Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
ENGER.
Inndeling av vegnettet
KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2013 – 2025 Åsnes kommune
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Tidsfrister i planleggingen
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Informasjonsmøte Fyrstikkalléen skole
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Trondheim 2020.
Samspill mellom de nye plantypene
Reguleringsplaner.
Levanger kommune Orientering til Plan- og utviklingskomiteen – Johannes Bremer, Innherred samkommune BAKKEN REGULERINGSPLAN.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Planbestemmelser.
Begrensninger og muligheter
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Enhet plan- og samfunnsutvikling Hege Hornnæs Alexander Mysen
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Detaljreguleringsplan for Opstad Vest
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL INTERESSEGRUPPE FOR NESØYA.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Eliløkken bruk Møte PMU
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Områderegulering for Øvre Sem
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Kommuneplanens arealdel
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Utskrift av presentasjonen:

Områdereguleringsplan for Glassverket - Nøsted Brygge Bakgrunn – tidligere politisk behandling, hovedtrekk planforslag Endringer etter offentlig ettersyn/innsigelsesforhandlinger Forslag til vedtak/videre prosess

1. Bakgrunn Tidligere politisk behandling Hovedtrekkene i planforslaget 15.04.2019

Tidligere politisk behandling 1. Bakgrunn Tidligere politisk behandling Planprogram fastsatt i Bystyret 24.11.2015 Inkludering av Nøsted Brygge i transformasjonsområde F og dermed i områdereguleringen vedtatt i Bystyret 01.11.2016 Planen vedtatt lagt ut til offentlig ettersyn av Formannskapet 19.04.2017 Tre innsigelser (hovedtrekk): Fylkesmannen - bebyggelsens avstand til fjordlinjen (Glassverket) NVE - dokumentasjon av flom- og rassikring (hovedsakelig Nøsted) Statens vegvesen - mange forhold: byggegrenser, avkjørselsutforming, skoleveier etc. MEN også rekkefølgekravet til gang- /sykkelveiløsninger fra kommuneplanens arealdel (§1.2) 15.04.2019

Hovedtrekkene i planen 1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen Omdanning av industriområder til boligformål. Sammenhengende Fjordpromenade med ulike program og aktiviteter knyttet til fjorden. Nøsted Brygge: Ombygging og mindre påbygging i en til to etasjer på deler av eksisterende lager- og industribygg. Det legges til rette for noe tjenesteyting i første etasje, men hovedsakelig foreslås bygningen bygget om til boliger. Glassverket: Med utgangspunkt i avholdt konkurranse, foreslås en bygningsrekke på mellom 3 og 7 etasjer mot fjorden med ulike typer åpninger. Forslagsstiller ønsker et høyhus for å markerer avslutningen av rekken mot nord. Lokalt sentrum i tilknytning til bebyggelse som ønskes bevart (Glasslageret og Tårnbygningen) Mindre punktbebyggelse i tre etasjer mot Svelvikveien tilpasset småhusbebyggelsen på Åskollen. Grøntdrag som strekker seg hele veien gjennom området med ulikt program (ballfelt, opphold og lek). Landskapsreperasjon 15.04.2019

Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Glassverket 1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Glassverket Oversiktsperspektiv Parken Fjordpromenaden og torget i sentrumsområdet med den bevarte bebyggelsen. 15.04.2019

Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Nøsted Brygge 1. Bakgrunn Hovedtrekkene i planen - illustrasjoner Nøsted Brygge Dagens bygningsmasse Oversiktsperspektiver 15.04.2019

