Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
FOLK 2 Kultur og helse – sett fra kulturenheten. Kultur og helse? - ja takk, begge deler! Individuelle behov, individuelle opplevelser av kultur:
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kartleggingspresset i barnehager og skoler Konsekvenser for utdanningen fremover.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Nye strategiske mål Strategi 2017 – 2022.
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
Livsstyrketreningens relevans for folkehelsen
- sammen for en bedre skole!
Grunnleggende om veiledning
Gang.
Trym Nordstrand Jacobsen
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Å arbeide i studiegruppe:
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Elever og foresatte 10.trinn
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Kommunikasjon.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Flerkulturelt barnevern
Klar ferdig gå….part three!
- Sandesundsveien barneskole
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Lytteforståelse Rammeverket
Tverrfaglige tema.
Engasjement og frivillig arbeid
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Vennskap og læring på tvers av generasjoner
«Å være sin egen bestevenn»
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
HVA HAR VI GJORT I DESEMBER?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018 Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018. Nattergalen v\ Marit Tveraabak

Nattergalen en mentorordning for studenter ved bachelorutdanningen i sosialt arbeid og barnevern.

Nattergalen en møteplass mellom teori og praksis Mentorordningen har to hovedmål:   1. Å styrke kultursensitiviteten og flerkulturell kompetanse i barnevernet ved at studenter i barneverns- eller sosialfaglig utdanning får økt kunnskap om barn, unge og familier med minoritetsbakgrunn. 2. Bidra til at flere barn og unge med minoritetsbakgrunn får bedre ferdigheter i norsk, økt skolemotivasjon, styrket selvfølelse og flere mestringsopplevelser.

Møtene skal gi innsikt i hverandres hverdag og de skal møtes som likeverdige

Kunnskap om hverandre skapes i samvær med hverandre

Mennesker møtes ikke kulturer

En mentor forteller: Første gang jeg møtte familien var ubehagelig En mentor forteller: Første gang jeg møtte familien var ubehagelig. Jeg følte meg ensom, og fikk et lite innblikk i hvordan det er å være en som ikke forstår språket. Selv visste jeg at det hele ville gå over i takt med klokken, men for mange er det den nye hverdagen de må forholde seg til, de skal bo i et land hvor de ikke forstår hva folk sier. De møter granskende blikk, eller blikk som unngår dem, og de vet ikke hva folk ler av . Slik følte jeg første møtet, og jeg så egentlig litt mørkt på de månedene som lå foran meg. Jeg tror det å ha kjent på dette selv om det bare var for noen få ganger i mitt tilfelle, kan gjøre noe med min måte å møte andre på.

Betydning av mentoring 1 De (studentene) ser den kunnskapen de utvikler i mentorprogrammet som et resultat av en unik læringsprosess, en prosess som ikke er dekket i det vanlige utdanningssystemet. Læring består av ulike kunnskaper, men det er konteksten (sammenhengen) læring foregår i som er viktigst for opplevelsen av å bli virkelig kunnskap. ( Grander, 2011. Fritt oversatt av Marit Tveraabak )

Betydning av mentoring II Mentoren mottar en «usynlig gave» som ikke er formelt anerkjent. Gaven manifestes som nøkkelferdigheter for livslang læring og arbeidsevne. Mentor har betydelig innflytelse på barnet (mentee) som økt tillitt, selvtillit, ferdighetsutvikling og engasjement i pro-sosial adferd. (Melling og Gurjee, 2013. Fritt oversatt av Marit Tveraabak)

Betydning av mentoring III Gjennom aktiviteter skapes fortellinger. Fortellinger som kan bidra til å øke evnen til empati, ta andres perspektiv, samt utvikle egen forståelse og kommunikasjonsferdigheter. (Fresko, Reich, Sjöö and Lönroth, 2013. Fritt oversatt av Marit Tveraabak)

Ettertanke Fortellingen om en tur i svømmehallen Tidligere student \ mentor

Nattergalen synger vakkert når den føler seg trygg

Hvordan sosiale investeringer ( mentorprogram) kan være nøkkelen for å hindre utelukkelse av utsatte grupper i vårt samfunn Studenter kan være mentor for; Eldre Barn ungdom Skoleungdom