Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Underveis NNå er vi nesten ferdig med bokstavinnlæringen AAlle har knekt lesekoden  LLesehastighet.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Uke nov.- 4.des. Uke nov.- 4.des. Ord å forklare: Håp Ord å forklare: Håp.
Uke sep-18.sep. Ord å forklare: Modig/tappe r.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Norskfaget i 1. klasse.
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Definering av evalueringen
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
Ny læreplan… Høst 2017.
Fortell, u sheeg! Camilla Sørbye,
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte i
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Karlsrud skole.
Velkommen elever! Lærerens navn.
Velkommen til nye 1. klasseforeldre!
BIBBI-emner i Norsk webDewey
Nordisk møte 2010 – Varme arbeider
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Alle lærere er leselærere. Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing Vi starter planen med en kortfatta teoridel om lesing. Hva vil det.
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Opplæringspresentasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Liv Oddrun Voll.
Teknologi og utforsking Elektrisitet
En kort innføring til foreldre
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til nytt skoleår
Brukermedvirkning ved UNN
«Å være sin egen bestevenn»
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Norsk som skolefag og studiefag
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole ”Biblioteket i sentrum – en kilde for lesing og læring” Mål: Systematisk bruk av biblioteket for å innhente ressurser i arbeid med fag Systematisk bruk av biblioteket i arbeid med lese- og skrivestimulering Tiltak 8.trinn: Elektronsk søkekompetanse, kurs Elektroniske søkemuligheter, utstyr Lære å finne frem i et bibliotek Hensiktsmessig møblering av biblioteket Utvikle bokutstillingen; faglitteratur og skjønnlitteratur Filmer og lydbøker inn i bibliotekets samling Forfatterbesøk Lesesirkler på biblioteket Litteratur 20 min fire morgener i uka Bibliotekar/biblioteklærer får en rolle i planlegging av litteraturtid (20 min lesing 4 morgener i uka) Bibliotekets rolle inne i årsplanene i alle fag Bibliotekar/biblioteklærer deltar i fagseksjonsmøter der faglitteratur og bruk av biblioteket diskuteres 17.02.2019 gunvor