Arrangementsturisme Idrett & Kultur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Attraktive lokalsamfunn, samspill og inspirasjon til innsats framover. Robuste og attraktive lokalsamfunn, 1 av 6 hovedområder i Fylkesplan for Troms Fylkeskommune,
Advertisements

Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Intro til INTRO Andreas Wefring Charlotte Engelmark
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Tromsø som en attraktiv by for næringslivet Kontaktmøte NMI Arild Hausberg.
Vårt samfunnsengasjement
Idrettspolitisk dokument
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Større idrettsarrangement til Nord-Norge
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Møte Villa Gerda
v/ Merethe Skaug Sørensen
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Strategi og handlingsplan
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Svein Erik Setermo. Trender i reiselivet Vinter opplever økende etterspørsel –Ekte vinter –Samiske opplevelser –Nordlys –Vinteraktiviteter Muligheter.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.
Organisering av verdensarvarbeidet
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Trysil 8. desember 2011 Kommunikasjonsleder Erik Johnsen Hedmark fylkeskommune.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Kystkulturens medvirkning til vekst og utvikling i Kyst-Finnmark Nils-Jonny Larsen, Innovasjon Norge, Finnmark.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
« Små scener « Presentasjon biblioteksjefmøte Stjørdal
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Internasjonalisering
Kompetanseheving i ”tverrkulturell forståing” –Hordalandsmodellen
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Tilflytterprosjektet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
Kreative og kulturbaserte næringer
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Arrangementsturisme Idrett & Kultur Tromsø-områdets Regionråd 24. mai 2013

Mål for møtet Øke kjennskap til prosjekt på Arrangementsturisme Øke innsikt om kriterier og strategier for bevilgning av støtte til arrangement Starte diskusjonen om framtidig strategi for Arrangementsturisme Blåtind Arctic Race

Bakgrunn Nasjonal satsning idretts- og kulturarrangement Oppstart i Troms 1/9-12, 3 årig Finansiering totalt 3,6 mill PL: Agnete Ryeng, Visit Tromsø-Region Døgnvill

Overordnede mål «Øke regionens motivasjon og muligheter for å påta seg vertskapsrollen for kultur og idrettsarrangementer» «Styrke Troms som en attraktiv destinasjon for idretts- og kulturarrangementer» LØNNSOMHET

Effekter for regionen Flere tilreisende Økt verdiskaping Økt bolyst Flere arbeidsplasser Bedre image og renommé Forlenget sesong -> attraktivt hele året Filmfestivalen

Hvordan oppnå målene - 2013? Nettverksbygging Kompetanseheving Kommersialisering / økt lønnsomhet for arrangør / mange muligheter for næringsliv Frivillighet Markedsføring / Økt synlighet Webside for prosjektet med info og ressursbank Arrangementskalender Bruk av etablerte kanaler Presse

…2014-15 Økt markedsinnsikt Kommunikasjonsplattform Verktøykasse Mentor/trainee/frikjøpsordning Kurs / studieturer -> avhengig av tiltaksmidler

Kriterier for bevilgning Hvilke arrangementer deles det ut midler til i dag? Midlenes formål og størrelsesorden? Hvilke kriterier legges til grunn for bevilgning? Krav til søker? Hvordan samkjøres kommunale, fylkeskommunale og regionrådsmidler? Ækstremsporthelga Enkeltvis vs overordnet nivå som kommer flere til gode Ref Lillehammer – midler fra Regionrådet

Framtidige strategier - Arrangementsturisme Hvilken profil og strategi ønsker vi for kommende arrangement? Bærekraftig modell og finansiering Organisering og ansvars-/rollefordeling Kommuner Destinasjonsselskap Fylkeskommune Midnight Sun Marathon SWOT S: Eksotisk, nordlys og midnattsol, Kompakt, Utendørsarenaer, arrangementer året rundt, Uttalt satsning på arrangementsturisme W: innendørsarenaer, Oppleves som langt unna, Manglende hotellkapasitet, Begrenset kapasitet fly / flyplasser, Mangel på arrangementskompetanse og markedsfokus O: Utvikle arrangørkompetanse, Økt samarbeid, Flere direkteflygninger, Økt satsning i nordområdene, Bedriftsarrangement T: Kostnadsnivået oppleves som høyt, Troms lite kjent, taper pga liten arrangørkompetanse og manglende arenaer Insomnia

http://www.visittromso.no/ Bransje/arrangementsturisme/ www.facebook.com/ Arrangementsturisme