2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger 15.04.2019

Fylkesmannen 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger «Manglende ivaretagelse av nasjonale føringer for allmenn bruk og ferdsel i strandsonen» Drøftingsmøter avholdt 26.10.2017 og 11.01.2018 Innsigelsen trukket 11.06.2018 Bebyggelsen i felt B1 er trukket tilbake og gir rom for en grønn strandsone med kveldssol mot vest. Det vil ikke være tillatt med kjøring langs fjordpromenaden. Det er lagt opp til en promenade på utsiden av foreslått bebyggelse i felt B2. Bebyggelsen er trukket 3 meter tilbake mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. Fjordpromenaden legges delvis innenfor spunten og er delvis utkraget. Endringer Nord: Bebyggelsen i felt B1 er trukket tilbake og gir rom for en grønn strandsone. Det er lagt opp til en promenade på utsiden av foreslått bebyggelse i felt B2. Bebyggelsen er trukket 3 meter tilbake mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. 15.04.2019

2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Det legges opp til en bredere grønnforbindelse mellom bebyggelsen i felt B2 og felt B3. Dette bidrar til en bedre kopling til bakenforliggende ballbaner og grøntområder. Bebyggelsen i felt B3 er trukket lenger mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. Dette legger til rette for etablering av grønne rekreasjonsarealer i tilknytning til fjordpromenaden. Endringer på «midten» : Bredere grønnforbindelse mellom bebyggelsen i felt B2 og felt B3. Bebyggelsen i felt B3 er trukket lenger mot vest for å få plass til en bredere fjordpromenade. 15.04.2019

2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Bebyggelsen i felt BS1 er trukket vesentlig tilbake for å gi plass til en fjordpark og for å skape bedre forbindelse mellom fjordpromenade, rekreasjonsareal og hovedtorget med solplassen. Ved et bebyggelsen blir trukket tilbake trer hovedtorget tydeligere frem som plassrom. Deler av den flytende fjordpromenaden har blitt erstattet av arealer på landsiden. Det er lagt opp til flere tverrforbindelser med god kontakt med bakenforliggende områder. Fjordbassenget vil i større grad kunne oppfattes som offentlig. Endringer i sør: Bebyggelsen i felt BS1 er trukket vesentlig tilbake Deler av den flytende fjordpromenaden har blitt erstattet av arealer på landsiden. Det er lagt opp til flere tverrforbindelser med bakenforliggende områder. 15.04.2019

Norges Vassdrags og Energiverk (NVE) 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Norges Vassdrags og Energiverk (NVE) «Sikkerhet mot kvikkleireskred ikke godt nok ivaretatt og utredet» Drøftingsmøte avholdt 06.12.2017 Innsigelsen trukket 14.02.2019 på bakgrunn av nye vurderinger og beregninger, samt forslag til endringer i plankart og –bestemmelser Supplerende utredninger/beregninger: Vurderinger av kvikkleireutbredelsen Beregninger av stabilitet Foreslåtte endringer i plankart og –bestemmelser: Faresoner for ras- og skredfare tegnet inn på plankartet Bestemmelser som ivaretar at sikringskonstruksjoner skal prosjekteres i tiltaksklasse 3 med uavhengig kontroll 15.04.2019

