Konflikter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Utfordringer på arbeidsplassen
- roller og forventinger
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
- Den gode utviklingssamtale
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Tema: Kommunikasjon i team
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Konflikthåndtering.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
For lokale tillitsvalgte
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Problemløsning.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Fest & følelser Velkommen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Venner & valg Velkommen.
Norges Musikkhøgskole
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Konflikter

Tema Hva er en konflikt? Hvilke konfliktdrivere kan vi ha i idretten? Hva bidrar til en konflikt? Hvordan bidra til å håndtere konflikter?

Konflikt Hva er egentlig en konflikt?

Du står i konflikt ….når du over tid kjenner ubehaget, suget i magen, skjønner at ”dette er ikke bra”…..

Arenaer for konflikter i idretten

Hvor/hvorfor oppstår konflikter Uenighet mellom avdelinger i lagene? Mellom enkeltpersoner? Fordeling av sesong mellom idrettene i barneidretten? På jobben i kretsen eller laget? Hallfordeling? Prioritering av midler? Anleggsutbygging At de involverte ikke er kjent med de lover, regler, retningslinjer som gjelder? Maktkamper? At medlemmene ikke har felles verdiplattform? Hva er det som fører til konflikter på disse arenaene? Hva kan DU gjøre for å hindre eller forbygge konflikter på disse arenaene? Være den kloke som ikke gjør noe som akselererer en diskusjon til å utvikles til å bli en konflikt Ta en pause – starte diskusjonen på nytt

I kommunikasjon mellom mennesker Møter med medarbeidere på jobben der det ender i konflikt – Må begge oppfatte konflikten for at det skal være en konflikt? Er det en myte at ikke begge behøver å oppfatte at noe er galt når det har oppstått en konflikt?

Tilbakemeldinger Hva med ærlige «konstruktive» tilbakemeldinger? I et arbeidsmiljø – er det rom for slike tilbakemeldinger? Takhøyde? Være ærlig med medarbeideren? Ærlig med sjefen?

Hvorfor - spørsmål Hvorfor har du gjort det på denne måten? Hvorfor sa du ikke fra før? Hvorfor har du ikke ringt før? Hvorfor kan du aldri høre på meg? Hvorfor har du ikke prøvd noe annet? Hvorfor må du alltid avbryte når jeg snakker?

Han / hun / du er så . . . Dominerende Egoistisk Irriterende Brautende Urettferdig Destruktiv Vanskelig Overkjørende Selvopptatt Dum Arrogant Hensynsløs Avvisende Negativ Egoistisk Brautende Ekkel Uhøflig Usympatisk Ubehagelig Fjern Vemmelig Hysterisk Teit

Eller…… Du har misforstått ! . . . .

Hva gjør at vi reagerer på dette? Handler i stor grad om emosjoner, og dette er svært vanskelig å kontrollere. Hva betyr dette for konfliktløsninger?

Hva ligger til grunn for kommunikasjonsformen vår?

Gunnar Ekman (2004:72 flg.) beskriver hvordan ”småpraten” er med på å utvikle organisasjonskulturen og skape verdier og normer for atferd. Disse normene er i stor grad bestemmende for hva som læres bort som rett og riktig. Det skapes…..

Grunnleggende antakelser Grunnleggende antakelser er ”lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sine eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer (Schein, 1985).   Grunnleggende antakelser dannes over tid gjennom handlinger som blir til antatte framtidige løsninger som gruppens medlemmer ubevisst ikke stiller spørsmålstegn ved. Grunnleggende antakelser har sterk innflytelse på atferd. Ulik oppvekst Ulik sosial påvirkning Hvem du omgås Hva som der ansees å være rett og riktig Skaper ulikt verdisyn Og grunnleggende antakelser

Kultur I en gruppe vil man over tid få et kollektivt sett av fortolkninger av hva som er sant og usant, og hva ting, ord og hendelser betyr. I følge Louis (1985) er det disse kollektive settene av virkelighetsoppfatninger som blir til en kultur og som overføres til nye gruppemedlemmer. Det er sånn vi gjør det hos oss….

