Inspirasjonsbasen – smarte grep

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Brukerveiledninger her:
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
DET ER BEDRE Å TENNE ET LYS ENN Å FORBANNE MØRKET
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Øvelser med kommunal kriseledelse
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Framgangsmåte i mobbesaker
Porteføljestyring – hva er det?
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Den matematiske samtalen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Enkel brukerveiledning
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Digital postkasse til innbyggere
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
TIL INSPIRASJON: HVA HAR VI GJORT SOM FUNGERER?
Digisos NAV Hadsel Hadsel kommune har om lag 8100 innbyggere
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Enkel brukerveiledning
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Inspirasjonsbasen – smarte grep Hvordan får vi flere innbyggere til å velge å søke digitalt?

10 smarte grep for å øke andelen digitale: Sett av tid til forberedelse internt – bruk testmiljøet og innføringsmateriell til kompetansebygging. Tydelig ledelse – bruk tavlemøter «hvor er vi nå?» - organisasjonsutvikling tar tid - gevinstrealisering Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene. Send eget informasjonsbrev eller sms til brukerne – lenk gjerne til videosnutten. Se videosnutten sammen med bruker – i mottak og veiledningssamtaler. Vurder innkjøp nettbrett. Nyhetssak kommunens hjemmeside - «søk på nett» Nyhetssaker i media skaper oppmerksomhet Ha noen ildsjeler/pådrivere i kontoret. Bruk verter i mottaket som viser mulighetene. Fjern papirsøknad. Vis videosnutten på infoskjermer i mottak - del ut «visittkortertene» til nye brukerne. Hent erfaringer og inspirasjon fra andre kommuner/NAV-kontor.

Sett av tid til forberedelse internt – bruk testmiljøet og innføringsmateriell til kompetansebygging. 1 Hvordan: Gjennomgå informasjonsmateriellet samt testmiljøet på nav/digisos – gjerne flere runder og i ulike arenaer. Lag en plan. Bruk spørsmålene om digital utvikling på workshop med ansatte. Skap engasjement og innspill for det nye.

Hvilke konsekvenser får digitale løsninger i arbeidshverdagen? 1 3 Hvordan skal vi bli kjent med de nye løsningene? Hva slags opplæring trengs? Hvordan skal vi holde oss oppdatert? Utvikling i NAV 2 4 Hvordan skal vi sikre at arbeidsprosessene våre fortløpende tilpasses nye digitale verktøy? Hvordan skal vi informere brukerne om deres digitale muligheter?

Tydelig ledelse – bruk tavlemøter «hvor er vi nå Tydelig ledelse – bruk tavlemøter «hvor er vi nå?» - organisasjonsutvikling tar tid – snakk om gevinstrealiseringen. 2 Hvordan: Ledere må ha kunnskap – bruk digisos leder- og medarbeiderpakke og lær mer om gevinstrealisering. Lær metodikken for tavlemøter. Hent ut månedsvis statistikk fra fagsystemet til bruk på tavlemøter, Lag mål for neste måned. Synligjøre gevinster og effekter dere oppnår underveis både for brukerne og for dere. Snakk om hva mer dere kan gjøre og noter forslag og ideer på tavla.

Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene. Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene. 3 Hvordan: Digisos berører organisering, roller og arbeidsprosesser i hele kontoret. Finn ut mer om hvordan sammen med de ansatte. Bruk kartleggingsskjemaene for NAV-kontor. Snakk om ambassadørrollen – hvilke forventninger ligger til denne ovenfor brukerne. Hvordan møte brukerne?

Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene. Send eget informasjonsbrev eller sms til brukerne – lenk gjerne til videosnutten. 4 Hvordan: Bruk flere kanaler for å informere brukerne – hvilke vil dere benytte? Lag en plan. Sjekk hvilke brukere som har registrert i reservasjonsregisteret for digital info. De fleste har mobiltelefon – send sms gruppevis. Send med lenke til filmsnutten den gir brukerne en kort introduksjon. Vurder underveis å informere på nytt for å øke andelen som velger digitalt.

Se videosnutten sammen med bruker – i mottak og veiledningssamtaler Se videosnutten sammen med bruker – i mottak og veiledningssamtaler. Vurder innkjøp nettbrett. Hvordan: Gjør deg kjent med brukerveiledning for filmsnutten. Bruk Crome nettleser. Be nye brukere se filmen på sin mobil. Tenk gjennom hvilke ulike arenaer der du kan vise filmen for bruker for eksempel i innledning av samtaler. Vurder om aktuell å vise for andre brukergrupper også eksterne? Send med lenke til filmsnutten der det er aktuelt. Vurder å kjøpe inn nettbrett til bruk i mottaket – enklere å vise film. 5

Koble på hele kontore Nyhetssak kommunens hjemmeside - «søk på nett» - informer innbyggerne. 6 Hvordan: Bruk malen/forslaget som utgangspunkt for nyhetssaken. Ligger under annet informasjonsmateriell på nav.no/digisos. Lenk eventuelt til filmsnutten. Vurder å lage i kombinasjon med en nyhetssak i media (egen mal/forslag). Vurder om det andre kanaler du kan bruke for å informere innbyggerne for eksempel kommunens Facebook.

7 Nyhetssaker i media skaper oppmerksomhet og informerer innbyggerne. Koble på hele kontoret – alle må ha kunnskap. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene. Nyhetssaker i media skaper oppmerksomhet og informerer innbyggerne. 7 Hvordan: Bruk mal/forslag pressemelding som utgangspunkt. Ligger under annet informasjonsmateriell nav.no/digisos. Lenk eventuelt til filmsnutten for digitalmedia. Forbered eventuelt intervju ved å bruke budskapsnotat/pressepakka. Varsle medarbeidere og andre om eventuell mediesak. Vær forberedt på brukerhenvendelser som følge av mediesaken.

Ha noen ildsjeler/pådrivere i kontoret Ha noen ildsjeler/pådrivere i kontoret. Bruk verter i mottaket som viser bruker mulighetene og motiverer. 8 Hvordan: Finn medarbeidere som kan være ildsjel og pådriver i kontoret. Ha jevnlig dialog. Bemann opp med ekstra verter i mottaket den første tiden. La flere eventuelt på prøve seg som vert (for eksempel merkantile medarbeidere). Sørg for at ildsjeler og verter får kunnskap og kjenner støtte- og informasjonsmateriell. Fang opp spørsmål og innspill fra brukerne. Ta ned i for eksempel tavlemøter. Fjern papirsøknaden (kun på forespørsel)

Vis videosnutten på infoskjermer i mottak - del ut «visittkortertene» til nye brukerne. 9 Hvordan: Utnytt eventuelle videoskjermer til å vise presentasjoner. Disse finnes på annet informasjonsmateriell nav.no/digisos. Filmsnutten kan også vises uten lyd (tekstet). Heng eventuelt opp oppslag i tillegg. Printes ut fra presentasjonen i A3. Bestill visittkort «nav.no/sosialhjelp» som kan deles ut til brukerne. Kan også sendes ut med brev til brukerne.

10 Hent erfaringer og inspirasjon fra andre kommuner/NAV-kontor. Hvordan: I inspirasjonsbasen ligger kort presentasjon fra en del kontor med kontaktinformasjon og smarte grep. Vurder å dra på studiebesøk eller utveksle erfaringer på videomøter eller andre arenaer. Videomøte for informasjon og inspirasjon kan også bestilles direkte fra prosjekt Digisos etter behov. Husk at du også kan bruke også de statlige innføringskoordinatorene i hvert fylke i tillegg til kommunale ressurser.