Arrangementsturisme Idrett & Kultur Tromsø-områdets Regionråd 24. mai 2013
Mål for møtet Øke kjennskap til prosjekt på Arrangementsturisme Øke innsikt om kriterier og strategier for bevilgning av støtte til arrangement Starte diskusjonen om framtidig strategi for Arrangementsturisme Blåtind Arctic Race
Bakgrunn Nasjonal satsning idretts- og kulturarrangement Oppstart i Troms 1/9-12, 3 årig Finansiering totalt 3,6 mill PL: Agnete Ryeng, Visit Tromsø-Region Døgnvill
Overordnede mål «Øke regionens motivasjon og muligheter for å påta seg vertskapsrollen for kultur og idrettsarrangementer» «Styrke Troms som en attraktiv destinasjon for idretts- og kulturarrangementer» LØNNSOMHET
Effekter for regionen Flere tilreisende Økt verdiskaping Økt bolyst Flere arbeidsplasser Bedre image og renommé Forlenget sesong -> attraktivt hele året Filmfestivalen
Hvordan oppnå målene - 2013? Nettverksbygging Kompetanseheving Kommersialisering / økt lønnsomhet for arrangør / mange muligheter for næringsliv Frivillighet Markedsføring / Økt synlighet Webside for prosjektet med info og ressursbank Arrangementskalender Bruk av etablerte kanaler Presse
…2014-15 Økt markedsinnsikt Kommunikasjonsplattform Verktøykasse Mentor/trainee/frikjøpsordning Kurs / studieturer -> avhengig av tiltaksmidler
Kriterier for bevilgning Hvilke arrangementer deles det ut midler til i dag? Midlenes formål og størrelsesorden? Hvilke kriterier legges til grunn for bevilgning? Krav til søker? Hvordan samkjøres kommunale, fylkeskommunale og regionrådsmidler? Ækstremsporthelga Enkeltvis vs overordnet nivå som kommer flere til gode Ref Lillehammer – midler fra Regionrådet
Framtidige strategier - Arrangementsturisme Hvilken profil og strategi ønsker vi for kommende arrangement? Bærekraftig modell og finansiering Organisering og ansvars-/rollefordeling Kommuner Destinasjonsselskap Fylkeskommune Midnight Sun Marathon SWOT S: Eksotisk, nordlys og midnattsol, Kompakt, Utendørsarenaer, arrangementer året rundt, Uttalt satsning på arrangementsturisme W: innendørsarenaer, Oppleves som langt unna, Manglende hotellkapasitet, Begrenset kapasitet fly / flyplasser, Mangel på arrangementskompetanse og markedsfokus O: Utvikle arrangørkompetanse, Økt samarbeid, Flere direkteflygninger, Økt satsning i nordområdene, Bedriftsarrangement T: Kostnadsnivået oppleves som høyt, Troms lite kjent, taper pga liten arrangørkompetanse og manglende arenaer Insomnia
http://www.visittromso.no/ Bransje/arrangementsturisme/ www.facebook.com/ Arrangementsturisme