Alle lærere er leselærere. Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lage en skriveplan for skolen
Advertisements

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Tankekart for å sortere ingredienser…
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Underveis NNå er vi nesten ferdig med bokstavinnlæringen AAlle har knekt lesekoden  LLesehastighet.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Idrettsfag Musikk, dans, drama. VALG AV MATEMATIKKVARIANT  matematikk 1T  matematikk 1P.
Prosjekt betre læringsresultat
Velkommen til foreldremøte 2. trinn
LivsIT Livssituasjonsbasert IT-system
Foreldremøte 8.trinn
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Gjennomgang og rapportering
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Prosjekt Betre Læringsresultat
Kompetanse for mangfold
9.trinn Velkommen til foreldremøte.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Barnehagens egensart – hva må til?
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
trinnforeldre ønskes velkommen til Fjellhamar skole
Markedsføringsplan Navn.
Tverrfaglig uke for LUT
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Hvorfor satse på lesing?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte i
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Fagdag 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten 11. juni 2013.
Foreldremøte nye 8.trinn
Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole
Montessori og teknologi
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Tegn røttene til mosene og skriv her: 3 Tegn her:
Skolesituasjonen for ungdomstrinnet - Lund
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
En kort innføring til foreldre
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
STEP-diagram: Rømmingshendelse ved lokasjon …………………………., dato: ……………
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Ny digitaliseringsplan & Fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

Alle lærere er leselærere.

Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det si å ha lesekompetanse? Prøvd å sammenfatte i en illustrasjon

Dette er en innføringsplan Dette er en innføringsplan. Den vertikale pila skal illustrere at alle strategiene skal brukes hele tiden. Så i 10.trinn skal elevene ha en hel bank av ulike læringsstrategier som de kan benytte

Lesing i barnehagen

Trinnmål for leseopplæringa Dette er et forslag til nedbryting av målene i K06. Skolene kan godt bytte disse ut med egne mål, eller legge til mål. Lærebøkene har litt forskjell her. Trinnmål for leseopplæringa

www.karmoyped.no