Roboter og omkrets Etterarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Statistikk og sannsynlighetsregning
Kapittel 2 Spenning NASA.
Fra kap. 2 - Resultanten til krefter
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
EDM – Electronic Distanse Measuring Bruker laserteknologi (video kan også brukes) f.eks en Totalstasjon. Spesiell software for friidrett kan skaffes gjennom.
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Forarbeid til Newton-besøk
Roboter og matematikk!.
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Skriving av prosjektrapport
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Oppsummering Leikanger barneskule Rotasjon mellom grupper Storgruppe Oppsummering 10 elevar 30 min Gruppe BGruppe C.
Geometri Former og figurer.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
En kosmisk reise Forelesning 2 Om stjernehimmelen, koordinatsystemer og astronomi i antikken.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Desimaltall.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
Roboter og matematikk.
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
Geometri 2.
Velkommen til skyteskole - Kveld 3 -
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til skyteskole - Kveld 2 -
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forarbeid til Newton-besøk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Nytt reglement Gran sagtømmer til Moelven og Bergene HolM
Eine og Andri på viktig oppdrag
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Hvordan beveger egentlig planetene seg rundt solen?
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Lag en 3D-stjernemodell
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
grunnleggende virkemiddel I
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Energi – hva er det? - evnen til å utføre arbeid. - det som får noe til å skje. Dere har arbeidet med fart og akselerasjon tidligere i dag, og nå skal.
Utskrift av presentasjonen:

Roboter og omkrets Etterarbeid

Repetisjon Forklar hva omkrets av en sirkel er. Lurt med repetisjon, - da lærer vi bedre.

Omkrets Lengden på den krumme linja som går gjennom alle punktene som ligger like langt fra sirkelens sentrum. Vise på andre sirkler i klasserommet?

Repetisjon Hvordan kan vi finne omkrets av en sirkel? Aktuelle strategier: A. Legge tråd rundt, for så å måle. B. Måle med målebånd rundt. C. Trille sirkelen bortover golvet, for så å måle distansen. D. Måle diameter og multiplisere med pi. (Kutte strategi D hvis ukjent for klassen.

Repetisjon Hva er en rotasjon? Rotasjon er når en sirkel/et hjul snurrer en gang rundt. (En omdreining – en runde)

Dagens problemstilling Hvor mange ganger må et sykkelhjul rotere på vei til og fra skolen? Ta utgangspunkt i bosted til den eleven som har bursdag senest på året. Inndeling i par som i Newton-rommet.

Hva trenger vi å vite? Avstand mellom hjemstedet og skolen. Omkretsen av et sykkelhjul. La elevene komme med forslag, både til hva de trenger av matematiske opplysninger og til hvordan disse skal skaffes. Hvis dårlig tid; oppgi omkrets av et vanlig sykkelhjul = 210 cm

Oppsummering Hvordan fant dere avstand hjem – skole? Andre måter å gjøre det på? Hvordan fant dere omkrets på hjulet? Andre måter å gjøre det på? Hvordan fant dere antall rotasjoner? Hva måtte dere gjøre med enhetene? Hvorfor det? La noen grupper presentere hvordan de løste oppgaven. Elever eller lærer viser også omgjøring av lengde-enheter på tavla. Hvem i klassen har lengst skolevei?