med tall være relevant med tanke på den ordinære undervisningen? Hva trenger dere av kunnskap og ferdigheter med tanke på denne type observasjon? Velg en i kollegiet som noterer stikkord. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.

Anbefalinger til videre arbeid

Anbefalinger til videre arbeid Pakke 3 Oppfølging av vurdering, Modul 2 Utvikle elevenes strategier i arbeid med tall

Click to edit Master title style