Virkelighetsoppfatninger Underliggende antakelser om hva som er…sant… og usant…   og hva ulike ting, ord, og hendelser betyr. Med andre ord…..det vi tror på og som vi ikke stiller spørsmål ved Ulik forståelse av situasjonen Ulik kunnskap om saken Ulikt ståsted i forhold til erfaring Ulike mål – ønsker Hvem skal ha ansvar for utøveren? Forbundet eller klubbtreneren? Oss og de andre!! De derre idiotene i forbundet!! Når jeg ble seksjonsleder på kriminalvakta… hadde ikke peiling Tåkeheimen Gjengen i 3. etasjen…. De på operasjonssentralen har ikke peiling…er for unge…har ikke etterforskerkompetanse…tenker ikke på våre målsetninger… Hvor mye penger forbundet har – hva vil være beste måten å bruke dem på – Hvorfor gjør vi ikke sånn… og hvorfor ble ikke han med når han fikk være med…

Konfliktløsning Hva må du ta hensyn til? Regn med at følelser kommer opp Vær bevisst kroppsspråket Regn med og aksepter at det er ulike oppfatninger Bruk jeg-budskap og subjektive formuleringer Fokuser på sak og atferd – ikke ”ta” personen Ikke kommentere personlighetstrekk Unngå bebreidelse eller fordømmelse Reduser mengde motargumenter Gode lytteferdigheter – aktiv lytting

Tillitsskapende kommunikasjon? Jeg vet du antar at du forstår hva du tror jeg sa, - men jeg er ikke sikker på at du oppfatter at hva du hørte – er ikke hva jeg mente

Tillitsskapende kommunikasjon BESKRIV atferden, saken, handlingen UTTRYKK hva du føler, opplever, synes SPESIFISER hva du ønsker, vil KONSEKVENSEN det vil få

Formuleringer Forslaget ditt er helt urealistisk! For no’ tøv! Det er absolutt bra nok! Det er jo helt innlysende . . . . Alle vet jo at . . . . Du har misforstått Det er da ikke noe vanskelig det der! Forslaget er jo helt på jordet! Kjære deg…du må da forstå! Lille venn… hør nå her…

Formuleringer - Slik jeg ser det . . . . - Jeg synes . . . . - Jeg føler at . . . - For meg er dette bra nok . . . - Etter min mening . . . - Jeg lurer på . . . .

Hvordan går vi i gang med å løse en konflikt? Hvor begynner vi? Hvordan går vi i gang med å løse en konflikt?

Megling Anerkjenn at begge er villige til å gjøre noe med situasjonen Klargjør din rolle (at du ikke skal være ”dommer”) Foreslå ”kjøreregler” som partene sier seg enige i

Hvordan? Få fram partenes (ulike) syn og opplevelser Kritisk fase i konflikthåndtering Synliggjør hvor de har lik og ulikulik oppfatning Få fram løsningsforslag Den kreative delen av konflikthåndtering Få fram hva den enkelte part ønsker Hva ønsker de av hverandre? Hva ønsker de å oppnå? Vurdere de alternative løsningsforslag Aksepterer begge partene løsningen? Tar løsningen(e) hensyn til begges behov og interesser? Vil begge oppleve den rettferdig?

Oppsummering Konflikt når du over tid har vondt i magen Konflikter oppstår i møtet mellom mennesker Handler i stor grad om følelser Når kulturer møtes – Hva vi aksepterer Kommunikasjon – Ikke såre eller angripe Resultatet – mistrivsel – ubehag – håpløshet DU har selv et ansvar for at konflikt ikke oppstår. Det er ikke ”de andre” som skaper konflikten men ditt tilsvar til deres atferd.