SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole May Olaug Horverak, Gerd Martina Langeland og Karianne Rosef SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole En femtrinns motivasjonsmetode utviklet av Langeland, Horverak og Fagerhaug
En femtrinns motivasjonsmetode Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? Hva vil du forandre de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 20.05.2019 Side 2
Gjennomføring Økt 1 og 2 gjennomføres med kort mellomrom. Lærer vurderer når det passer å ta økt 3. Økt 3 gjentas jevnlig, lærer vurderer hyppighet, f.eks. ukentlig, eller med noen ukers mellomrom. Lærer kan spørre elevene også hvor lenge de ønsker å jobbe med planen sin før en har ny økt. Minst en gang i semesteret gjentas også spørsmål i økt 1. 20.05.2019 Side 3
Tilpasning til småtrinnet - alternativer Elevene kan få skrivehjelp dersom det er assistent i klasserommet og de ikke kan skrive selv. Lærer kan ta inn spørsmålene som en del av individuelle samtaler, og så følge opp i klasserommet med anonyme oppsummeringer og diskusjon 20.05.2019 Side 4
Loggbøker Dette er en vanlig skrivebok elevene bruker i arbeid med motivasjonsmetoden, de skriver ikke navn på men en tallkode så de vet hvilken bok de har, og så det er anonymt for læreren. Det kan være vanskelig for elever å huske tallkoden sin, så det er mulig at læreren må hjelpe enkelte elever med dette. Et alternativ er at de bruker en annen kode, f.eks. en tegning, en farge, et dyr etc. Poenget er at det skal være anonymt for læreren, men dette kan være vanskelig å få til på de laveste trinnene. Det er kanskje ikke så viktig heller for de yngste skolebarna. Dersom elever har vanskelig for å huske hva de skal jobbe med, kan det være et alternativ at lærer har med bøker innimellom så de kan sjekke og huske. 20.05.2019 Side 5
Økt 1: Kartlegging Diskuter (i små grupper/felles) et og et spørsmål som så oppsummeres på tavla: “hva er 1) viktig for deg, 2) du god på og 3) vanskelig” Etter diskusjonen svarer elevene på de tre spørsmålene anonymt skriftlig, gjerne i ei loggbok med en tilfeldig tallkode foran. Lærer samler inn etter økt. Hva er viktig for at du skal ha det godt på skolen og i fritiden? Hva er du god på, og hva er godt i livet ditt? Er det noe som er vanskelig og gjør at du ikke har det godt? 20.05.2019 Side 6
Økt 2: Handlingsplan Lærer oppsummerer elevenes refleksjoner på spørsmål 1, 2 og 3 i klassen, gjerne ved å skrive noen stikkord på tavlen. Ingen skal kunne identifiseres, og hvis det kommer frem noe alvorlig bør det drøftes med en veileder. Elevene diskuterer hva som er viktig å jobbe med de neste ukene og hvordan de kan jobbe med dette (i små grupper/felles) Elevene får igjen loggbøkene sine, og svarer på følgende spørsmål: 4. Hva vil du forandre de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Lærer ber elever huske/pugge hva de skal gjøre, og samler så inn loggbøker. 20.05.2019 Side 7
Økt 3: Handlingsplan justeres Lærer oppsummerer elevens anonyme handlingsplaner fra økt 2, viser eventuelt noen eksempler og klassen diskuterer: Hvordan har det gått med planen, har dere fått til å følge den? Hva var vanskelig med å gjennomføre planen? Kunne man valgt flere måter å jobbe på for å nå ulike mål? Vis eksempler på handlingsplaner, be elever komme med forslag. Elevene får utdelt loggbøker og svarer på følgende spørsmål 4 og 5 igjen: 4. Hva vil du forandre de neste ukene? 5. Hvordan skal du klare det? Be elevene huske/pugge hva de skal jobbe med. Bøker samles inn. 20.05.2019 Side 8
En femtrinns motivasjonsmetode for fag Hva er viktig for deg å få til i dette faget? Hva er du god på? Er det noe du synes er vanskelig? Hva vil du jobbe spesielt med i faget de neste ukene? Hvordan skal du klare det? 20.05.2019 Side 9