Statens Vegvesen (også fylkesveimyndighet) 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Statens Vegvesen (også fylkesveimyndighet) Manglende kollektivtilbud og manglende sammenheng i og tilbud for gående og syklende, trafikksikker skolevei, byggegrenser (fv), adkomster, usikkerhet rundt trafikkøkning Innledende møte (med FM) avholdt 10.10.2017. Deretter er det avholdt drøftingsmøter 25.10.2018 og 05.02.2019. Oppnådd «enighet» om: Byggegrenser, avkjørsler, unøyaktigheter ift trafikkøkning (Nøsted), prinsipper for etablering av garasjeanlegg MEN Rådmannen har ikke oppnådd enighet med Statens vegvesen om innsigelsen knyttet til tilbud for gående, syklende og kollektiv (rekkefølgebestemmelsen fra KPA). Bunner i en prinsipiell uenighet: SVV mener at all utbygging/transformasjon må vente til det er tilfredsstillende gang-/sykkelveitilbud langs Svelvikveien/Havnegata frem til Rundtom, og at Svelvikveien skal reguleres sammen med utbyggingen. Viktig å bemerke at planadministrasjonen til i fjor sommer trodde innsigelsene ble samordnet. Samtidig prioriterte vi innsigelsen fra FM fordi den kunne endre hele planen. Oppnådd enighet om: Byggegrense Opprettholder byggegrense på 15 m fra senterlinje veg for felt BKB1 og BKB2. Eksisterende bebyggelse i felt BKB1 og BKB2 kan beholdes. Ny bebyggelse i disse feltene skal plasseres ihht byggegrense. SVV kan akseptere forslag til løsning for byggegrense i BS1 (verneverdig bebyggelse). Avkjørsler Eksisterende virksomheter kan opprettholde dagens bruk av avkjørsler, men avkjørslene kan ikke opprettholdes ved etablering av ny virksomhet/boligutbygging Trafikkøkning Arealtallene i reguleringsbestemmelsene endres slik at de er i samsvar med arealtall brukt i trafikkanalysen. Garasjeanlegg Parkeringskjeller kan bygges tett opptil fylkesvegen forutsatt at SVV sikres tilgang for inspeksjon og at bakveggen på garasjeanlegget er dimensjonert for å tåle trykket fra fylkesvegen. Løsningen forutsetter et nært samarbeid med SVV og at det inngås en avtale mellom tiltakshaver og SVV. 15.04.2019

Rådmannens holdning: Punktvise tiltak for første byggetrinn 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Rådmannens holdning: Punktvise tiltak for første byggetrinn Planforslaget er bygget på en trinnvis utvikling. Prinsippet for det første byggetrinnet (det som foreslås regulert uten plankrav) handler om: Starte en transformasjon fra industri til bolig Størrelsen (90 + 150 boliger, ca. 36% av den totale utbyggingen) tar utgangspunkt i hvor mye trafikk som genereres ift dagens bruk, samt potensialet innenfor dagens regulering til næring og industri Foreslått punktvise tiltak som bedrer situasjonen for gående og syklende fra planområdet og inn til sentrum for denne delen av utbyggingen For resten av utbyggingen er det foreslått rekkefølgebestemmelser som tilsier at man må vente, både på utbygging av Ny Svelvikvei, men også opprusting av eksisterende Svelvikvei Det er bare omregulering som utløser rekkefølgekravet i KPA 15.04.2019

Punktvise tiltak for første byggetrinn 2. Endringer etter høring/innsigelsesforhandlinger Punktvise tiltak for første byggetrinn Fortau i Sota fra fjordpromenaden til Svelvikveien, og utbedring av krysset ved Sota x Svelvikveien Utbedring av krysset på Merket (Skippergata x Havnegata x Hans Tordsens gate), forlenging av fortau og utbedringer av kryssinger Utbedring av krysset Skippergata x Havnegata med opphøyd fotgjengerfelt med sykkelmarkering. Etablering av kantstopp ved bussholdeplassene 15.04.2019 Oversikt/samleillustrasjon foreslåtte tiltak

3. Forslag til vedtak/videre prosess 15.04.2019

Mekling 3. Forslag til vedtak/videre prosess Når kommunen og innsigelsesorganet ikke kommer til enighet skal det gjennomføres mekling. Meklingen foretas av fylkesmannen i Oslo og Viken Meklingen skal foregå før kommunestyret fatter vedtak Dersom meklingen fører til enighet mellom kommunen og innsigelsesorganet fremmes saken til bystyret for endelig vedtak Dersom meklingen ikke fører til enighet fremmes saken også til bystyret for endelig vedtak, deretter sendes saken til fylkesmannen, som oversender saken til departementet for endelig avgjørelse. Med bakgrunn i forhandlingene og den prinsipielle uenigheten med Statens Vegvesen, anbefaler Rådmannen mekling, og vil derfor fremme et slikt vedtak ved annengangsbehandlingen I det reviderte planforslaget som fremmes til vedtak/mekling vil selvfølgelig også alle andre høringsinnspill kommenteres og nødvendige endringer foreslås 15.04.2019