Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN VGS.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Nettverksledersamling
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ikke alt som teller kan telles
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling Analysekompetanse Muntlig eksamen- regelverk-rutiner Sensorsamarbeid

Hva skal vi med eksamen? Samfunnets behov for å sortere Skolens mulighet for å korrigere egen praksis Lærerens mulighet for å korrigere egen praksis Lærerens kompetanseheving Eleven- eksamen inngår i opplæringen- trening på prøvesituasjoner

Sluttvurderingen Standpunkt- alle kompetansemål Eksamen- stikkprøve

Styringsdokumenter § 3-17.Sluttvurdering i fag Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen, praksisbrevkandidaten og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3. Sluttvurderingar i grunnskolen er standpunktkarakterar og eksamenskarakterar. Sluttvurderingar er enkeltvedtak og kan klagast på etter reglane i kapittel 5. Elevar i grunnopplæringa som har individuell opplæringsplan, skal vurderast etter dei samla kompetansemåla i læreplanen for faget, jf. § 3-3.

Udir sier: Eksamen skal organiseres slik at eleven eller privatisten får vist kompetansen sin. Dette innebærer at skoleeier ved lokalt gitt eksamen må gi kandidaten mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Det er kompetansen og ikke ett bestemt innhold eller en bestemt arbeidsmåte som skal vurderes. Karakteren skal bli satt på individuelt grunnlag basert på den kompetansen elevene viser på eksamen. Det innebærer at selv om eksamen organiseres i gruppe, skal ikke gruppen få en samlet karakter. Hver enkelt skal vurderes for seg.

Skolebasert kompetanseutvikling Analyse av eksamenskarakterer: Differanse mellom eksamen og standpunkt Forskjell mellom jenter og gutter Hva kan skolen lære? Hva sier det om vurderingspraksisen?

Skoleporten forteller: Indikator og nøkkeltall Begge kjønn Gutter Jenter Norsk hovedmål skriftlig eksamen - Lebesby kommune 3,3 2,9 3,9 Norsk hovedmål skriftlig eksamen - Porsanger - Porsángu - Porsanki kommune 3,0

Sammenstilt Indikator og nøkkeltall Begge kjønn Gutter Jenter standpunkt- eksamen - Lebesby 4,0 3,3 5,1 2,9 3,9 standpunkt- eksamen - Porsanger 3,7 3,2 4,2 3,0

Forskriften sier: § 3-29.Lokalt gitt eksamen i grunnskolen Kommunen har ansvaret for gjennomføringa av alle lokalt gitte eksamenar. Faglæraren har plikt til å utarbeide forslag til eksamensoppgåver. Eleven skal få vite kva fag han eller ho skal prøvast i, 48 timar før sjølve eksamen. Laurdagar, søndagar, høgtidsdagar og heilagdagar skal ikkje reknast med. Eksamen skal ikkje gjennomførast på måndagar og dagen etter høgtidsdagar og heilagdagar. Munnleg eksamen skal gjennomførast med førebuingsdel. Førebuingsdelen er ein obligatorisk skoledag dagen før eksamen, der alle hjelpemiddel er tillatne. Når førebuingsdelen tek til, 24 timar før sjølve eksamen, skal eleven få oppgitt eit tema eller ei problemstilling. Førebuingsdelen skal ikkje inngå i vurderingsgrunnlaget. Ramma for eksamen på eksamensdagen skal vere munnleg eksamen på inntil 30 minutt per elev. Lokalt gitt eksamen skal vurderast av to sensorar. Éin av sensorane skal vere ekstern. Den andre sensoren kan vere faglæraren til eleven. Faglæraren har plikt til å delta i vurderinga som sensor. Dersom det er usemje om karakteren, avgjer den eksterne sensoren. Ved eksamen som krev eksaminator, skal den eine sensoren vere eksaminator. Eksamineringa skal gi kandidatane høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg. Under eksamen kan elevane prøvast i fleire relevante delar av læreplanen enn det som kan lesast direkte ut av ein førebuingsdel. I eksamenstida ved munnleg eksamen skal eleven presentere temaet eller problemstillinga som han eller ho har førebudd i førebuingsdelen. Dersom det er usemje om kva eleven skal prøvast i, er det den eksterne sensoren som avgjer.

Eksamensoppgaven Alle lærere plikter å utarbeide forslag 1 eller flere kompetansemål Vurderingskriterier Skal kunne bruke hele karakterskalaen Rektor godkjenner Dialog med ekstern sensor- som har siste ord

Dette betyr: Muntlig eksamen med tema eller problemstilling i forberedelsestiden krever at sensorene er bevisst at det som vurderes er elevens kompetanse. Det er viktig at det kandidaten eventuelt har produsert i forberedelsestiden, for eksempel en Powerpointpresentasjon eller lignende, ikke skal vurderes. Det er til enhver tid kompetansen kandidaten viser som skal vurderes.

Før eksamen: Faglærer/eksaminator og sensor får normalt melding om eksamen 1 uke før elevene får opplysning om trekkfag. Faglærer skal ta kontakt med sensor straks melding om eksamen er gitt. Dersom ikke sensor har blitt kontaktet av faglærer eller eksamensskolen, må sensor ta kontakt med leder på egen skole som tar kontakt med eksamensskolen. Faglærer eller sensor må ved sykdom umiddelbart ta kontakt med den eksamensansvarlige på skolen. Perioden fram til eksamen brukes til å diskutere og ferdigstille oppgavesettet. Hvis sensor ønsker å foreslå endringer i oppgavesettet, må faglærer/eksaminator ha beskjed om det senest 2 dager før melding om eksamen gis til elevene. Dersom det oppstår uenighet mellom eksaminator og sensor om gjennomføringen av eksamen, skal rektor på eksamensskolen kontaktes. Skolen er ansvarlig for at materiale og utstyr til bruk ved eksamen foreligger og er klargjort. Elevene er selv ansvarlig for å melde behov for utstyr i forbindelse med prøven i så god tid at utstyret kan framskaffes. Faglærer bør avklare dette med elevene på forhånd. Elevenes tilgang til utstyr begrenses av skolens rammer.

Gjennomføring av eksamen Sensor og eksaminator må møte i god tid før eksamen begynner. Eksaminator og sensor har et ansvar for å skape en så positiv atmosfære som mulig under prøven. Dette er viktig for å sikre at eleven får vist sin kompetanse. Den muntlige prøven skal i regelen vare inntil 30 minutter per elev ved individuell eksamen.

Sensur Det skal alltid være en ekstern sensor ved muntlig eksamen. Ekstern sensor kommer fra en annen skole. Faglærer er normalt eksaminator og har plikt til å delta i vurderingen som sensor. Sensor skal drøfte karakterfastsettelsen med eksaminator, men dersom det er uenighet om karakteren avgjør den eksterne sensoren. Eksaminator og sensor skal etter eksamineringen av hver elev i eksamenspartiet vurdere deres individuelle kompetanse, slik denne framkommer på eksamen. Med dette menes at karakteren settes etter hver elev og informasjonen gis fortløpende til hver elev.

Eksaminator- sensorarbeid Faglærer plikter Hvorfor være sensor? Kompetanseheving!!!!!!!! Analyse av eksamenskarakter i alle fag er skolebasert vurdering

Sensorsamarbeid i RSK Midt Lebesby Gamvik Porsanger Kautokeino Karasjok