Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdgar Arnesen Endret for 7 år siden
1
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars 2016 26.09.2016 1
2
Denne økta: Hva verdsettende ledelse er Noen verktøy for verdsettende ledelse 26.09.2016 2
3
Hvorfor dette temaet? Nå? Hva gjør gode ledere? Noe mer enn det rasjonelle. Hva får folk til å stille på jobb? Hva får ungdom til å gå på skolen? Hva får spillerne til å møte på trening? Ikke bare fornuften, det rasjonelle.. 26.09.2016 3
4
Arbeidslyst og arbeidsglede Noen ganger har vi arbeidslyst og arbeidsglede, og alt går lett. Andre ganger helt motsatt 26.09.2016 4
5
Verdsettende ledelse er Ledelse som fyller og ikke tapper folk for emosjonell energi. 26.09.2016 5
6
Hva ser dere? 26.09.2016 6
7
26.09.2016 7
8
Emosjoner Er følelser som «slår ut kroppslig» Kan fylle og tappe energi N oen situasjoner er energigivende, andre er energitappende. Tenk: når fylles du? Når tappes du? Mitt eksempel… 26.09.2016 8
9
26.09.2016 9 En liten fortelling med et stort faglig poeng…
10
26.09.2016 10 Henrik (her med storesøster Silje) 19,5 år Downs syndrom Sterkt psykisk utviklingshemmet Autistisk, osv…
11
26.09.2016 11 Foreldre med høy kompetanse i forhold til skole og «systemet». Og: Veldig mange Gode hjelpere (21?)
12
26.09.2016 12 Undring: Hvorfor er jeg nesten alltid helt utslitt, tom for energi etter møtene med De gode hjelperne?
13
26.09.2016 13 En mulig forklaring: alle begynner møtene på samme måte – og det gjør noe med meg. En liten fortelling om Henrik og tannlegen.
14
To sterke emosjoner: Stolthet Disse henholdsvis fyller og tapper emosjonell energi. Skam - den store og den lille 26.09.2016 14
15
(Nesten) ingen tapper energi med vilje Utgangspunkt: Paternalisme (ovenfra og ned, «eksperten») Ovenfra-ned-språk, dømmende, moraliserende Skam Emosjonelt utmattet Utgangspunkt: Empowerment (myndiggjøring) Inkluderende språk Stolthet Emosjonell energi 26.09.2016 15
16
Emosjoner på konto - sørg for at både du og de du jobber med er i balanse… 26.09.2016 16
17
Ikke en metode, men en måte å forholde seg til andre på Skaper energi ved å se og bruke styrkene, egne og andres. Hvilke styrker har du? Fortell «naboen». 26.09.2016 17
18
Hva tapper lærere for energi? Andy Hargreaves (2002): 3 typer svik «contractual betrayal» (noen har satt lærerstanden i vanry) «communication betrayal» (baksnakking) «competence betrayal» (noen stiller negative spørsmålstegn ved kompetansen din) Hvordan er det hos dere? 26.09.2016 18
19
Hva kan du som leder gjøre for å fylle mer? Noen verktøy… Som viser seg å være omtrent de samme på et basketballag som i en fremragende forskningsgruppe. Vi starter med det som er lettest å gjennomføre. 26.09.2016 19
20
Bruk 10 sekunder ekstra, vis at du bryr deg En bevisstgjøring på at du ser personen du snakker med. Signal om at de du møter, studenter, kolleger, er de som holder arbeidet i gang. Uten dem er vi ingenting! Én enkel regel: bruk navn! 26.09.2016 20
21
IGP (individuelt, gruppe og plenum) – fordi vi ikke er likt «skrudd sammen» Ekstroverte og introverte, blant annet. 26.09.2016 21
22
For evalueringer: Gjort – lært – lurt (aksjonslæringsspørsmålene) «Ringstabekkrysset» 26.09.2016 22 Hva kan bli bedre? (3) Hvordan? (4) Hva er bra? (1) Hvorfor? (2)
23
Fokus på det du/dere vil - Ikke på hva dere ikke skal gjøre! IKKE MEN 26.09.2016 23
24
Det du roser, får du mer av…. Og rosen må være Fortjent Konkret Eller: Just in time – just for me… Hva er problemet med ros? Hvorfor er dette vanskelig? 26.09.2016 24
25
Gjør andre god Marit Breivik: Dette er utfordrende og handler om Å se den enkelte som gjør noe bra og framheve det (Bestemors lov) Å legge forholdene til rette, gi utfordringer som gir utvikling og mestring. 26.09.2016 25
26
26.09.2016 26 Når gjorde du sist en annen god? Hva, konkret, gjorde du da? Del med «naboen».
27
Oppsummering av verktøyene: 10 sekunder ekstra IGP G-L-L Ringstabekkrysset Ikke/Men Ros GAG 26.09.2016 27
28
Oppgave 1.a) Individuelt: Hvilke situasjoner fyller deg med energi? b) Hvilke situasjoner tapper deg for energi? 2. Ta runden rundt bordet og del erfaringene fra pkt 1 med hverandre. Start med a). 3. a)Individuelt igjen først: Hva tror jeg fyller og tapper mine medarbeidere for energi? b)Del med hverandre i gruppa. 26.09.2016 28
29
Og husk: Emosjoner smitter… Takk for meg, og lykke til videre! 26.09.2016 29
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.