Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Norges Musikkhøgskole
Mobbing i barnehagen.
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Kompaniskap til det beste for barn og unge KONGSVINGER KOMMUNE.
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Glitre barnehage.
Utvidelser av tallområdet:
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
World Trade Center 10 september World Trade Center 11 september 2001.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Senter for atferdsforskning
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
God morgen! Tanker etter i går?
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
1. 2 Fra Blekkulf til Miljøagentene «Barn i Norge går, sykler eller reiser kollektivt til skolen. De er bevisste på konsekvensene av mye.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
Hvordan forebygge mobbing?
Velkommen til Lokalt fagnettverk om psykiske lidelser og utfordrende atferd hos personer med utviklingshemning v Kjersti Eide, Rådgiver med koordinerende.
Hvordan virker en bryter?
FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Dette er undertittelen
Å STREKKE SEG MOT TINDER
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
LYKKE TIL SMOKK I BARNEHAGEN.
Arbeidskultur i Drammen kommune
Siste året i barnehagen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Norges Musikkhøgskole
LYKKE TIL SMOKK I BARNEHAGEN.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Side
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Mål og dagsorden for seminar om medarbeiderskap og omstillingskompetanse Mål for dagen Mål for kurset er økt forståelse, kunnskap og innsikt i hva som.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd Gruppe Hva slags mobbeatferd har vi sett i vår barnehage? Kom med praksiseksempler fra barnehagen. (Husk at barn ikke gjør dette med vond vilje!) Hva kan vi gjøre for å se, stoppe og endre mobbeatferd/negative handlinger? Hva gjør vi allerede for å forebygge negative handlinger? Hva vil vi ha enda mer fokus på i barnehagen for å se, stoppe og endre negative handlinger? Plenum Oppsummering fra gruppediskusjonene Vi må stoppe begynnende mobbeatferd for å forhindre at uheldige mønstre etablerer seg hos barn Pause etter denne, ca 14.30