Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Se mulighetene: Jobbfokuserte samtaler ved depresjon, angstplager og utmattelse Psykolog Torkil Berge IA-konferanse Molde 23. oktober 2014.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Tjenestestedets navn 3+3-turnus og tillitstid i Bærum kommune Forsøk med alternative arbeidstidsordninger presentert av spesialrådgiver Øivind Skjerve.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.
”Du er din egen begrensning”
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
I møte med pasienten Bilde fra Google..
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Samarbeid og konflikt.
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Grunnleggende om veiledning
Ideer for i dag og i morgen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Venner & valg Avslutning.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Framgangsmåte i mobbesaker
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
«Det sympatiske mennesket»
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Valgfag innsats for andre
Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Behov og emosjoner.
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kapittel 6 Lønn og belønning
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Velkommen til foreldremøte
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
«Å være sin egen bestevenn»
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
ABC i sinnemestring for foreldre
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening Depresjon – depressiv unnvikelse

Depressiv unnvikelse Gå gjennom «Arne» og drøft med naboen hvordan depresjonen kan komme til uttrykk. Gjør så det samme med «Elisabeth» Innled med at man kan bruke tankene for å få det bedre, men at aktivitet også hjelper på depresjon. Drøft aktiviteter og gjøremål som pasienten tidligere har hatt glede av, opplevd som meningsfulle, gitt lindring eller som tynger så lenge man utsetter. Bli enig med pasienten om en positiv eller meningsfull aktivitet/gjøremål som det hadde vært bra å gjøre Intervjue pasienten for å identifisere negative automatiske tanker som kommer i forkant av aktiviteten. Undersøk konsekvensene av tankene: Følelser, kroppstilstand, motivasjon, selvtillit, men særlig atferd/handlinger Presentere sammenhengene i et ABC-skjema NAT kobles til relevante konsekvenser (depressive symptomer som nedsatt energinivå, motivasjonssvinn, redusert selvtillit, negative følelser, inaktivitet osv) Alternative tanker kobles til relevante konsekvenser (depressive symptomer som nedsatt energinivå, motivasjonssvinn, redusert selvtillit, negative følelser, inaktivitet osv) og

Depressiv unnvikelse Utforsk om pasienten har et mentalt katastrofebilde eller -scenario av hva som kan komme til å skje. Forsøk å utforske forestillingene til ytterste konsekvens eller sluttscene Drøft gyldigheten og realismen av tankene, i situasjonen og når man har det bedre. Drøft nytten av tankene og intervjue pasienten slik at alternative tanker kommer fram. Utvid ABC med DE Avtal en egnet hjemmeoppgave og undersøk pasientens innstilling og forpliktelse til å gjennomføre den

5 kolonners skjema (ABCDE) Indre/ytre trigger Situasjon A Automatisk Tanke B Indre tilstand Handling C Alternativ tanke D E

Depressiv unnvikelse Pasienten gjorde ikke hjemmeoppgaven – Det var som om all tiltak og motivasjon forsvant da det kom til stykket Utforsk hvordan pasienten har hatt det i tiden etter at han/hun bestemte seg for å ikke gjøre det som var avtalt* Lage en ABC A – ikke gjort hjemmeoppgaven B – Negative automatsike tanker C – indre tilstander, følelser, atferd *Følelser, energi, overskudd, håpløshet, kvernetanker, selvkritikk, nye løfter… i morgen **overskudd, stolthet, tilfredshet, kontroll, mestring, håp, selvtillit, selvfølelse

Depressiv unnvikelse Undersøk om pasienten har positive holdninger til selvkritikk – og om det har virket etter hensikten Undersøk hvordan pasienten ville ha hatt det hvis han/hun hadde gjennomført hjemmeoppgaven og drøft måter å få det til Identifisere og ta stilling til de negative automatiske tankene i punkt 7, hente fram alternative tanker, hva vil være bra å tenke for å få å komme i gang Utvid ABC med DE