SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Early Years ”New Zealand-modellen”
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
ETwinnings vårkampanje Logg inn på skrivebordet.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva er viktig for elevers læring?
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Velkommen til 2. trinns foreldremøte! Forsyn dere med kaffe / te.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Roller og forventninger
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Forslag til for- og etterarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Smerteuttrykk og smertemestring
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Kom i gang med programmering!
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole May Olaug Horverak, Gerd Martina Langeland og Karianne Rosef SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole En femtrinns motivasjonsmetode utviklet av Langeland, Horverak og Fagerhaug

En femtrinns motivasjonsmetode Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? Hva vil du forandre de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 20.05.2019 Side 2

Gjennomføring Økt 1 og 2 gjennomføres med kort mellomrom. Lærer vurderer når det passer å ta økt 3. Økt 3 gjentas jevnlig, lærer vurderer hyppighet, f.eks. ukentlig, eller med noen ukers mellomrom. Lærer kan spørre elevene også hvor lenge de ønsker å jobbe med planen sin før en har ny økt. Minst en gang i semesteret gjentas også spørsmål i økt 1. 20.05.2019 Side 3

Tilpasning til småtrinnet - alternativer Elevene kan få skrivehjelp dersom det er assistent i klasserommet og de ikke kan skrive selv. Lærer kan ta inn spørsmålene som en del av individuelle samtaler, og så følge opp i klasserommet med anonyme oppsummeringer og diskusjon 20.05.2019 Side 4

Loggbøker Dette er en vanlig skrivebok elevene bruker i arbeid med motivasjonsmetoden, de skriver ikke navn på men en tallkode så de vet hvilken bok de har, og så det er anonymt for læreren. Det kan være vanskelig for elever å huske tallkoden sin, så det er mulig at læreren må hjelpe enkelte elever med dette. Et alternativ er at de bruker en annen kode, f.eks. en tegning, en farge, et dyr etc. Poenget er at det skal være anonymt for læreren, men dette kan være vanskelig å få til på de laveste trinnene. Det er kanskje ikke så viktig heller for de yngste skolebarna. Dersom elever har vanskelig for å huske hva de skal jobbe med, kan det være et alternativ at lærer har med bøker innimellom så de kan sjekke og huske. 20.05.2019 Side 5

Økt 1: Kartlegging Diskuter (i små grupper/felles) et og et spørsmål som så oppsummeres på tavla: “hva er 1) viktig for deg, 2) du god på og 3) vanskelig” Etter diskusjonen svarer elevene på de tre spørsmålene anonymt skriftlig, gjerne i ei loggbok med en tilfeldig tallkode foran. Lærer samler inn etter økt. Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? 20.05.2019 Side 6

Økt 2: Handlingsplan Lærer oppsummerer elevenes refleksjoner på spørsmål 1, 2 og 3 i klassen, gjerne ved å skrive noen stikkord på tavlen. Ingen skal kunne identifiseres, og hvis det kommer frem noe alvorlig bør det drøftes med en veileder. Elevene diskuterer hva som er viktig å jobbe med de neste ukene og hvordan de kan jobbe med dette (i små grupper/felles) Elevene får igjen loggbøkene sine, og svarer på følgende spørsmål: 4. Hva vil du forandre de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Lærer ber elever huske/pugge hva de skal gjøre, og samler så inn loggbøker. 20.05.2019 Side 7

Økt 3: Handlingsplan justeres Lærer oppsummerer elevens anonyme handlingsplaner fra økt 2, viser eventuelt noen eksempler og klassen diskuterer: Hvordan har det gått med planen, har dere fått til å følge den? Hva var vanskelig med å gjennomføre planen? Kunne man valgt flere måter å jobbe på for å nå ulike mål? Vis eksempler på handlingsplaner, be elever komme med forslag. Elevene får utdelt loggbøker og svarer på følgende spørsmål 4 og 5 igjen: 4. Hva vil du forandre de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Be elevene huske/pugge hva de skal jobbe med. Bøker samles inn. 20.05.2019 Side 8

En femtrinns motivasjonsmetode for fag Hva er viktig for deg å få til i dette faget? Hva er du god på? Er det noe du synes er vanskelig? Hva vil du jobbe spesielt med i faget de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 20.05.2019 Side 9